Gå til innhold

Utleier i dilemma


Margrethe86

Anbefalte innlegg

Jeg og samboeren min kjøpte et hus med utleie del i 2008. Alt var bare fryd der og da, og søsteren min med hennes samboer flyttet inn i utleie-delen. Dette fungerte supert i ett år... Men nå, to år senere er vi, for å si det rett ut, dritt-lei! Vi begynte å irritere oss, da leietakerne bare satt søppelet sitt utenfor huset (sofa, gamle tv'er, oljeovner etc.) Vi ba dem fjerne elendighetene, men ingenting skjedde. Samboeren til søsteren min fikk etterhvert raserianfall i ny og ne, og ødela både kjøkkeninnredningen og div. annet innbo. Dette nekter han å erstatte. Da de i tillegg fikk seg kjeledyr vi hadde spesifisert at IKKE var lov (tarantell) , tenkte vi at nok er nok! (for å få det med - de betaler heller ikke husleie når de skal, og får vi penger på konto, er det ALDRI hele beløpet, som er 2200... latterlig billig, ja?) Men det hele "endte" med at vi hevet husleiekontrakten deres, og gav dem 2 uker på å flytte ut. Dette ble gjort over SMS, og jeg spurte dem i ettertid om de ville ha det skriftlig, og om de tok dette seriøst. De sa det var ikke nødvendig med noe skriftlig nå, de skjønte tegninga og begynte å pakke på dagen! Glade var vi :D ! Men nå er det to måneder senere, og de bor fortsatt her! Betaler ikke husleie, men slenger søppel overalt! Unnskyldningen er at det er vanskelig å finne ny leilighet.... Jeg er redd de blir boende i måneder - om ikke år - til.... hva skal vi gjøre?? Det er jo søsteren min, men man må da sette grenser?? Vi har også tenkt å ta i bruk utleie-delen på huset snart, siden vi håper på familieforøkelse om ikke altfor lenge;) Jeg vil jo helst ikke gå til politiet\namsmannen med dette, men må man, så må man.... har noen forslag til hva i all verden vi kan gjøre??

-Margrethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest padawan

sjekk denne brosjyren. tror du vil finne masse nyttig informasjon om hvordan du bør gå frem for å få de kastet ut.

Endret av padawan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du MÅ oppfylle formkravene for en oppsigelse for at den skal være gyldig. Uansett hva leieboerene dine mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff huff, jeg har ingen råd, men vil bare ønske deg lykke til :klem: Det er kjedelig å måtte kaste ut noen, spesielt når det er din egen søster.

Forresten.. de må da være erstatningspliktige de tingene de har ødelagt? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du MÅ oppfylle formkravene for en oppsigelse for at den skal være gyldig. Uansett hva leieboerene dine mener.

Ja, du kan ikke kaste ut folk per SMS. Å kaste ut leietakere kan bli en vanskelig og tidkrevende prosess om de de setter seg på bakbeina. Noe det kan se ut som er i ferd med å skje her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg angrer jo litt nå at vi ikke skrev skikkelig brev, men vi tenkte det holdt med SMS, siden de begynte å pakke og sa at de skulle flytte. Vi får ordne en skriftlig oppsigelse nå .(bedre sent enn aldri?) De er jo selvfølgelig erstatningspliktige når det gjelder hærverket, men jeg syns det er gruelig ekkelt å anmelde dem. De nekter å ordne opp selv, da de sier leiligheten uansett må pusses opp... Skal lese litt i den brosjyren jeg fikk tips om, og se om jeg blir noe klokere! :) Takk for tips og støtte, kom gjerne med mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det du gjør er å sende en oppsigelse, der årsaken er at leiligheten må pusses opp. Er den ødelagt i en slik grad som du beskriver, vil dette være gyldig. Men veldig viktig at du oppfyller formkravene. Les husleieloven! Hvis dere ikke har kontrakt kan du ikke si dem opp med kortere oppsigelsestid enn 3 mndr, dessverre. Da må dere også pusse opp, men har han ødelagt kjøkkeninredning må det jo det uansett. Dere kan ikke ta inn nye leietagere med én gang. Oppussingen må være av en slik art at leiligheten er ubeboelig mens det skjer.

Om du mener de ikke har oppfylt leieavtalen, kan du kreve avtalen hevet, men dette er en lang og omstendelig prosess.

Har dere ikke depositumskonto, sender du dem en regning tilsvarende det de har ødelagt + evt. manglende husleie, med betalingsfrist på minst 14 dager. Der oppgir du også at dersom regningen ikke blir betalt, vil du fremme sak i forliksrådet. Betaler de ikke, må dere møtes i forliksrådet.

Dette blir den enkleste måten å gjøre dette på. "Dessverre" har leietagere veldig sterkt vern, noe som kompliserer saken.

Endret av Iril
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De betalte nok ikke depositum, nei... hadde jo aldri forestilt meg dette scenarioet. Ikke greit å være etterpåklok. :tristbla: Vi har skrevet husleiekontrakt, som spesifiserer en måneds oppsigelsestid. Vi skal lage en skriftlig oppsigelse (eller påminnelse?) og passe på å få underskrift fra dem også! Så får vi bare håpe de ikke vil slite mer på familieforholdet, og flytter. Men det kan nok bli en lang "kamp" ser det ut.:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nettopp på grunn av slike ting bør man aldri leie ut til nære venner eller noen i familien :s Håper dere får dem ut av huset og får erstatning for det som er ødelagt, og krysser fingrene for at familieforholdet ikke går til helvete!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Det er en utrolig kjedelig situasjon du er i, men jeg tror det beste du kan gjøre er å holde på krava. Det er bra dere spesifiserte 1 mnd, for da gir du dem oppsigelsen og er de ikke ute innen en måned bytter du lås en gang de er ute. Du må nesten bare være streng og sterk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bytter du lås en gang de er ute. Du må nesten bare være streng og sterk.

Det er ikke litt lov engang, så om du tror de vil lage bråk lønner det seg nok å følge loven til punkt og prikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok ikke vi går så langt som å bytte låser. Det får namsmannen stå for;) Selv hvor fristende det kan være! Vi får nok bare ta det den langsomme veien, med mye papirarbeid. Vi må vel prøve å være "profesjonelle" å gjøre alt riktig. Det skal ikke stå på oss:)! Men åååh som vi håper det ordner seg uten mer krangel! Søstre står vel ganske tykt sammen, så forholdet vårt ordner seg vel med tiden. Selv om det sliter litt nå :P Men syns det er litt feil at leietaker har alle rettigheter, og utleier som faktisk eier huset har ca null... Bra for mange, men kjipt når det faktisk går galt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men syns det er litt feil at leietaker har alle rettigheter, og utleier som faktisk eier huset har ca null...

Dere har jo en del rettigheter, men de virker ofte kronglete og vanskelige. Sånn må det være, for utleier sitter i en maktposisjon. Det er ganske kritisk å ha et hjem å bo i, og jeg har en del venner i USA som blir kastet ut fra der de leier med en ukes varsel og sånn, ikke fordi de har gjort noe galt, men fordi utleier ikke liker dem eller de vil ha leiligheten selv og sånne ting, er veldig glad vi ikke har det slik i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...