Gjest TS Skrevet 19. mai 2010 #1 Skrevet 19. mai 2010 Hei! Jeg har et problem med en visdomstann. Den har ikke vokst fram enda, men tannkjøttet over tannen er hovent, det gjør vondt og jeg kan ikke lukke munnen skikkelig uten at jeg får smerter og ubehag. Betyr dette at visdomstanna bør trekkes, eller er det bare så ømt og vondt når den vokser ut?
Green Lady Skrevet 19. mai 2010 #2 Skrevet 19. mai 2010 Min ene visdomstann var likedan. Jeg kunne ikke spise på den siden i munnen, sove på den siden om natten osv. Hadde en kjempehevelse i tannkjøttet over tannen, og det ut som om tannen vokste seg inn i kinnet mitt. Hevelsen sprakk, jeg blødde, og sakte, men sikkert, gikk smertene bort. Merker bare litt nå når den vokser. Har tannlegeskrekk, så derfor satser jeg på at alt ordner seg.
Gjest au Skrevet 19. mai 2010 #3 Skrevet 19. mai 2010 smerter hos meg kom og gikk på samme måte. Første råd: Lag deg skikkelig salt vann, helst lunket, og skyll rundt over tanna. Super-effektivt!! Hjelper det ikke lengre (det sluttet å hjelpe for meg), så har du Corsodyl på apoteket. Det hjalp litt mer. MEN: andre råd: Gjør det vondt i KJEVEN og ikke bare tannkjøttet, så er min erfaring at du har et problem. Kom deg til tannlegen, så får du ut denne jævelskapen fortest mulig. De trekker altså før den er kommet helt ut. Snitter litt i tannkjøttet og drar den ut. Burde teoretisk gå greit (gjorde det for meg første gangen, andre gangen var jeg hos en ikke så god tannlege... men det burde jo da altså gå greit hos en grei tannlege)
søstertusenfryd Skrevet 19. mai 2010 #4 Skrevet 19. mai 2010 Er du ung er det antageligvis lettere å trekke den, må jo snitte først da.jo eldre du er jo fastere sitter tannen..Det er mange faktorer som spiller inn. Kom deg hvertfall til tannlegen,så h*n kan vurdere det. Lykke til
RedFox81 Skrevet 19. mai 2010 #5 Skrevet 19. mai 2010 Gå til tannlegen, ikke vent! Det kan ende med svært smertefull betennelse i tannkjøttet .
Gjest AnonymBruker Skrevet 19. mai 2010 #6 Skrevet 19. mai 2010 Jeg har det sånn med jevne mellomrom, har gått på antibiotika for det to ganger, men klarer som regel å bli kvitt det selv med corsodyl/listerine. Hos meg er alle fire tennene på vei opp, den ene nesten opp så de bytter på å lage jævelskap. Dette har vart i snart 10 år! Men tannlegen min vil ikke fjerne dem. Hvis det skjer, eller når det skjer neste gang så tror jeg at jeg bytter tannlege. Man trekker for øvrig ikke tenner når det er en betennelse der, hvis det ikke er helt krise.
Gjest AnonymBruker Skrevet 19. mai 2010 #7 Skrevet 19. mai 2010 Hva kostet det for dere som har fått de fjernet?
Gjest Spinell Skrevet 19. mai 2010 #8 Skrevet 19. mai 2010 Hvis du er ung, og tannen er på veg til å vokse ut, kan du få tannlegen til å lage et lite snitt i tannkjøttet slik at den lettere bryter gjennom. Jeg måtte det på den ene av mine visdomstenner, og den har vært helt problemfri siden.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå