Gå til innhold

ubalanse i skjeden

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har over mange år slitt mye med soppinfeksjoner i underlivet og fått en del behandling for dette. Tror vel det er mye ubalanse som har gjort dette, og jeg ønsker nå å forsøke å forebygge alle plagene som fører til soppinfeksjon og en helt forferdelig kløe... Er forsiktig med sukker da legen tipset meg om dette for en tid tilbake, dette fungerer delvis. Jeg forsøker å bruke mest mulig bomullsundertøy, kun intimvask etc, unngår at shampo etc renner den veien, bruker vivag i perioder etc... Føler jeg allikevel "alltid" går med utflod, lukt og kløe nedentil og begynner å bli lei av å ha dette i bakhodet hele tida... Tips og erfaringer der ute!???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spis c-vitamin hver dag. Selv har jeg kjempegod erfaring med 1-2g daglig (svenske brusetabletter). Huden blir finere etter et par uker også. Helt til jeg glemmer å ta dem igjen. Gang på gang.

Gjest gjest
Skrevet

Jeg har og vært veldig plaget med det i flere år faktisk. Tilslutt kom jeg over noe som heter olivenblad ekstrakt, fås kjøpt på helsekost. Etter å ha spist det i 2-3 mnd var jeg så god som gull... iallefall merkbart bedre. Olivenbladekstrakt finnes som kapsler og flytende, jeg liker best den flytende, men det er ikke alle helsekoster som har den, spør deg frem. God bedring

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Spis c-vitamin hver dag. Selv har jeg kjempegod erfaring med 1-2g daglig (svenske brusetabletter). Huden blir finere etter et par uker også. Helt til jeg glemmer å ta dem igjen. Gang på gang.

Jeg har aldri sett dette rådet før, det var jo interessant! Har selv slitt med tilbakevendende infeksjoner i over et år, og har også prøvd "alt." Når jeg tenker på det, jeg var faktisk bedre i den perioden i vinter da jeg spiste mye appelsin. Nå som den sesongen er over har jeg blitt verre igjen. Hva heter disse brusetablettene, og hvor kjøper du dem?

Olivenbladekstrakt har jeg også prøvd, men jeg ble så dårlig av det at jeg bare måtte holde opp.

Skrevet

Jeg kjøper c-vitamin i svenske matbutikker - "alle" har, også helsekosten. Rør med 30 tabletter i, ett gram pr brusetablett. Forskjellige merker og smaksvarianter, koster stort sett 19,90SEK pr rør. Fås på apotek her også, men til mangedobbel pris.

Trikset er at miljøet i skjeden skal være surt. Om du bruker c-vitamin, tranebær, melkesyrekapsler, youghurt naturell eller hva det nå heter alt sammen burde du merke forskjell. Jeg har vært igjennom dem alle. C-vitamin er det enkleste å klare til hverdags, det er billig og greit. Smaker til og med godt. :-)

En annen og kanskje ikke så kjent metode: kjerringrokk-te. Trukket i 10min for akutt bruk, kokt i 20-30 minutter for forebyggende. 2-3 kopper hver dag som en kur i noen uker. Kokingen trekker ut kisel av kjerringrokken, og den hjelper til å styrke slimhinnene i kroppen, fikk jeg høre. Litt mer styrete, men det fungerte for meg.

Etter at jeg "oppdaget" c-vitamin har jeg brukt det alene, og det holder for meg. Selv har jeg brukt opp til 6g pr dag i en ukes tid når det har stått på som verst med sopp eller urinveisinfeksjon, men gjør det på eget ansvar. Du kan bli litt løs i magen, men det er ikke farlig. Påstanden om fare for nyrestein har jeg ikke sett særlig godt dokumentert - for lite væskeinntak kan like gjerne ha skylda. Så pass på det - nok vann også, 2-3liter pr idag (inkl. alt du får i deg, også te, kaffe, suppe etc.). For mye vann kan forstyrre mineralbalansen også pådrar du deg andre problemer i stedet. "Vannforgiftning" kalte legen det.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg ligger helt unna sukker, hvetemel(da det hvite melet er som sukker og regne idag) og kumelk. Jeg hadde mye infeksjoner og betennelser her og der som leddbetennelse, ryggplager og kløe nedentil og i huden. men nå er jeg kvitt alt, og er frisk som en fole. Det kan være vanskelig i begynnelsen, men du blir vandt med det. Jeg spiser mye grønnsaker, bær(lager smoothie), nøtter, dadler, fikner, frukt, avokado, fisk, kylling og kjøtt. jeg spiser ikke noe melmat siden jeg ikke tåler gluten, og jeg spiser sjelden stivelse som potet og ris siden jeg reagerer på det og. viss du tåler gluten og stivelse bør du velge grovt brød, brun ris osv. kostholdet mitt består av mye protein og sunt fett og INGEN karbohydrater som brød, pasta, ris og jeg lager alt fra grunnen av :-)

jeg har pratet med flere som har blitt kvitt dårlig ånde, overdreven svette, betennelser, kreft, fedme o.l. ved å gå på en sånn diett. det er verdt et forsøk iallefall, og jeg er aldri syk :-)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Trikset er at miljøet i skjeden skal være surt. Om du bruker c-vitamin, tranebær, melkesyrekapsler, youghurt naturell eller hva det nå heter alt sammen burde du merke forskjell. Jeg har vært igjennom dem alle. C-vitamin er det enkleste å klare til hverdags, det er billig og greit. Smaker til og med godt. :-)

Jeg er AnonymBruker fra 23:11 i går.

Jeg har fått målt pH i skjeden, og den er normal. Det er ikke alltid pH det er noe galt med, dessverre. Føler det ville vært enklere da, på en måte.

Til gjesten over; Kosten påvirker heller ikke problemet for min del, det ble utløst av stress. Stress er en ganske vanlig årsak til soppinfeksjoner. Og for mange av oss er det begynnelsen på en laaang vei. Heldigvis er jeg ikke veldig plaget av symptomer, jeg har kun litt kløe når jeg er ute og går (merkelig, men det er sånn). Pluss at det følger med litt av den cottage cheesen ut med fingeren når jeg har satt inn en melkesyrestikkpille (disse virker for øvrig ikke i det hele tatt). Så jeg må bare satse på at kroppen klarer å gjenvinne balansen selv med tiden, eller finne noe som kan styrke immunforsvaret. Kjerringrokk er en idé.

Gjest Gjest
Skrevet

sukker og hvitt mel svekker immunsystemet,og er med på å lage ubalanse i kroppen som fører til bl.a. betennelser, allergier og kløe her og der, så det legen din sa at du må være forsiktig med sukker, er helt rett.

så er det en god sammenheng mellom kosthold og stress. slik som allergier og våren, og man kryssreagerer med pollen og mat.

lykke til og håper du blir kvitt cottage cheesen :ler:

Skrevet

Jeg slet med dette for noen år siden (fikk det ca en gang i måneden), og legen fortalte meg at jeg burte prøve å bygge p-piller. Jeg gikk da på Trionetta, og det gav set UMIDDELBART da jeg sluttet på den.

Ellers fikk jeg sånne piller jeg spiste, dette tok også knekken på utysket.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke sopp eller noe sånt, men har som regel en litt flau lukt på utfloden. Vil ikke si fiskeaktig, men..Er dette noe som også kan bli bedre av c-vitamin?

Tror ikke det er bakteriell vaginose, men det kan være det. I så fall er det jo synd, for det er vist ikke vanlig å gjøre noe med med mindre det er skikkelig ille, noe det ikke er på meg.

Gjest Gjest
Skrevet

sukker og hvitt mel svekker immunsystemet,og er med på å lage ubalanse i kroppen som fører til bl.a. betennelser, allergier og kløe her og der, så det legen din sa at du må være forsiktig med sukker, er helt rett.

så er det en god sammenheng mellom kosthold og stress. slik som allergier og våren, og man kryssreagerer med pollen og mat.

Gjest Gjest
Skrevet

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Vet du hva? For DEG var det kostholdet, for meg var det noe helt annet. Jeg skjønner at du har funnet opp hjulet for din egen del, men for meg er det ikke samme årsak.

Gjest Gjest
Skrevet

Hei, beklager at den samme teksten ble postet 3 ganger, det skjedde noe feil, vet ikke hva... så ikke meningen å virke pågående :rødme:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hei, beklager at den samme teksten ble postet 3 ganger, det skjedde noe feil, vet ikke hva... så ikke meningen å virke pågående :rødme:

Helt i orden! :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg slet med dette for noen år siden (fikk det ca en gang i måneden), og legen fortalte meg at jeg burte prøve å bygge p-piller. Jeg gikk da på Trionetta, og det gav set UMIDDELBART da jeg sluttet på den.

Ellers fikk jeg sånne piller jeg spiste, dette tok også knekken på utysket.

Må svare deg også!:) Vet det er mange som får sopp av hormonprevensjon, jeg fikk det selv av Trionetta da jeg brukte de for omtrent ti år siden. Det ga seg da jeg sluttet, og siden har jeg ikke hatt sopp før nå det siste året, da. Og kapsler har jeg fått, de virker, men dritten kommer tilbake igjen. Nå orker jeg ikke bruke soppmidler mer.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Sier det samme som over: hvitt mel og sukker.

Pluss bruk nøytral såpe der nede, asan virket bedre enn doktor greve for meg, men det er vel individuelt.

Om du har en fast sexpartner så hjelper det at han også vasker seg jevnlig med nøytral såpe, når partneren min ikke gjør det (du vet gutter, bruker kun shampoo om det er kun det som er tilgjengelig), så merker jeg det med en gang.

Gå også på do rett etter samleie.

P-ring virker også bedre for meg enn p-piller. Får mindre ubalanse der nede.

God bedring. :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke sopp eller noe sånt, men har som regel en litt flau lukt på utfloden. Vil ikke si fiskeaktig, men..Er dette noe som også kan bli bedre av c-vitamin?

Tror ikke det er bakteriell vaginose, men det kan være det. I så fall er det jo synd, for det er vist ikke vanlig å gjøre noe med med mindre det er skikkelig ille, noe det ikke er på meg.

Har hatt det selv, gikk til to leger før jeg fikk den rette diagnosen. Som jeg nå selvfølgelig ikke husker navnet på. Men legen min sa det kan komme bakterier fra munnen ved munnsex, som skaper denne dårlige lukten. Anbefaler og sjekke hos lege. Var helle ikke ille hos meg, men når jeg fikk (tror det var antibiotika) mot det var det SÅ mye bedre

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Sier det samme som over: hvitt mel og sukker.

Pluss bruk nøytral såpe der nede, asan virket bedre enn doktor greve for meg, men det er vel individuelt.

Om du har en fast sexpartner så hjelper det at han også vasker seg jevnlig med nøytral såpe, når partneren min ikke gjør det (du vet gutter, bruker kun shampoo om det er kun det som er tilgjengelig), så merker jeg det med en gang.

Gå også på do rett etter samleie.

P-ring virker også bedre for meg enn p-piller. Får mindre ubalanse der nede.

God bedring. :)

Takk, men ingenting av det du sier er aktuelt for meg. ;)

Kost=bra

Såpe=bruker kun vann

Partner=har ikke

Hormoner=bruker ikke

Men det er sikkert aktuelt for andre som leser. :)

Noen HAR virkelig prøvd alt, og finner ingen klart årsak. Det er bare om å gjøre å finne råd utenom de vanligste som kan avhjelpe situasjonen.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har litt kronisk soppinfeksjon, men selv om jeg har sluttet å behandle meg (bortsett fra ved ekstreme utbrudd) så viste prøven jeg tok hos legen sist at jeg ikke hadde noen soppinfeksjon. Er nok ikke alltid man har det selv om man tror det heller. Jeg vaske med olivenolje i steden for såpe, og når det klør bruker jeg vanlig yoghurt naturell. Synes det fungerer ganske bra. Sover naken, og prøver stort sett å gå i bomullstruser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...