Gå til innhold

15 år og OB

Fremhevede innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Brukt tamponger siden jeg var 12-13 år gammel. Syns bind var ekkelt. Det er det forsåvidt enda.

Det var gjerne litt trangt og merkelig å putte inn de første gangene, men det er da noe man fort lærer seg.

Så lenge man er nøye med å lese pakkningsvedlegget i OB-pakken (der står det også forklart om tss!), så burde det gå bra.

Er det tss du bekymrer deg for TS? Det går nok helt fint, så lenge man passer på hygienen og er obs på faresignaler!

Bortsett fra det, så ser jeg ærlig talt ikke hva i allverden kunne være et problem med tampongbruk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg har brukt tamponger siden en av de første gangene jeg fikk mensen... altså siden jeg var 8/9 år. dvs 6/7 år yngre enn din datter. Var ikke noe problem for meg, kan ikke tenke meg det er det for henne.

åj det var tidlig! fikk ikke min før jeg var 14-15 :sukk:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

åj det var tidlig! fikk ikke min før jeg var 14-15 :sukk:

Ja, det er ekstremt tidlig og ikke vanlig. Men hormonene mine gikk løpsk veldig tidlig hehe ganske irriterende mtp at jeg da mister mensen tidligere enn andre. Legene tror jeg mister den i starten av 30-årene...

Gjest Gjest
Skrevet

Tror en del foreldre har problem med at barna begynner å bli voksne, de vil vel at de skal være barn lenger.

Men man kan ikke være barn, også plutselig bli voksen når man er 18 år

Fra man er ca.12 til ca.18 så skjer det mye med kroppen og alle utvikler seg i forskjellig tempo, noen er mer moden enn andre, andre bruker lenger tid på å bli moden. Alt er normalt.

Så en 15-åring kan være så moden eller så barnslig som hun vil, men hun trenger enten bind elle tamponger, sånn er det bare.

Gjest Gjest
Skrevet

Selv fikk jeg ike mensen før jeg var 16 år, og det var jeg bare glad for :ler:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det er så utrolig latterlig når jenter ikke får lov å bruke tamponger av sine mødre. Uansett årsak. Hva er egentlig galt i å bruke OB? Mindre søl, de fleste føler at det er mer behagelig å bruke tamponger fremfor bind osv.

Jada, jeg er klar over tss, men det er en sjelden sykdom. Man kan dø bare man går utenfor utgangsdøra...

Enig. Jeg har alltid blødd alt for mye til å klare meg med bare bind. Skulle tatt seg ut om noen kunne nektet meg tamponger, da kunne jeg ikke gått utenfor døra et par dager i måneden. Til hun som sa at tamponger er "bannlyst i hennes hus", så mener jeg at mødre ikke har noen som helst medbetstemmelsesrett i dette. Det er så definitivt en privatsak. Jeg har selv aldri diskutert med min mor hva jeg skal bruke eller ikke bruke, det ville aldri falt meg inn en gang.

Gjest Dainty
Skrevet

Jeg har inntrykk av at det er vanlig, men hjemme hos oss er det på det nærmeste bannlyst. En nær venn av familien fikk TSS (toxic sjokksyndrom) og var nære ved å dø, tamponger kunne være en medvirkende årsak. Etter det bruker verken jeg eller tenåringen i huset ob, unntatt i helt spesielle tilfeller der det er upraktisk/umulig å gå på do så mye man skulle ønske.

PS: Alle kan få tss, også menn. Men kvinner som menstruerer er ekstra utsatt, og de som bruker tampong er enda mer utsatt igjen. Ekstremt utsatt blir man ikke før man slurver med byttingen, men som sagt kan man få tss selv om man er aldri så flink til å bytte ofte.

Jeg skjønner at dette må ha vært en skremmende opplevelse, men jeg synes det virker merkelig å skulle bannlyse tamponger av den grunn. Denne sykdommen er sjelden - ved god hygiene, er den uhyre sjelden.

Hvis en nær venn av familien blir skadet i en bilulykke (hvilket er mye mer sannsynlig enn tss!), skal du da nekte dine barn å begynne å kjøre bil? :klø: Skal du bannlyse tyggegummi, fordi noen du kjenner har fått det i halsen og nesten blitt kvalt? Livet blir temmelig tomt og platt om man skal eliminere alle aktiviteter og produkter som medfører en ørliten risiko.

Skrevet

Jeg skjønner at dette må ha vært en skremmende opplevelse, men jeg synes det virker merkelig å skulle bannlyse tamponger av den grunn. Denne sykdommen er sjelden - ved god hygiene, er den uhyre sjelden.

Hvis en nær venn av familien blir skadet i en bilulykke (hvilket er mye mer sannsynlig enn tss!), skal du da nekte dine barn å begynne å kjøre bil? :klø: Skal du bannlyse tyggegummi, fordi noen du kjenner har fått det i halsen og nesten blitt kvalt? Livet blir temmelig tomt og platt om man skal eliminere alle aktiviteter og produkter som medfører en ørliten risiko.

Heeelt enig ! :happy:

Skrevet

Jeg brukte OB fra jeg var 13, taklet ikke bind. Er man nøye med hygienen så er TSS meeget sjelden. Man kjører bil selv om det kan være farlig. Man passer bare på at man kjører forsiktig og ansvarlig.

Gjest loveli
Skrevet

Vil bare si det at om du som mor ikke tillater jenta di og gå med OB, og ytrer din mening om at det er rart, så kan du ødelegge mye for jenta di!

Jeg snakker av erfaring..! :(

Skrevet

Var vel 12-13 år da jeg begynte å bruke tampax ifm. trening og svømmehall. Etterhvert gikk jeg over til å kun bruke det, frem til jeg gikk over til ladycup. Bind er bare ekkelt.

Skrevet

Jeg husker ikke nøyaktig når jeg begynte å bruke tampong, men jeg tipper jeg var ca 12-13. Bind har jeg alltid følt vært ekkelt, klamt, ubehagelig og jeg var konstant redd for lekkasjer så tamponger ble en befrielse!

Skrevet

Jeg begynte med den minste OBen da jeg var 12 (første mens). Om det er normalt eller ikke, vet jeg ikke. Jeg har liksom aldri hatt særlig til jomfruhinne pga mye hesteridning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...