Gå til innhold

Trykker du på "P-pille-Pia?


Zess

Anbefalte innlegg

Blir irritert av hovedsaken på VG-nett i skrivende øyeblikk:

"22 fikk blodpropp av p-pillene sine i fjor. Det tallet skal «p-pille-Pia» gjøre noe med."

Er ikke saken i seg selv, men illustrasjonen og vinklingen jeg kicker på: Et Barbie-rosa bilde som antagelig er en grab av en blogg som fronter saken. Hva mer dette handler om vet jeg ikke, for jeg nekter å trykke på saken i ren protest.

Jeg blir bare småsur og tenker at "Den der skal jeg i hvert fall ikke gå inn på, for jeg vil definitivt ikke oppfordre dem til å gå i en så sextabloid retning".

Hva med resten av dere? Trykker dere, og i så fall hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg trykket =D Er bare en kampanje fra Legemiddelverket (eller noe sånt, hehe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk inn, fordi jeg synes det er interessant med nye måter å drive markedsføing/opplysningsarbeid på.

Etter det jeg har fått med meg er det en fiktiv person som skriver om livet sitt (som en normal blogg). Og så skal hun liksom bestemme seg for å begynne på P-pillen, og så får vi se hvordan det går i fire uker fremover.

Vet ikke om det var informerende for dere, men jeg stusser litt på dette. Er det innen de fire første ukene man er utsatt for blodpropp? Trodde kroppen trengte sånn 3 mnd på seg for å justere seg til pillene jeg? Men mulig jeg har missforstått helt...

Merkelig påfunn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Airi Chikako

Er det bare jeg som reagerer på at det står "P-pille Pia"? Særskriving er slitsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel vel, things never change. Nå når jeg har fått forklart hvem denne P-Pia er, kan jeg dessverre ikke si at jeg liker henne bedre. Men det finnes vel en viss logikk oppi det hele.

Da jeg var tenåring var det oss Nirvana-diggende feminister som hadde mest peiling på prevensjon. De stakkars rosa bimboene trenger vel tross alt litt mer hjelp enn resten av oss. Men ikke faen om de nådde forsida på VG-nett i mine ungdomsdager!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lars Johanson

Bloggen er skrevet av en ung jente. Det er forøvrig ikke hun som er avbildet.

Dette er en informasjonkampanje mot jenter, med vekt på de som starter med p-piller, dvs den yngre delen.

Både på bloggen og på Facebook-siden kan man stille spørsmål til Legemiddelverket om bruken av p-piller, og det ser ut til å fungere bra.

Jeg synes det er utrolig bra at noe som starter som er direktiv fra staten ender opp som en kampanje som inkluderer bruk av sosiale medier, så kan man selvfølgelig diskutere om det ble litt for rosa og feil profil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det er et bra tiltak jeg :sjenert: .

Da jeg begynte med p-piller som 16-åring hadde jeg ingen peiling på bivirkningene, i alle fall ikke at det var økt risiko for blodpropp. Det viktigste for meg var et "lettvint" og gratis prevensjonsmiddel, og det var lett tilgjengelig. Jeg fikk ikke noe informasjon om bivirkninger da jeg var hos helsesøster, hun bare gav meg resepten og ønsket meg lykke til..Derfor virket også trygt, siden "alle" gikk på de. Det kan godt tenkes jeg var ung og dum på den tiden, for jeg hentet ikke opp noe mer informasjon om det enn det jeg visste eller hørte fra andre, jeg tok for gitt at det var et trygt preparat.

Første gang jeg leste om blodpropp-faren, klarte jeg ikke å ta det til meg. "Det skjer ikke meg" er så lett å tenke når det er såpass fjernt og en relativt liten statistikk. 22 i året er ikke mye, det er adskillig flere som omkommer i trafikken. Å slutte på p-piller for meg ville da vært det samme som å slutte å kjøre, sånn tilfelle jeg skulle kræsje. Altså veldig fjernt og urealistisk. Jeg røyket ikke, drakk nokså sjeldent, og trente regelmessig. Så neida, ingen blodpropp på meg!

Så ble tremenningen min én av de 22. Hun var 25 år, frisk og sunn, men plutselig en kveld ble hun innmari dårlig og sendt på sykehus i full fart. Morgenen etter var hun borte, og forklaringen var blodpropp.

Først da gikk det opp for meg at dette kan skje alle. Det kunne like gjerne vært meg som henne. Jeg dro til legen og fikk tatt en blodprøve for å se om det lå latent (eller noe, husker ikke helt), og da den så bra ut var det i følge legen ingenting i veien for å fortsette på pillen.

Så selv om denne P-pille Pia-bloggen er rosa, "fjortis" og har dårlig språk, syntes jeg det er et godt og viktig tiltak, og en interessant og nytenkende markedsføringsmetode. Det er viktig å gjøre ungdommen oppmerksom på at ikke alt er så trygt som man tror fordi "alle" bruker det. Det gir dem mulighet til å tenke to ganger før de går til helsesøster og får resept, og være ekstra oppmerksom på symptomer/bivirkninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...