Gå til innhold

Muffins


Fjonana

Anbefalte innlegg

Hver gang jeg lager muffins blir dem ødelagt. De blir liksom aldri store og saftige, men heller lave eller utrent av formen (bruker papirformer). Jeg passer på å ikke røre ut lufta etter jeg har vispet sammen egg og sukker men de vil likevel ikke bli store. Har noen en god oppskrift på muffins som blir stooore og saftige? :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du visper ikke for mye da? De gangene jeg har brukt stavmikseren har resultatet blitt kjipere (mindre saftige, "tettere) enn de gangene jeg har rørt med sleiv.

Jeg pleier å røre sammen egg og sukker nok til at det blir ordentlig blandet, og deretter har jeg i resten av ingrediensene og rører som normalt, uten å være forsiktig. Og resultatet blir stort sett bra :)

Bruker forøvrig papirformer.

Jeg har en kjempegod oppskrift på kryddermuffins, skal legge den ut når jeg finner den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid blitt fortalt at jeg må blande egg og sukker såpass mye at sukkerkornene er blitt borte, ca 20 min i miksmaster. Du mener at dette da er helt feil, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, 20 minutter var lenge, til og med marengs visper jeg ikke så mye :)

Metoden min med sleiv har fungert fint for meg iallfall, men hvorvidt det er riktig eller ikke vet jeg ikke. De fleste oppskriftene jeg har sier vel bare "rør sammen" uten noe mer spesifikke anvisninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er krydderkake-muffinsene jeg snakket om:

4 egg

4 dl sukker

1/2 dl brunt sukker (kan sløyfes)

1,5 dl kesam (men jeg brukte matyoghurt)

100g smeltet smør/margarin

300g hvetemel

3ts bakepulver

1,5 ts kanel

0,5 ts nellik

skallet fra en halv appelsin, revet

skallet fra en halv sitron, revet

Bland egg og sukker, rør så inn kesam og smør. Ta deretter i resten av ingrediensene, og rør til røren er jevn.

Pass på å ikke fyll formene helt fulle (3/4 er passende). Holder til ca 11 store muffins eller dobbelt så mange små.

Stekes på 200C, midt i ovnen. De er ferdige når de har fått fin og gylden farge :) Såvidt jeg husker skal de stekes 20-25 minutter hvis du bruker store former, og ca 15 min med små. Men jeg brukte papirformer i silikonformer, så steketiden er sikkert litt kortere hvis du bare bruker papir (bruk isåfall 2 eller 3 former per muffins sånn at de ikke mister fasongen og flyter utover).

Glasur: (denne har jeg ikke testet ut selv da)

100g smør

1ss honning

100g melis

0.5ts sitronsaft

Bland mykt smør og honning (honningen kan varmes om den ikke er flytende fra før av). Ha i melis og rør glatt. Smak til med sitron.

Vent til muffinsene er helt kalde før du har på kremen

Lykke til med muffinsbaking :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...