Gå til innhold

Dyr og sommerferie

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Dere som ikke har venner/familie som kan passe dyrene i ferien, hvordan løser dere det?

Annonserer dere etter dyrepassere som kan ha dyrene hjemme hos seg?

Bruker dere kennel/dyrepensjonat?

Jeg har alltid hatt familie og venner som kunne stille opp, men nå bor jeg på nytt sted og vet ikke helt hva jeg skal gjøre i sommerferien. Jeg er litt usikker på dyrepensjonatene på stedet siden jeg ikke vet noe om dem. Hvordan finner man ut om de tar godt vare på dyrene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lar ikke andre enn mamma passe min hund, og om hun ikke kan/vil passe han når jeg skal bort setter jeg han på kennel.

Når den første ferien hvor hunden ikke kunne bli med nærmet seg, tok jeg en runde på flere aktuelle kenneler i fylket/nabofylket for å finne en som passet. Fant en kennel i området som så veldig bra ut, snakket mye med eieren og besøkte stedet flere ganger før jeg bestemte meg. Jeg ser på ting som hvordan personene oppfører seg med/uten hunder, området, hvordan hundene som bor der/er på ferie oppfører seg, forhører meg om rutiner og om de er villige til å følge instrukser jeg gir om min hund. Følger også ekstra godt med på hunden min når jeg tar den med hjem igjen. Alle trenger kanskje ikke være så nøye som meg, men jeg har en stor hund som også ofte er en håndfull og jeg tar derfor ingen sjanser.

Skrevet (endret)

Det kommer an på åssent dyr det er snakk om.

Katter klarer seg helt fint i et døgn aleine med mat og vann.

Men hvis jeg hadde hatt en haug med dyr, og ingen kjente til å passe på dem, måtte jeg nesten avlyst ferien gitt.

Slik er det å ha dyr!

(Katter f.eks burde helst være hjemme, ikke på pensjonat da katter ikke liker forandring så godt)

Endret av MissMas
Gjest navnelapp
Skrevet

Vi byttar hus, og då vi hadde dyr bytta vi med folk som også hadde dyr, slik at dei passa våre og vi passa deira. Fin ordning!

Skrevet

Kattene er alene hjemme, De har egen inngang og har tilgang på hele huset. Det komemr folk og gir de mat/bytter vann 1g til dagen. Kaninen regner jeg med vi plasserer på dyrepensjonat de 2 ukene vi er i Spania i sommer. Ellers er det stort sett folk hjemme her, siden sønnen på snart 17 ikke er særlig interessert i å være med på tur lengre.

Gjest Marlo
Skrevet

Om jeg skal reise noe sted hvor dyrene ikke kan være med, så er bikkja på kennelen og ilderen hos andre ildereiere som jeg har blitt kjent med.

Gjest Spinell
Skrevet

Hunden får opphold på nærmeste kennel. Stedet er bra og hunden er glad både ved levering og henting :)

Det koster litt, men dette er penger som en må regne inn i feriebudsjettet når en har dyr.

Skrevet

Både hest og katt blir med meg på ferie :) Dersom det ikke hadde vært mulig, og ingen kunne passet dem, så hadde jeg måttet avlyse ferien. Men nå planlegger jeg ferie kun dersom jeg får dyrepass.

Skrevet

Både hest og katt blir med meg på ferie :) Dersom det ikke hadde vært mulig, og ingen kunne passet dem, så hadde jeg måttet avlyse ferien. Men nå planlegger jeg ferie kun dersom jeg får dyrepass.

Veldig fornuftig av deg! :jepp:

Skrevet

Vi har nå bare en katt og en hest. I sommerferien når vi reiser står hesten på sommerbeite, så vi får noen til å se til hesten en gang til dagen i løpet av ferien. Når det gjelder katten pleier naboen vår å mate den, vann har katten ubegrenset tilgang på :)

Før da vi hadde hund hadde vi den med på båttur. Men da vi reiste bort til syden så passa noen venner av oss på den. De hadde greier på hund og var villige til å passe på den :)

Grei ordning.

Skrevet

jeg har en venninne som passer hundene for meg om jeg ikke kan ha dem med meg, hestene står enten på beite eller på utegang med fri tilgang til grovfor, så til dem trenger bare noen som kommer og teller over hestebein og sørger for vann, og da ordner vi det gjerne sånn at den som kommer og gjør det ser til kattene, gir dem mat, slipper dem inne eller ut alt ettersom hva de vil, og ordner med rottene også. Jeg har nok av fornuftige folk tilgjengelig her til at det går greit.

Men for tiden er det sjelden at vi reiser lenger bort enn at jeg kan stikke hjem og sjekke selv.

• 2 uker senere...
Skrevet

Her blir ferien lagt opp etter når vi får pass til dyrene. I år skal hundene være med på ferie, og kattene blir passet av familie. Hadde ikke hundene kunnet være med, hadde vi først og fremst prøvd å få noen av de faste, kjente hundepasserene til å passe, hvis ikke det hadde gått i det hele tatt, hadde vi vurdert kennel. Hundene trives forsåvidt greit på kennel; de er gode venner og får være sammen på kennelen, men jeg liker ikke å ha de på kennel i mer enn ca en uke, da de er vandt med et høyt aktivitetsnivå og ikke får det de trenger av aktivisering på kennel. Om vi ikke får pass til kattene er det ikke aktuelt å dra på ferie, ville aldri satt de på kattepensjonat. Men vi har heldigvis aldri hatt noe problem med feriepass av dyr hittil :)

Gjest Micka
Skrevet

ALDRI la dyrene være alene i ferien. Blir helt sjokkert av de over her, har de ikke lært noe. Dette er saker som tas opp om og om igjen i media, hver sommer.

Skrevet

ALDRI la dyrene være alene i ferien. Blir helt sjokkert av de over her, har de ikke lært noe. Dette er saker som tas opp om og om igjen i media, hver sommer.

Hvem er det du blir sjokkert, over? Alle som har skrevet inn her har jo ordnet med pass for dyrene sine..

Skrevet

Hesten sender vi på sommerbeite, og der betaler vi også for tilsyn. Hunden blir med på ferie hvis det er mulig, hvis ikke er den på et hundepensjonat her i nærheten som vi er veldig fornøyd med. Jeg synes det er vanskelig å spørre familie/venner om hundepass i flere dager av gangen.

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Hesten ble enten passet av forrytter eller på beite med tilsyn.

Hunden hadde en fast passer og ett avlastningshjem, så hun dro alltid dit.

Rottene hadde og en fast passer og de dro alltid til samme person, som og hadde flere rotter. Da hadde alle rottene pysjparty sammen og storkoste seg. Skulle jeg bare være borte en natt, så passet naboene på de. Satt med de og pratet med de, selv om de ikke fikk komme ut av buret akkurat da. Men selskap fikk de.

Katten jeg hadde reiste til samme dyrepensjonat hver eneste sommer. Hun var der tre uker hver sommer i flere år og følte seg trygg der. Hun hadde det helt fint der.

Nå har jeg ingen egne dyr og bruker derfor mye av helger og ferier på å passe andres dyr. Og synes denne ordningen er helt super. I helgene har jeg gjerne en hel haug med hester å passe på (noe som minner meg på at det er på tide å komme seg ut og vekk fra sofaen her). I lengre perioder passer jeg gjerne rotter også. Og til og med katten til Green Lady om det trengs.

I sommer skal jeg bo på en gård og passe på en hel flokk med beitehester. Her er det og en del katter og en pappegøye. Så jeg flytter inn der ett par uker og vil være med dyrene hele tiden.

Skrevet

...

Og til og med katten til Green Lady om det trengs.

McGyver synes det er så stas å bli passet på av tante Belle Gunnes. For der kan han være så mye ramp han bare vil :ler:

Gjest Marlo
Skrevet

Hvem er det du blir sjokkert, over? Alle som har skrevet inn her har jo ordnet med pass for dyrene sine..

Tror kanskje personen reagerte på innlegg nr 5 tror jeg, hvor katten er alene hjemme.

Om det var det innlegget hun/han reagerte på, så forstår jeg det ikke så godt, siden katten hadde tilgang til å gå inn og ut, og det er folk som stikker innom og gir mat og vann.

Katter er ganske selvstendige dyr og klarer seg fint, så lenge de får litt ettersyn og ikke blir forsømt.

Gjest Huffsa
Skrevet

Bikkja passer min gode venninne på. Hvis hun ikke kan, passer søsteren min den. Kan ikke hun, blir jeg hjemme.

Kattene tar enten pappa eller naboen seg av.

Har aldri hatt en katt eller hund på kennel, og vil unngå det så lenge jeg kan. Det er et sted jeg ikke vil sende hunden min, dropper heller drømmeferien.

Skrevet

Kattene er alene hjemme. Dvs at naboen eller venner stikker innom og sjekker om det er mat og vann. Har katteluke så kattene bestemmer selv om de vil være ute eller inne. Bikkja pleier oftest å være med på ferie, men i år vurderer vi å bruke den lokale kennelen. Der er det hyggelige hundefolk som jeg vet er dyktige.

I år har vi sagt oss villige til å ta i mot smådyr fra dyrebeskyttelsen. Og får vi inn noen, så kutter vi bare ut ferien. Kanskje vi reiser bort en liten helg. Kommer an på hva slags dyr vi har i huset, og hva slags stell de krever.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...