Gå til innhold

Matlei + eksamensperiode

Fremhevede innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Har du noen gode tips til noe som er godt og man får litt matlyst av, raskt å lage og kanskje ikke koster så veldig mye?

På forhånd takk fra matlei, sulten, stresset student!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min favoritt eksamensmiddag:

Stek champignonsopp og en aubergin i terninger med pepper og salt og gjerne litt soyasaus. Lag deg deretter en salat av salatblader, gulerot (skjær i smale rektangler), cashewnøtter/pinjekjerner, og om du har råd; sukkererter. Få tak i billige first price pitabrød, og server med fetaost og eventuelt oliven. (du får kjøpt billige pakker med fetaost, du trenger ikke å bruke de dyre glassene)

Dette er en perfekt sommer-rett, passe lett og passe billig. Og litt mer spennende enn nudler.

Er også kjempeglad i wraps med firstpricekylling og ruccola (splurge!). Stek kyllingen, krydre den mildt med paprika, pepper og salt. Stek sopp og eventuelle andre grønnsaker som ser gode ut i butikken; alt fra blomkål til squash. Du velger! Lag en saus med matyoghurt/creme fraîche/low fat youghurt eller noe annet: Bland med en rødløk skjært i små-små biter, soltørket tomat skjært i små biter (den i olje er best syns jeg, salt (maldon er supert!), og litt finhakket ruccola (god pepperaktig smak). Bruk evt fersk basilikum (en plante koster ofte ikke mer enn 25 kr og varer i evigheter). Putt i en wraps med gulerot i skiver (crunchy), tomat (nam) og salat.

Om du er lei av å lage mat, og sliten av å henge over bøkene hele dagen; kjøp billige grillpølser og stikk i parken. Grillpølser, potetsalat og lompe funker veldig bra med engangsgrill.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for gode tips! :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Omelett.. jeg bruker 2 egg, 2 ss vann, løk, gressløk, paprika og ost. Så pleier jeg å ha tomater til.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Nudler! :) jeg bruker mr lee sine nudler som jeg tilbereder med ekstra vann, har oppi litt kjøttpålegg som snart går ut på dato uansett, pølser, det jeg måtte ha av grønnsaker i kjøleskapet, og sterkt krydder. billig og kjapt.

Og så lager jeg denne retten fra trines matblogg ofte, bare uten tomater og squash. tar heller en frisk salat ved siden. Denne er virkelig god altså

http://trineblogg.blogspot.com/2010/03/pepret-kyllingfilet-med-squash-og.html

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Nudler! :) jeg bruker mr lee sine nudler som jeg tilbereder med ekstra vann, har oppi litt kjøttpålegg som snart går ut på dato uansett,

Kjenner at jeg ikke er veldig klar for denne, :tristbla: men takk læll

Gjest prikk1
Skrevet

Hardt liv med eksamen.. :P Kylling og kalkun prior pølser i kjøleskapet er ikke å forakte :) Litt mango og vann bare, eller bare noe sunt som knekkebrød m kjøttpålegg. Kjeder man seg ellers, kjeder man seg ofte i matveien og :)

Skrevet (endret)

Har du noen gode tips til noe som er godt og man får litt matlyst av, raskt å lage og kanskje ikke koster så veldig mye?

På forhånd takk fra matlei, sulten, stresset student!

Pasta bolognese? Bytt gjerne ut kjøttdeig med bønner. Raskt å lage og enkelt.

Eller du kan lage en form med feks lasagne, tar litt lenger tid, men så har jo du middag i tre dager :)

Disse er også gode, raske å lage og billige:

Linsegryte

"pølsepanne"

Endret av venus_
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Pølse i brød er enkelt og greit, og billig om du kjøper på tilbud.

(Jeg spiser f.eks kun Gilde grillpølser, og til vanlig koster en pakke ca 35 kr,

flere butikker har nå 3-pk for ca 60,- kr - dvs 20 kr pk!)

Ostesmørbrød er godt og enkelt og kan varieres i det uendelige, vi pleier oftest ha på litt smør/sennep, strimlet skinke, pepper, ketchup og ost og steke på plate i ovnen.

Om du får lyst på noe godt kan du prøve bananskiver med karamellsaus og evt. litt krem hvis du er glad i det :)

Lykke til på eksamen!!

Skrevet

Test ut nachos med creme fraiche! Bruk den kjøttdeigen du liker/som er billigst, stek den sammen med en halv pakke tacokrydder (first price er billigst). Legg et beger creme fraiche i bunnen av en ildfast skål, ha over den stekte kjøttdeig, så evt. kuttet rødløk, mais el., ha over revet ost (luksus: revet mozzarellaost), og stikk nachochips (luksusversjonen er nachochips med chili) nedi over hele greia. Inn på 200 grader i 10 min.. Creme fraichen løfter nachos til nye høyder!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...