Gå til innhold

15 år og OB

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Er det vanlig at 15 åringer bruker OB...

Hilsen bekymret (?) mamma...

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Er det vanlig at 15 åringer bruker OB...

Hilsen bekymret (?) mamma...

Vet ikke, men jeg fikk det ikke til så lenge jeg var jomfru. Skulle jo tro at det går an selv om de er jomfru også altså :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjorde det da jeg var 15 og jomfru.

Gjest Ukjent
Skrevet

Jeg brukte OB fra andre gang jeg hadde mens. Har aldrig taklet bind. D.v.s at jeg har brukt tanponger siden jeg var 13-14.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har inntrykk av at det er vanlig, men hjemme hos oss er det på det nærmeste bannlyst. En nær venn av familien fikk TSS (toxic sjokksyndrom) og var nære ved å dø, tamponger kunne være en medvirkende årsak. Etter det bruker verken jeg eller tenåringen i huset ob, unntatt i helt spesielle tilfeller der det er upraktisk/umulig å gå på do så mye man skulle ønske.

PS: Alle kan få tss, også menn. Men kvinner som menstruerer er ekstra utsatt, og de som bruker tampong er enda mer utsatt igjen. Ekstremt utsatt blir man ikke før man slurver med byttingen, men som sagt kan man få tss selv om man er aldri så flink til å bytte ofte.

Skrevet

Jeg brukte ob fra og med andre gangen jeg fikk menstruasjon, jeg var 11

Gjest Krizzy
Skrevet

Helt vanlig :jepp:

Jeg var 13 første gangen. Klarte aldri å bruke bind :gjeiper: Hver gang jeg hadde bind syns jeg det kjentes ut som jeg tisset på meg, fikk helt panikk :fnise:

Skrevet

Skjønner ikke helt, hva er galt med OB?

Skrevet

Ja, det er HELT normalt. Jeg og alle mine ungdomsskolevenninner brukte dette fra vi var tolv-tretten. Det er et spørsmål om komfort bare, og hva slags beskyttelse man foretrekker. Det syns jeg alle som menstruerer, uansett alder, får avgjøre selv.

(Tror ikke du skal være redd for at hun bruker dem som dildo eller noe, og man kan fint være jomfru mens man bruker dem.)

Skrevet

Jeg brukte også tamponger fra jeg var 12-13 år og der har jeg holdt meg siden! :jepp:

Gjest Også en mamma
Skrevet

Det må da være helt greit? Men jeg støtter de som nevner tss, hun må definitivt få informasjon om viktigheten av å bytte ofte!

Jeg bruker selv mooncup, og jeg funderer på å gi datteren min en når hun en dag får mensen, men det ligger ennå langt fram i tid ... (Mensbeger har vært i bruk i over 80 år, og det har aldri vært knyttet til tilfeller av tss.)

Skrevet

Det må da være helt greit? Men jeg støtter de som nevner tss, hun må definitivt få informasjon om viktigheten av å bytte ofte!

Det er ikke nok å bytte ofte. Bare bruken av tamponger betyr i seg selv økt risikofaktor. Jeg ble selv rammet av tss, og det til tross for at jeg alltid var nøye på hygienen.

Om man får høy feber og diaré når man har mensen (enten man bruker tampong eller bind) bør det være et varselsignal og man bør oppsøke lege snarest. Og man bør si at man mistenker tss. Jeg tok selv kontakt med lege fordi jeg ble så veldig dårlig (har aldri vært så dårlig før) og ble bekymret, men jeg nevnte ikke tss fordi jeg ikke visste så mye om det da. Jeg ble bedt om å ta to paracet og vente noen dager. Dagen etterpå bar det rett til sykehus i ambulanse og det var såvidt jeg overlevde. Aldri mer tamponger i mitt hus (risikoen for tss vil alltid være der uansett, men uten tamponger reduserer jeg risikoen betraktelig). Jeg har blitt fanatisk motstander av tamponger. :sjenert:

Skrevet

Det er så utrolig latterlig når jenter ikke får lov å bruke tamponger av sine mødre. Uansett årsak. Hva er egentlig galt i å bruke OB? Mindre søl, de fleste føler at det er mer behagelig å bruke tamponger fremfor bind osv.

Jada, jeg er klar over tss, men det er en sjelden sykdom. Man kan dø bare man går utenfor utgangsdøra...

Skrevet

Det er så utrolig latterlig når jenter ikke får lov å bruke tamponger av sine mødre. Uansett årsak. Hva er egentlig galt i å bruke OB? Mindre søl, de fleste føler at det er mer behagelig å bruke tamponger fremfor bind osv.

Jada, jeg er klar over tss, men det er en sjelden sykdom. Man kan dø bare man går utenfor utgangsdøra...

Signerer denne. Og ærlig talt, når man er femten år burde man da få lov til å kunne ta slike avgjørelser på egenhånd.

Gjest Gjest
Skrevet

Flere av mine venner brukte OB når de var rundt 15 år, også de som ikke hadde hatt sex, så jeg vil si det er helt naturlig. Dette tullet med jomfruhinne er bare så gammeldags, de fleste jenter utforsker jo seg selv, så den blir ødelagt uansett, så da er det ingen sak å bruke OB. Men skjønner du er bekymret, men det skal du ikke være, det er bare en normal reaksjon fra deg, siden du vil din datters beste.

Husker når jeg var 18 år, og moren min ble helt hysterisk da jeg ville bruke OB. Jeg bruker det ikke den dag i dag, fordi jeg føler meg skitten å ekkel viss jeg prøver. Så jeg holder meg til bind, og syns det er greit.

Det er kanskje viktig at du opplyser henne om at hun må skifte ofte, for det kan være farlig å gå for lenge med en tampong..

Skrevet

skjønner ikke hva som skulle være galt med det, utenom den sykdommen da. men den er sjelden.

Skrevet

Henger meg på mange andre her, og lurer også på hva du er så bekymret for når det gjelder ob? Hadde det vært annerledes om hun var eldre, eller er det tss du er bekymret for?

Dessuten er jo datteren din 15 år, og er jo gammel nok til å avgjøre om hun vil bruke ob om det er det hun er mest komfortabel med .

Skrevet

Ja, det er vanlig. Jeg har brukt vekselsvis OB og bind siden jeg fikk mensen. Kunne ikke klart meg uten dem! Du kan jo f.eks ikke svømme med bind!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

jeg har brukt tamponger siden en av de første gangene jeg fikk mensen... altså siden jeg var 8/9 år. dvs 6/7 år yngre enn din datter. Var ikke noe problem for meg, kan ikke tenke meg det er det for henne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...