Gjest Huffsa Skrevet 21. mai 2010 #1 Skrevet 21. mai 2010 Jeg har en ekstremt stresset pappa. Han stresser MYE over ingenting, og blir ekstremt forbanna når han stresser. Jeg er helt likens. Jeg stresser over ting som man overhode ikke normalt ville stresset over, og jeg blir i ekstremt dårlig humør når jeg blir stresset. Jeg stresser meg opp over ingenting, og bruker lang tid på å roe meg ned. Er stress arvelig eller kommer det ann på miljø også, eller er det helt tilfeldig? Har 3 søsken som så og si aldri stresser, så rart hvis bare jeg stresser hvis det er med arv og miljø, siden 3 av oss har samme foreldre og sistemann har samme far.
Gjest Anne Skrevet 21. mai 2010 #2 Skrevet 21. mai 2010 Dette lurer jeg også på. Min pappa er omtrent som din, og jeg er også selv alltid stresset. Broren min er min rake motsetning på det området. Jeg lurer også på hva man kan gjøre for å stresse mindre - hvis dette er noe som ligger "i blodet"? Sliter med migrene og dårlig livskvalitet på grunn av stress.
Atdetvar Skrevet 22. mai 2010 #3 Skrevet 22. mai 2010 Predisposisjon for stress er uten tvil arvelig.
satina Skrevet 22. mai 2010 #4 Skrevet 22. mai 2010 absolutt alle har predisposisjon for stress. om du utvikler en stresset personlighet og adferd avhenger av hva du opplever fra fødselsøyeblikket og videre i ditt liv. en stresset mor eller far vil behandle sine barn annerledes enn ikke-stressede foreldre, og barna vil plukke det opp. barna vil også bli utsatt for negative ting som barn av ikke-stressede foreldre vanligvis ikke vil bli utsatt for. jeg vet om en hyperstresset mor med 3 voksne barn hvor de 2 eldste også er "over the point" stressede. da den yngste var baby ødela moren ryggen og tilbrakte 1 år i sengen, babyen sov på hennes brystkasse dag og natt og ble da selvfølgelig hennes "gullunge" for resten av sin oppvekst. vedkommende er som sagt voksen nå, og har et totalt uforstyrrelig flegma, helt ulik sine søsken.
Grevenpop Skrevet 22. mai 2010 #5 Skrevet 22. mai 2010 Man kan godt si at stress er arvelig, men jeg vil vel da si at man arver personlighetstrekk og ikke noen diagnose. Det er jo ikke uvanlig å arve personlighetstrekk fra mor og far.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå