Gå til innhold

P-piller og Cøliaki

Fremhevede innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Legen sa at hvis jeg kaster opp må jeg bruke kondom en uke. Men jeg har cøliaki og det hender at jeg får i meg gluten og får diare. Gjelder det samme da? Da tømmes jo hele magen og tarmene så pillen ikke får virket, tenker jeg?

Videoannonse
Annonse
Gjest Emera
Skrevet (endret)

Diare nedsetter jo effekten av p-piller, så hvis det skjer ofte at du får i deg gluten og får diare så er det kanskje lurt å ta hormonprevensjon på annen måte enn via fordøyelsessystemet? P-ring, p-plaster el.l.

Endret av Emera
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jamen jeg kan ikke et pga sykdom i nær familie. Syns også det er rart at ikke legen har sakt noe om det.

Men noen som vet hvor nedsatt virkningen blir? Skal jeg alltid bruke kondom omtrent så er det jo ikke vits i å ta pillene...

Gjest Emera
Skrevet

Det kommer vel an på hvor ofte og hvor lenge du har diare, tenker jeg.

Gjest Gjest
Skrevet

Det festlige med diare (eller manglende opptak generelt) er at den har tilbakevirkende kraft på opptil 5 dager pga sædcellenes levetid..

Altså: Sex på mandag, diare/oppkast/glemt pille på torsdag/fredag, og du har et problem.

Jeg endte opp med FAM, rett og slett pga at det var lettere for meg å forutse en eggløsning i en normal syklus, enn å gjette når jeg kunne bli dårlig.

Gjest Gjest
Skrevet

kanskje du burde bli mye strengere med deg selv når det gjelder diett? jeg vet det er vanskelig, for jeg har også cøliaki, men jeg er veldig forsiktig og da går det bra, for jeg orker ikke bli syk. da blir jo hele dagen eller to, tre dager ødelagt.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hva er FAM?

Jeg er så forsiktig som det går an å være føler jeg. Men jeg spiser mye ute og hos venner/familie. Uansett hvor mange ganger jeg pressiserer at jeg kan ikke spise noe som inneholder eller har vært borti det og det, så blir jeg veldig ofte dårlig. Nå tåler jeg visst ikke litt hvetestivelse som er i mange glutenfrie produkter heller så jeg har ganske ille intoleranse....

Men er den 5 dagers reglen helt seriøs? Har samboer så det er ikke så rent sjeldent vi har sex.....Ble skikkelig skremt nå!

Gjest Gjest
Skrevet

Fertility awareness method. Bruker fertilityfriend selv, pga at jeg skifter mye mellomg ulike datamaskiner. Hadde det ikke vært for det hadde jeg nok endt opp med ovusoft. Pernille.info har også mye informasjon.

Og 5 dager er ansett for å være max, og det tar oftest litt tid før eggløsningen kommer etter en manglende pille. Men selv om du sier en eller to dager er det forstatt guffent. Sex på lørdag, "dagenderpå" på søndag og surr med pillen, og vips... Eggløsning på tirsdag. Jeg er for paranoid til det når jeg har kontroll til fingerspissene med FAM.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Så den FAM er egentlig bare å holde styr på syklusen? Men jeg trodde at det var en veldig dum prevensjonsmetode, at man fort kan bli gravid uten eggløsning?

Men jeg er alltid flink til å ta pillen på samme tid og glemmer aldri å ta noen.

Gjest Gjest
Skrevet

Så den FAM er egentlig bare å holde styr på syklusen? Men jeg trodde at det var en veldig dum prevensjonsmetode, at man fort kan bli gravid uten eggløsning?

Men jeg er alltid flink til å ta pillen på samme tid og glemmer aldri å ta noen.

Det som er faren med det er at enkelte har problemer med å forutse EL. Spesielt rett etter pilleslutt, og i begynnelsen når man begynner få taket på det er det ikke helt lett. Men for min del, som har brukt dette både som prevensjon, og som "når må jeg legge om kosten for å unngå smerter, og huske å kjøpe bind/ibux" i 5-6 år nå, så har jeg ikke bommet på en eneste EL de siste årene. Før det hadde jeg et par tilfeller hvor EL forbigikk i stillhet pga stress ol, og det var dermed kondombruk en hel måned. Surt, men ingen krise i den store sammenheng.

Men det er umulig å bli gravid uten EL. Hvorfor? Et embryo dannes av en eggcelle, og en sædcelle. Uten eggløsning, så har du kun en av ingrediensene ;)

Godt du ikke glemmer noen iverfall, da er det "kun" de som ikke blir tatt opp pga magetrøbbel som er risikable.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...