Gå til innhold

Beregne mat til 15 personer

Fremhevede innlegg

Skrevet

Veldig usikker på hvor mye mat jeg skal lage..

Noen som har peiling på hvor mye ris man beregner til 15 personer? Tror jeg skal klare å gjøre resten av beregningen hvis jeg har en idé om risen :lol:

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Veldig usikker på hvor mye mat jeg skal lage..

Noen som har peiling på hvor mye ris man beregner til 15 personer? Tror jeg skal klare å gjøre resten av beregningen hvis jeg har en idé om risen :lol:

Jeg mener en porsjon er ca 0,75 dl tørr ris, hvis jeg ikke husker helt feil...

Jeg beregner alltid godt med ris, spesielt hvis jeg har noen storspiste gjester.

Til 15 personer, ville jeg kokt 20-25 porsjoner (15-18 dl tørr ris).

Skrevet

Yikes! Ok, da gjør jeg det! Takk :klemmer:

Skrevet

Tar det lenger tid å koke en så stor mengde ris? :sjenert:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Tar det lenger tid å koke en så stor mengde ris? :sjenert:

Nei, det gjør det ikke, men jeg anbefaler deg å røre litt i risen underveis, så risen på toppen ikke blir hard, og risen i bunnen ikke blir gjørme. Det kan fort skje når en koker så mye ris om gangen. ;)

Men hadde jeg vært deg, hadde jeg fordelt det på 2-3 kjeler.

Skrevet (endret)

Ja, det er kanskje lurt. Å fordele i flere gryter altså. Hvor stor kjele tror du man trenger?

Hjelp.. Dette blir sykt mye, ikke sant? :overrasket:

Endret av stjernekyss
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er kanskje lurt. Å fordele i flere gryter altså. Hvor stor kjele tror du man trenger?

Hjelp.. Dette blir sykt mye, ikke sant? :overrasket:

Det er mye ja... men ikke så mye som da jeg kokte ris til 80! :sjokk:

Hvor stor kjele du trenger...?

Ta utgangspunkt i at risen triples i størrelse i løpet av koketiden.

Skal du ha 15 dl tørr ris i en kjele, må kjelen ha plass til minst 4,5 l, 18 dl, krever en enda større kjele.

Hvis du har 2 kjeler på 3 liter, så bør det gå greit. :)

Skrevet (endret)

Grøss, hadde det vært snakk om 80 hadde jeg ikke tatt på meg oppdraget ;) All ære til deg! :jepp:

Noen gode ideer til hvordan jeg skal klare å frakte herligheten...?

Herregud, hva er det jeg har tatt på meg!! :bond:

:ler:

Endret av stjernekyss
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Grøss, hadde det vært snakk om 80 hadde jeg ikke tatt på meg oppdraget ;) All ære til deg! :jepp:

Noen gode ideer til hvordan jeg skal klare å frakte herligheten...?

Herregud, hva er det jeg har tatt på meg!! :bond:

:ler:

Oi, skal den fraktes langt, og skal den lages lang tid i forveien? *dette var verre*

Skrevet

Den skal fraktes til nabobyen, heldigvis i bil (ca 20-30 min avhengig av trafikk). Enkle ting som holder seg lager jeg kvelden før, mens det meste må lages på morgenen før selskapet (som starter kl 13.00). Alt skal være kaldt, så trenger heldigvis ikke å tenke på at det skal holde seg varmt. Men jeg har ikke så store beholdere/ tupperware...

Skrevet

Kan man koke risen dagen i forveien, eller blir den ekkel dagen etter da?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Oppvarmet ris fra dagen før er veldig utsatt for bakterievekst som kan føre til alvorlig matforgiftning. Den må kjøles raskt ned og settes kaldt så fort som mulig, og jo større mengder, dess saktere går vel den prosessen.

Så jeg ville ikke kokt risen kvelden før.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ok, så lenge den skal serveres kald er det ikke noe problem... ;)

Du kan koke den dagen i forveien, men jeg ville nok kokt den tidligere på dagen hvis jeg hadde hatt muligheten, avkjølt den raskt på et fat/stekebrett, og tatt aluminiumsfolie over.

Hvis du ikke har muligheten til å avkjøle den raskt, bør du ha noen minutter kortere koketid, så risen ikke blir overkokt av ettervarmen.

For å frakte den, kan du kle et stekebrett eller to (langpanne) med aluminiumsfolie, og legge aluminiumsfolie på toppen også.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

, og tatt aluminiumsfolie over.

Etter den er kald selvsagt ;)

Skrevet

Ok, tror jeg koker den samme dagen. Kan sette alt klart kvelden før, så det kan være det første jeg gjør om morgenen ;)

Hadde ingen anelse om at gjenbruksris ( :fnise: ) kunne føre til matforgiftning! :overrasket:

Åh, så deilig at du vet alle disse tingene! Holdt på å bekymre på meg en ganske grei hodepine her :lol:

:klemmer:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ok, tror jeg koker den samme dagen. Kan sette alt klart kvelden før, så det kan være det første jeg gjør om morgenen ;)

Hadde ingen anelse om at gjenbruksris ( :fnise: ) kunne føre til matforgiftning! :overrasket:

Åh, så deilig at du vet alle disse tingene! Holdt på å bekymre på meg en ganske grei hodepine her :lol:

:klemmer:

Det var en annen anonym som satt med den kunnskapen... ikke meg.

Da jeg svarte at det var best å koke den samme dag, var det av en helt annen grunn.

Jeg synes gjenbruksris (godt ord) har veldig lett for å miste konsistensen, og bli mindre god.

Bakterievekst tenkte jeg ikke på, men det burde jeg selvsagt gjort. :ler:

Lykke til! Det går helt sikkert bra. :klemmer:

Skrevet

Da er selskapet over. Maten ble en suksess. Men, beregningen slo litt feil, jeg hadde laget nok til i hvertfall 30 mennesker :bond:

:fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...