Gjest AnonymBruker Skrevet 18. mai 2010 #1 Skrevet 18. mai 2010 Jeg er ikke brud selv, men liker å lese i dette forumet, og det slår meg hvor mange vordende bruder som er utrolig opptatt av at bryllupet skal være perfekt og oppfylle en mengde kriterier. Jeg fikk lyst til å dele en erfaring jeg har som gjest i et bryllup, nemlig det fineste bryllupet jeg har opplevd! En barndomsvenninne av meg giftet seg i fjor sommer, og bryllupet hennes var helt fantastisk, jeg vil nesten beskrive det som magisk. Bryllupsfesten ble holdt i en stor hage i Hardanger, som er våre hjemtrakter. Stort partytelt var satt opp i tilfelle noen regndråper skulle komme. Langbord sto på rekke og rad, med umake stoler som var lånt litt her og litt der. Dukene var enkle linduker, og bordet bugnet av både villblomster og hageblomster som slekt og venner hadde "donert". Brudeparet hadde invitert en masse gjester, både slekt, venner og kollegaer, og det var fritt frem å sitte seg hvor man ville ved bordene. Det var en salig blanding av alle slags typer mennesker, og siden brudeparet hadde gitt temmelig frie tøyler når det gjaldt antrekk, var det også mye variasjon å se. Bruden selv bar en arvet, hvit blondekjole med slep og en blomsterkrans i håret, og hun så ut som en bohemprinsesse! Bestemødre, tanter, onkler, søsken og venner sto for maten, noen hadde laget rekesalat, andre kom med ost og kjeks, noen bakte deilige brød. Hjemmelagde kaker var det også nok av, og gjestene ble bedt om å ta med seg en flaske vin eller noe annet godt i stedet for gave. Noen musikalske kamerater av brudgommen sto for underholdningen, og spilte til dans. Morsomme taler, både planlagte og impulsive, var det også, og allsang. Den uformelle, åpne og varme stemningen (og sikkert også mengden av vin..) gjorde at alle tødde skikkelig opp, skravlet og koste seg vanvittig. Mennesker som aldri hadde møtt hverandre før, pratet som gamle venner, og både oldemødre og oldebarn svingte seg på dansegulvet. Det av maten som tålte det sto fremme hele kvelden, så man forsynte seg når man ville. Festen varte til neste morgen, da lusket de siste gjestene hjemover. Neste dag var alle invitert tilbake til restelunsj og mer prat og hygge. Hele bryllupet var så preget av kos og varme! Ikke var det catering, ikke fancy konditorkaker, ikke profesjonelt band og ikke stive lokaler. Ikke var fargene begrenset til hvitt og babyrosa, og ikke hadde bruden brukt 20.000 på brudeutstyr og frisør/sminkør. De hadde i det hele tatt hatt lave utgifter på dette bryllupet. Det hele var veldig uformelt, men det var det beste bryllupet jeg har vært i noensinne! Jeg fikk litt gammeldags feeling, sånne store, italienske brylluper man ser på film hvor alt er latter og glede. Det var i det hele tatt utrolig lite påtatthet, alt var ekte og unikt og preget av samhold og vennskap. Dette innlegget var egentlig ment som et slags tips eller forslag til vordende bruder der ute som synes A4-bryllup høres dyrt og upersonlig ut. Det finnes alternativer! Det trenger ikke være stivt, perfekt og amerikansk. Det kan være i en hage full av ugress, og være mye mer sjarmerende og minneverdig. Jeg har vært i mange brylluper, og de fleste går i glemmeboken temmelig raskt, men dette bryllupet kommer jeg alltid til å huske med glede!
Barcelone Skrevet 18. mai 2010 #2 Skrevet 18. mai 2010 Ååååå det hørtes helt fantastisk ut! Kan faktisk se det for meg. Bryllupet vårt blir ganske lite (tror vi blir 17 gjester), men jeg håper vi får til den type god casual stemning.
Gjest Emera Skrevet 18. mai 2010 #3 Skrevet 18. mai 2010 Fantastisk! Det er jo litt leit hvis den eneste måten et bryllup kan bli minneverdig på, er at det koster minst 100 000 kroner og alt er perfekt ned til aller minste detalj. For ellers bryter bruden ut i krampegråt av skuffelse... Men hver sin smak.
Manuela Skrevet 18. mai 2010 #4 Skrevet 18. mai 2010 Jeg fantaserer om hagebryllup, men tør ikke stole på augustværet i Nord-Norge Håper jeg likevel klarer å få fram noe av den stemningen du beskriver, høres fantastisk ut!
Sunshine Skrevet 19. mai 2010 #6 Skrevet 19. mai 2010 Mitt håp er at vi får til noe av det samme, men med et mye høyere budsjett av praktiske årsaker. Vi kan ikke stole på vær og vind, og har ikke mulighet til å få laget maten av venner og kjente (ingen bor der det skal være), ikke kjenner vi musikere, og ikke finnes det blomster der som kan plukkes på den tiden av året vi gifter oss. Men uansett så ønsker vi et uformelt hagebryllup med stort og kraftig partytelt som tåler en liten storm. Klærne har vi brukt småpenger på, jeg lager bukett og oppsatser selv, og alle kakene er hjemmelaget. Totalprisen er høy pga telt,transport av gjester, mat og fri bar, men jeg håper vi får til en løs og ledig stemning likevel
Gjest AnonymBruker Skrevet 20. mai 2010 #7 Skrevet 20. mai 2010 Bryllupet hørtes flott ut det, men jeg hadde nok aldri turt å planlegge å være så mye ute, og i alle fall ikke på Vestlandet! Har vært i bryllup hvor middagen ble inntatt utendørs, i telt. Men til dansen og kaker hadde de innelokale. Og godt var det, for det blåste litt surt den dagen, og det ble litt kaldt ettersom kvelden kom. Dette var på Østlandet, i juni (eller var det juli?).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå