Gå til innhold

Provosert

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Her går jeg tur med min hund. Er glad mot alle han møter. Så og si de fleste som møter og hilser på han, skryter av at han er en fin og rolig hund, selvom de ikke kjenner han, men de kjenner det på seg selv, at hunden er selvsikker.

Men så er det enkelte av disse utlendingene, ikke for å legge alle utlendinger under én kam, bare for å få sagt det. Men det er endel av dem som er livredde, skulle tro det handlet om liv eller død enkelte ganger... Hunden min, som er ganske leken av seg, vil jo tro at de vil leke med han da de løper langveis og hyler, og jeg henger etter. Jeg ber de ikke løpe, men neida, de fortsetter akten sin, og bare hyler og hyler.

Var en utlenlandsk liten gutt som hadde lyst til å klappe hunden min. Han gikk bort til hunden min, og skulle til å klappe. Hunden min satt seg på baken og logret, og slikket hånden til gutten, gutten synes dette var morsomt og spennende, han likte hunden. Men så kommer moren hans løpende og hyler og drar gutten vekk. Min hund blir jo oppskaket, og tror de vil leke. Greit nok, har hørt at de med en litt annen kultur enn oss norske, blir skittende hvis de rører ved en hund.. Men hva med hundene som flyr løse nede i Pakistan, India og slikt? Hva med dem? Løper de langveis for å unnslippe hundene der også?

Har ikke noe imot utlendinger sånn direkte, mange av de er kjempekoselige og slikt. :) Men er bare dette som irriterer meg grønn enkelte ganger...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det så stort problem for deg å bare fortsette å gå videre når du ser "disse utlendingene" da? Eller tar du deg rett og slett nær av at de ikke synes hunden din er nusselig og vil klappe han?

Det stemmer at mange av dem er livredde hunder. Det har jeg selv sett. Jeg tror ikke det har så mye med å bli "uren" å gjøre, i mange av landene disse kommer fra florerer det med løshunder med rabies og lignende. De er oppdratt til å holde seg laaaangt unna hunder. Javel, de burde kanskje skjønne at det er annerledes med norske hunder i bånd, men jeg spør igjen: hvorfor er dette et problem for deg?

Gjest Anonymous
Skrevet

Har ikke sagt at det er noe problem for meg. (hvor har jeg skrevet det i det hele tatt?) Sa bare at hunden min tror de vil leke, mens de løper. Han er trossalt bare 8 måneder. Tar meg ikke nær av det, på ingen måte.

Men denne gutten, da? Som hadde så lyst til å klappe hunden? Så kommer moren og bare drar han vekk.. Jaja, sier jeg bare.

Skrevet

Det som provoserer meg, er hundeeiere som ikke tar hensyn til at ikke alle er like begeistret for hunder.

Skrevet

Jeg er ganske skeptisk til hunder - og da hjelper det ikke at hundeeiere sier at "Jamen den er så snill så...". Og i alle fall ikke hvis de ikke går i bånd. Da krysser jeg heller gata...

Skrevet

Jeg synes også det er litt skummelt når fremmende hunder hopper opp på meg og etter meg, og snuser meg på diverse steder. Så jeg er også en av dem som springer av gårde. Men hunder kan være søte de, det er ikke det! Jeg har likevel aldri tenkt på at pakistanere er mer redde for hunder enn nordmenn :lol: Her er det da en nordmann (mann?) som er redd for lykkelige hunder!

Skrevet
Her går jeg tur med min hund. Er glad mot alle han møter. Så og si de fleste som møter og hilser på han, skryter av at han er en fin og rolig hund, selvom de ikke kjenner han, men de kjenner det på seg selv, at hunden er selvsikker.

Men så er det enkelte av disse utlendingene, ikke for å legge alle utlendinger under én kam, bare for å få sagt det. Men det er endel av dem som er livredde, skulle tro det handlet om liv eller død enkelte ganger... Hunden min, som er ganske leken av seg, vil jo tro at de vil leke med han da de løper langveis og hyler, og jeg henger etter. Jeg ber de ikke løpe, men neida, de fortsetter akten sin, og bare hyler og hyler.

Var en utlenlandsk liten gutt som hadde lyst til å klappe hunden min. Han gikk bort til hunden min, og skulle til å klappe. Hunden min satt seg på baken og logret, og slikket hånden til gutten, gutten synes dette var morsomt og spennende, han likte hunden. Men så kommer moren hans løpende og hyler og drar gutten vekk. Min hund blir jo oppskaket, og tror de vil leke. Greit nok, har hørt at de med en litt annen kultur enn oss norske, blir skittende hvis de rører ved en hund.. Men hva med hundene som flyr løse nede i Pakistan, India og slikt? Hva med dem? Løper de langveis for å unnslippe hundene der også?

Har ikke noe imot utlendinger sånn direkte, mange av de er kjempekoselige og slikt. :) Men er bare dette som irriterer meg grønn enkelte ganger...

ja i pakistan løper de helt til langtvekkistan for å slippe unna hunder
Skrevet

En annen ting som provoserer meg, er at noen skriver et innlegg for å beklage seg over at enkelte ikke liker hunden h*n eier - og klarer å vinkle det slik at dette er et spesielt og utpreget problem hos "enkelte av disse utlendingene". Uansett hvordan man prøver å bortforklare seg fra et slikt utsagn, så vitner det om liten toleranse - og toleransen ser ut til å være spesielt liten overfor utlendinger.

Hvis det provoserer deg at de ikke skjønner at hunden din er helt ufarlig og bare vil leke, skjønner du da, Gjest, at det kan provosere at du ikke skjønner at vi alle er forskjellige - og man behøver ikke være fra Pakistan for å ikke elske hunden din?

Skrevet

hmmm er hunden din hvit

det kan jo være en "white dog " da

Skrevet

Her hos oss hiver pakistanerne steiner på hunder når eierne ikke er der... Dette gjelder de som er holder veldig på sin kultur, og tar lite av den vestlige verden inn.... de er redd for hunder, ok, men de kaster steiner på dem (de voksne)...

På den andre side slår de ungene så det fyker også da...

Dette gjelder de jeg vet om i mitt nærområde... Men et fra helsesøsrte i Oslo at Pakisanere ofter veldig lite "vestlige", men sIndere er veldig integrert, med godt språk, skikker etc...

Men en annen diskusjon...

Skrevet

Der jeg vokste opp, drev naboens hvite, norske unger og hev stein på hunder.

Hvorfor må hundemishandling bli til en utlendinge-debatt?

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har jo sagt at jeg ikke har noe imot utlendinger, da. For all del. Og jeg har ALDRI nevnt at min hund er verdens snilleste i det hele tatt heller. Og ikke vender jeg eller vrir på denne historien min. Skrev jo også at jeg ikke legger alle "utlendinger" over en kam, det er enkelte. Og som Milo Minderbinder sier også, er det endel av "disse" som provoserer hunden i ettertid, da eieren og hunden har gått forbi, løper barna etter hunden, f. eks.

Jeg har ei indisk venninne, hun har hund selv. Kulturen hennes sier ikke noe imot at de ikke kan røre ved hunder, eller andre dyr. Har også ei pakistansk venninne, hun får ikke lov til å røre ved en hund, fordi kulturen hennes sier at de BLIR skitne av det, og må gjennomgå en grundig vask hvis de f. eks har vært borti en hund, eller ett annet dyr.

Skrevet

Ja, Starya, og jeg kommer rett som det er i kontakt med NORSKE VOKSNE som heller ikke behandler dyr pent.

En som mishandler dyr er en drittsekk uansett hvor h*n kommer fra. Hvorfor legges det mer merke til skrullete oppførsel blant utlendinger?

Skrevet
Jeg har jo sagt at jeg ikke har noe imot utlendinger, da. For all del. Og jeg har ALDRI nevnt at min hund er verdens snilleste i det hele tatt heller. Og ikke vender jeg eller vrir på denne historien min. Skrev jo også at jeg ikke legger alle "utlendinger" over en kam, det er enkelte. Og som Milo Minderbinder sier også, er det endel av "disse" som provoserer hunden i ettertid, da eieren og hunden har gått forbi, løper barna etter hunden, f. eks.

Jeg har ei indisk venninne, hun har hund selv. Kulturen hennes sier ikke noe imot at de ikke kan røre ved hunder, eller andre dyr. Har også ei pakistansk venninne, hun får ikke lov til å røre ved en hund, fordi kulturen hennes sier at de BLIR skitne av det, og må gjennomgå en grundig vask hvis de f. eks har vært borti en hund, eller ett annet dyr.

hmm har det med religion å gjøre?

at muslimer ser på hunden som et urent dyr?

Skrevet

Tipper det har med religion å gjøre jeg..

Enkelte religioner ser på hunder som skitne.

Skrevet
Er det så stort problem for deg å bare fortsette å gå videre når du ser "disse utlendingene" da? Eller tar du deg rett og slett nær av at de ikke synes hunden din er nusselig og vil klappe han?

Det stemmer at mange av dem er livredde hunder. Det har jeg selv sett. Jeg tror ikke det har så mye med å bli "uren" å gjøre, i mange av landene disse kommer fra florerer det med løshunder med rabies og lignende. De er oppdratt til å holde seg laaaangt unna hunder. Javel, de burde kanskje skjønne at det er annerledes med norske hunder i bånd, men jeg spør igjen: hvorfor er dette et problem for deg?

*applaus*

Skrevet

Synes hele innlegget (det opprinnelige her) var litt underlig.

Jeg er norsk og lite vant med hunder. Skvetter høyt og trekker meg unna hvis fremmede hunder blir "nærgående". Ante ikke at det ble sett på som "mystisk og utenlandsk"!

Vet forresten at man i mange land får inn med morsmelken at man holder seg unna fremmede hunder pga. rabiesfaren. Er vel ikke rarere enn det.

Må man gjøre all slags oppførsel som man er uenig i eller misliker til "å, de håpløse/ skumle/ merkelige utlendingene"?

Skrevet

Hovedinnlegger gjorde ikke dette til en kulturell debatt, det gjorde alle dere andre som sier det ikke er lov å legge merke til og bemerke at visse mennesker med utenlansk opprinnelse løper vekk fra hunder.

Hovedinnlegger snakket ut fra sin erfaring. Kanskje han ikke har vært borti norske mennesker som løper og hyler når de ser en hund?

Lasse snakket også fra sin erfaring. Han har sett voksne utenlandske mennesker kaste stein på hunder - ikke norske voksne folk!

Skal man unnlate fortelle om sine erfaringer bare fordi de har en annen hudfarge?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...