Gå til innhold

Provosert


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Madam Felle

lær hunden din å gå pent i bånd så slipper du problemet med å bli revet overende :wink:

Ikke alle liker hunder, og en må ha respekt for at foreldre kanskje ikke vil at barna deres skal være sammen med hunder. Selv om den lille gutten ville klappe må du ha respekt for at moren ikke ville at han skulle gjøre det. Vilken grunn moren hadde for å dra han bort spiller ingen rolle, for det er hennes barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I svært mange land er ikke hunder koslige kjæledyr som man får lyst til å "prate med", men helt faktisk farlige beist med skabb, rabies etc som man med beste evne holder borte. Når norske turister er så "dumme" at de prøver å klappe smittebefengte løshunder utenlands, hvorfor er det da så mye rarere at utlendinger overfører sin fornuftige holdning og "frykt" for hunder til norske hunder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle
Tror du norske folk vil holde hunder med rabies og skabb?

De burde skjønne såpass.

spiller det noen rolle? :roll: ikke alle liker hunder, ha respekt for det om du skal ha hund, ellers burde du ikke ha hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du norske folk vil holde hunder med rabies og skabb?

De burde skjønne såpass.

Gjest:

I Norge har vi mange kjælehunder med skabb. Hundeskabb smitter ikke til mennesker, men er svært ubehagelig for hunden - og dermed også plagsomt for eier, selvsagt. Dette utarter seg som kløe og hårtap, og hunden ser virkelig syk ut. Sår i huden kan bli infiserte og hunden går rundt som rene bakteriebomben om dette ikke behandles. I land hvor mennesker ikke har like god dyrlegedekning som i Norge, og heller ikke har råd til å behandle hunden sin, eller det finnes mange eierløse hunder, holder folk seg klokelig unna skabb-hunder.

Når det gjelder rabies, så er det mange mennesker som holder hunder, hester, katter, kyr og sau med denne sykdommen i land hvor det finnes. Dyrene blir selvsagt avlivet så fort rabies oppdages, det er ikke lov å behandle mot denne sykdommen. Men altså: Rabies kan ramme selv kjæledyr, tegnene på sykdommen kommer plutselig, det er ikke alltid eier oppdager dette i tide. Derfor er det lurt å holde seg unna hunder i det hele tatt om man ikke er sikker.

Hvorfor er det så selvsagt at Norge er rabiesfritt, når for eksempel naboland som Finland har det, Gjest?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nightwish

Hvorfor lage en tåpelig debatt om totalt uinteressante kulturelle problemer når hovedinnlegget faktisk ikke handler om dette i det hele tatt?????

Hovedproblemet her virker som at det er så enkelt å skylde på eieren av ett dyr i stedenfor sine egne manglende kunnskaper.

Alle dyr elsker å " vise " seg når de skjønner at noen er redde. Selv har jeg vokst opp med mange forskjellige dyr. Da jeg var liten hadde besteforeldrene mine en geitebukk. Jeg var livredd det dyret ( og liker ikke geiter den dag i dag ). Han var sikkert snill som dagen var lang han, men siden jeg var så dum å vise ham at jeg var redd så gjorde han seg til så fort han så meg.

Slik er det også med alle andre dyr.

Så er det ett dyr du er redd for IKKE vis det til dyret, for da blir det " farlig "!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nightwish. Sitatene nedenunder er hentet fra startinnlegget:

Men så er det enkelte av disse utlendingene, ikke for å legge alle utlendinger under én kam, bare for å få sagt det. Men det er endel av dem som er livredde, skulle tro det handlet om liv eller død enkelte ganger...

Var en utlenlandsk liten gutt som hadde lyst til å klappe hunden min.

Greit nok, har hørt at de med en litt annen kultur enn oss norske, blir skittende hvis de rører ved en hund.. Men hva med hundene som flyr løse nede i Pakistan, India og slikt? Hva med dem? Løper de langveis for å unnslippe hundene der også?

Har ikke noe imot utlendinger sånn direkte, mange av de er kjempekoselige og slikt. Men er bare dette som irriterer meg grønn enkelte ganger...

Derfor ble dette også til en debatt om kulturelle problemer. Debatten favner også mye annet, som angst for hunder, dyresykdommer og forståelse.

Kulturelle problemer er heller ikke uinteressante i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle

Så er det ett dyr du er redd for IKKE vis det til dyret, for da blir det " farlig "!

Beklager du kan prøve så godt det går å ikke vise dyret at du er redd, men dyret vil merke det selv hvor mye du prøver og ikke vise det.

Spiller heller ingen rolle, for her i Norge er det noe som heter båndtvang, og det må respekteres. Det er eieren sitt ansvar å se til at hunden er forsvarlig bundet, og på forsvarlig avstand om noen ikke liker hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nightwish

Jeg har vel det man kan kalle god forståelse for dyr vil jeg si.

Alt i alt har vi ca 600 stk med høner, kuer, katter, kaniner og hunder.

Alle mine hunder løper løst ute bortsett fra om natten og under båndtvangen. Jeg har en kamerat som er redd for hunder og han ringer alltid på forhånd slik at jeg kan sette hundene i bikkjegården.

Men hva gjør jeg hvis noen sier at de er redd for høner da? Jeg har 400 frittgående høner og når jeg tar inn disse på høsten så bruker jeg i alt tre dager på å fange inn alle sammen.

Så vil jeg bare si til deg Madam Felle: Ikke ta dette ille opp for jeg har sansen for deg og du skriver mye bra, men....

Ingen hunder er farlige, men hvis du åpenlyst viser frykt ( jeg vet at hunder sanser dette uansett ) så blir hunden "farlig". Du må vise hunden at DU er sjefen hvis ikke tar hunden over denne rollen.

Agnes:

Jeg sier ikke at kulturelle debatter er tåpelige og kjedelige, men at de var tåpelige i denne sammenheng fordi hovedinnlegget handler om hennes erfaringer. Det er ikke rart det påstås at det er rasisme i Norge når alt man sier eller gjør blir vrengt både ut og inn for at det skal virke rasistisk.

Bare for å dra frem ett virkelig godt eksempel på dette. I Norge har vi ett uttrykk/banne ord som er som følger : svarte faen!!!

Min bestefar var så uheldig en gang at en norsk pakistansk gutt ( han er født i Norge og da er han like norsk som jeg er mener jeg ) kastet stein på bilen hans hvorpå min bestefar kommer med dette uttrykket(som han har brukt siden tidens morgen). Han blir anmeldt for rasisme til antirasistisk forbund og får 1000 kr i bot.

Er det noe rart at det finnes rasisme??????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden merker det da raskt på deg om du er redd eller ikke, Madammen.

Det er jo nettopp det Madam Felle sier jo. Er man redd så er man redd, det hjelper overhode ikke å "vite" at det man er redd ikke er farlig, og hunden merker redselen hvor mye den som er redd enn prøver å skjule den. Det er ikke så enkelt at man kan opplyse folk om at noe er ufarlig og så slutter de å være redde. Hadde det vært så greit ville mange som driver kurs for folk med redsler og fobier blitt arbeidsledige gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Agnes:

Jeg sier ikke at kulturelle debatter er tåpelige og kjedelige, men at de var tåpelige i denne sammenheng fordi hovedinnlegget handler om hennes erfaringer. Det er ikke rart det påstås at det er rasisme i Norge når alt man sier eller gjør blir vrengt både ut og inn for at det skal virke rasistisk.

Nightwish:

Jeg har ikke nevnt rasisme med et eneste ord, jeg har skrevet om toleranse. Mangel på sådann!

Manglende toleranse bunner gjerne i uvitenhet. Startinnlegget var fra en som var provosert over uvitenheten som ble utvist i forhold til hunden.

Toleranse og forståelse for denne uvitenheten er fraværende, ser det ut som for meg, fordi starter selv ikke later til å vite at andre mennesker kan ha sine grunner for å oppføre seg nettopp som denne moren gjorde. Og det ble i tillegg presisert at dette omhandlet en utenlandsk gutt og hans mor. Som altså provoserte starteren av tråden.

Derav min reaksjon.

Når det gjelder din forståelse for dyr er den sikkert utmerket. At du ikke forstår at andre mennesker ikke kan kontrollere sin redsel og ta kommandoen over en hund slik uten videre på lik linje med deg, er noe annet.

Når du da i tillegg har lest her om hvilke andre mulige grunner denne utenlandske moren kan ha hatt for å reagere som hun gjorde - ser du ikke da at denne debatten også omhandler kulturforståelse, forståelse for at andre mennesker kan ha et helt annet utgangspunkt i forhold til å møte hverdagen enn deg - og dermed reagerer og handler annerledes?

Det handler ikke bare om å "være sjef".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Nightwish- skal prøve og la være å kommentere hva jeg synes om at bestefaren din fikk den boten......

Etter å ha lest hovedinnlegget reagerer jeg også på at hun nevner utlendinger som hyler og skriker og er redde. Jeg er hvit og norsk og er dr**t lei hundeeiere som lar hundene gå på så slakt bånd at hunden deres kan både snuse og hoppe på meg. Jeg er nemlig livredd, og hvis jeg sier i fra får jeg standard kommentaren -h*n er så snill så.

Men så var det dette med utlendinger da..., datteren min er mørkhudet men ingen utlending, hvilken "bås " hadde innleggs skriveren puttet henne i da :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nightwish

Agnes:

Jeg har mange redsler og fobier jeg som du kan lese om andre steder her på kg.

Jeg er helt enig med mye av det som sies her, men er også uenige i mange ting.

Når du påstår at jeg er uvitende om andres reaksjoner og redsler for hunder eller andre dyr tror jeg du skal lese inleggene mine nøye og gå i sømmene på dem.

Det finnes ulike grunner til at folk har redsler og fobier.

Selv er jeg livredd for mørket, tror du jeg synes det er spesielt morsom å ut midt på natten for å lete etter en ku som skal kalve????

Men jeg er NØDT til det fordi det er mitt ansvar som bonde.

Men INGEN er derimot nødt til å gå bort til en hund de er redd for. Men desverre så er det altfor mange hundeeiere som har den instillingen at så lenge de ikke er redd for hunder så er ingen andre det heller.

De må vise respekt og i alle fall ha kommando på hunden sin.

Nei, du har aldri brukt ordet rasisme direkte, men det kunne du etter min mening likevel gjort fordi det skinner frem i alle inleggene dine. Hadde du skreket opp sånn over dette inlegget hvis gjestens erfaringer var basert på opplevelser på nordmenn?????

Vel, det tviler jeg veldig sterkt ut på.

Men i stedenfor å ødelegge hele tråden her kan vi velge noe av følgende:

* La siste ordet være sagt i saken og akseptere og respektere hverandre for at vi har forskjellige meninger om saken.

* Fortsette diskusjonen i en annen tråd.

* Eller bare glemme hele greia.

Gamle-Alex:

Jeg kunne faktisk tenke meg å høre kommentaren din på min bestefars bot.

Du hadde tydeligvis en mening i saken siden du i det hele tatt gadd å kommentere det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det har dessverre ingenting med denne diskusjonen og gjøre. Har lært meg og prøve og holde meg til poenget i diskusjoner, men hvis du leste alt det jeg skrev kan du vel prøve og gjette deg til det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg ble skambitt av en hund da jeg var mindre og måtte tilbringe nesten to uker på sykehuset, så beklager hvis jeg fornærmer noen hundeeiere når jeg konsekvent drar vekk min datter som prøver å klappe fremmende hunder. Og jeg er ikke utlending, bare kjempe redd for hunder.

Alle har sin grunn til at de gjør som de gjør og at de er som de er, enten de er utlendinger eller ikke :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mens vi driver å diskuterer hunder og rasisme .... En liten historie, sånn apropos, men litt på siden....

Hunden min var rasist. Den bjeffet aldri på "hvite" mennesker, men ulte, bjeffet, flekket tenner og bar seg veldig over "mørke" mennesker. Det var fryktelig pinlig. Særlig ettersom vi har inngiftede "mørke" mennesker i familien.

Ikke skjønner vi hvor hun hadde det fra heller. I den perioden hadde vi venner både fra Kenya, Pakistan, Syria, Marokko og Vietnam som stadig var på besøk hos oss. Så det var ikke slik at vi utsondret noen frykt eller avstand overfor folk med en annen farge. Hun var likedan mot adoptivbarn fra fjernere strøk.

Trøsten kom den dagen hun behandlet feieren (som var hvit i huden, men svart av sot) på samme måten ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Agnes:

Når du påstår at jeg er uvitende om andres reaksjoner og redsler for hunder eller andre dyr tror jeg du skal lese inleggene mine nøye og gå i sømmene på dem.

Jeg har ikke påstått at du er uvitende. Jeg reagerte på din manglende forståelse.

Men desverre så er det altfor mange hundeeiere som har den instillingen at så lenge de ikke er redd for hunder så er ingen andre det heller.

Her ser jeg at vi er helt enige. Men: Jeg forstod deg som at din løsning på det hele er å ikke vise sin redsel, og der er vi uenige, fordi jeg mener at det ikke er mulig for mange. Andre har andre grunner enn redsel også; som hundeeier skal man uansett vise forståelse for dette. Og tilfellet som er beskrevet i første innlegg er et eksempel på at hundeeier ikke viste særlig forståelse eller toleranse.

Nei, du har aldri brukt ordet rasisme direkte, men det kunne du etter min mening likevel gjort fordi det skinner frem i alle inleggene dine. Hadde du skreket opp sånn over dette inlegget hvis gjestens erfaringer var basert på opplevelser på nordmenn?????

Jeg har helt bevisst utelatt ordet rasisme. Jeg har brukt ordet toleranse. Og jeg har ikke skreket opp, men jeg ville helt klart ha reagert på en annen bås-setting av menneskers reaksjoner på hunder. Dette er mitt poeng, Nightwish: "enkelte av disse utlendingene oppfører seg provoserende fordi de ikke liker hunder" er et intolerant holdning.

Likedan ville "enkelte av disse gravide, norske kvinnene oppfører seg provoserende fordi de ikke liker katter" vært en intolerant holdning. Vet man hva toksoplasmose er, kan man jo forstå at enkelte gravide holder seg unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...