Sasha Sasha Skrevet 19. mai 2010 #1 Skrevet 19. mai 2010 Hei jeg tråkker over veldig ofte. Si at jeg skal gå på fjelltur en søndag med gode joggesko. Da kan en regne med at jeg vil trakke over 2 -3 ganger. Jeg har også snudde etter en times gåing fordi jeg alt har tråkket over flere ganger. Og hvis jeg først har tråkket over på begge bena et par ganger så pleier jeg og trakke over på nytt og på nytt selv om jeg prøver og være veldig forsiktig. Jeg tråkker oftest over på høyere foten men jeg tråkker også over på venstere. Jeg får ikke vondt så lenge etter at jeg har tråkket over selv om jeg springer og ankelen kommer godt nedi bakken. Jeg snubler ganske ofte pga dette og om jeg skal gå ned på bussstoppet kan jeg plutselig trakke over. Jeg har slått meg en del ganger pga dette :rødme: Jeg har aldri forstuet noen av anklene, aldri måttet gå på krykke pga noen av anklene. Vet ikke når jeg skulle fått ankel skade... Hva er galt med mine ankler? Kan det være medfødt? Kan jeg operere anklene? Burde jeg trene de i så fall hvordan? Burde jeg kjøpe noen beskyttere som hindrer meg i å tråkke over. Jeg har i tillegg vond rygg og går som oftest med gode joggesko er dette feil skotøy for meg? På forhånd tusen takk selv om dere ikke svarer på alt
Andungen Skrevet 19. mai 2010 #2 Skrevet 19. mai 2010 Hei jeg tråkker over veldig ofte. Si at jeg skal gå på fjelltur en søndag med gode joggesko. Da kan en regne med at jeg vil trakke over 2 -3 ganger. Jeg har også snudde etter en times gåing fordi jeg alt har tråkket over flere ganger. Og hvis jeg først har tråkket over på begge bena et par ganger så pleier jeg og trakke over på nytt og på nytt selv om jeg prøver og være veldig forsiktig. Jeg tråkker oftest over på høyere foten men jeg tråkker også over på venstere. Jeg får ikke vondt så lenge etter at jeg har tråkket over selv om jeg springer og ankelen kommer godt nedi bakken. Jeg snubler ganske ofte pga dette og om jeg skal gå ned på bussstoppet kan jeg plutselig trakke over. Jeg har slått meg en del ganger pga dette :rødme: Jeg har aldri forstuet noen av anklene, aldri måttet gå på krykke pga noen av anklene. Vet ikke når jeg skulle fått ankel skade... Hva er galt med mine ankler? Kan det være medfødt? Kan jeg operere anklene? Burde jeg trene de i så fall hvordan? Burde jeg kjøpe noen beskyttere som hindrer meg i å tråkke over. Jeg har i tillegg vond rygg og går som oftest med gode joggesko er dette feil skotøy for meg? På forhånd tusen takk selv om dere ikke svarer på alt Hei! Kanskje du bør gå til legen og undersøke anklene dine? Jeg har selv dårlige ankler, men det er fordi jeg har skadet begge mine ankler tidligere, hvor de så har blitt skadet. Leddbåndende i ankelen din er nok så slappe at du hverken får vondt eller at de klarer å stabilisere foten når du går/står. Man kan godt operere anklene, men jeg vil forelå at du kontakter din lege, som i så fall kan henvise deg til en fysioterapeut. Jeg tror godt du kan trene anklene dine opp. Det gjøres ved hjelp av stabilitetstrening (vippebrett f.eks) og styrketrening. Å gå med beskyttelse vil forhindre at du ikke tråkker over, men det vil ikke styrke anklene dine, så jeg vil helt klart anbefale deg at du får noe trening. Håper det er til litt hjelp!
Sasha Sasha Skrevet 19. mai 2010 Forfatter #3 Skrevet 19. mai 2010 Takk for svar Men burde jeg ha sånn beskyttelses ting slik at jeg ikke trakker over om jeg skal på fjelltur feks? En bør jo unngå og trakke over for at leddbåndene ikke skal bli slakkere eller bli strammere. Men jeg er redd for at om jeg ikke tråkker over på et par måneder, for å deretter plutselig trakke over. At jeg da skal skade leddbåndene skikkelig???
izzy_l Skrevet 19. mai 2010 #4 Skrevet 19. mai 2010 Det kan være en god ide å ha en form for beskyttlse når du skal gjør ting du vet få deg til å tråkke over, det kan være så enkelt som litt sportstape. Men leddbåndene trekker seg ikke sammen av seg selv, det trengs trening! Kom deg til en fysioterapeut ellr lignende å få hjelp til å sette opp ett treningsprogram. På lang sikt kan det gi store problemer med ustabile ankler, i tillegg til at det er plagsomt å trø over hele tiden...
Supraspinatus Skrevet 20. mai 2010 #5 Skrevet 20. mai 2010 Takk for svar Men burde jeg ha sånn beskyttelses ting slik at jeg ikke trakker over om jeg skal på fjelltur feks? En bør jo unngå og trakke over for at leddbåndene ikke skal bli slakkere eller bli strammere. Men jeg er redd for at om jeg ikke tråkker over på et par måneder, for å deretter plutselig trakke over. At jeg da skal skade leddbåndene skikkelig??? Jeg får inntrykk av at du klarer å gå videre etter overtråkket uten at dette gir noe smerte. Uansett, det kan tyde på at leddbåndene i ankelen er strekte. Styrketrening i leggende, trening på balansebrett og taping/støttebånd den første tiden er viktig for å forebygge nye skader. Ifm akutte støt og strekkskader gjelder dette prinsippet: (P)RICE = (Protection), Rest, Ice, Compression, Elevation. Du sier også at du går fjelltur med joggesko, det er ikke bra. Det er en grunn til at det som heter "fjellsko" er ankelhøye støvler. Disse bidrar til bedre stabilitet i ankelleddet i ulendt terreng.
Sasha Sasha Skrevet 20. mai 2010 Forfatter #6 Skrevet 20. mai 2010 Jeg får inntrykk av at du klarer å gå videre etter overtråkket uten at dette gir noe smerte. Uansett, det kan tyde på at leddbåndene i ankelen er strekte. Styrketrening i leggende, trening på balansebrett og taping/støttebånd den første tiden er viktig for å forebygge nye skader. Ifm akutte støt og strekkskader gjelder dette prinsippet: (P)RICE = (Protection), Rest, Ice, Compression, Elevation. Du sier også at du går fjelltur med joggesko, det er ikke bra. Det er en grunn til at det som heter "fjellsko" er ankelhøye støvler. Disse bidrar til bedre stabilitet i ankelleddet i ulendt terreng. Det gjør ganske vondt med det samme særlig om jeg springer og tråkker over.. Men smertene går som regel over etter et kvarter 20 minutter om jeg trakker over mens jeg springer kan jeg kjenne det litt hele dagen og bli veldig ustø, litt vanskelig og forklare. Nå vet jeg ikke helt hvorfor jeg skrev gode joggesko kanskje fordi det er det jeg har brukt på fjelltur de to siste gangene. Nå ser du sikkert for deg fjelltur som opp i fjellet i ulendt terreng. Fjellturene har dessverre redusert seg veldig i det siste, skogstur vill blitt mer riktig og si. Der en går på fjellet på en mer oppkjørt grus vei lignende eller en veldig bred sti Men når det er sagt så har jeg brukt fjellsko tidligere og jeg klarte fint og trakke over i de også.. Skjønner ikke helt hvordan da for de ser jo veldig stabile ut ved ankelen(de er også kjøpt på sportsbutikk)Kanskje de er har blitt mindre stabile i ankelen selv om jeg ikke har hatt de så lenge? For det er jo tross alt jeg som har hatt dem.. Nå tror jeg kanskje heller jeg skal satse på å kjøpe slike ankestøtte for å ikke trakke over, og ha de til joggesko om jeg skal på fjellet da jeg er plaget med ryggen og er veldig glad i demping. Det blir like bra det eller?
Gjest navnelapp Skrevet 20. mai 2010 #7 Skrevet 20. mai 2010 Dra ei stripe sportstape frå godt under foten og opp over leggen. Det held ikkje ankelen på plass, men "rivefølelsen" du får frå tapen vil hjelpe deg til å rette opp foten og den samla kroppsbalansen før du har gått så langt at du har trakka over. Dette høyrest banalt ut, men eg har brukt det, og det er faktisk veldig effektivt. Du får på ein måte ekstra sensorar på når du er i ferd med å trakke over.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå