Gjest AnonymBruker Skrevet 17. mai 2010 #1 Skrevet 17. mai 2010 Eg er 19 år, jente fra Gulen. Jeg vil gå ned til vekta eg trives best med, 60 kg (22 BMI). Nå er det 66 (24 BMI) Eg vil gå ned fordi eg meinar eg sjår bedre ut og det er delig å vere litt lettare. Eg har som mål å nå 60 kg i august (da begynnar eg på folkehøgskule og har berre valgt det som eit mål). Eg vil bruke rundt 1000 kcal om dagen. Er det heilt forferdelig? Kvifor i så fall? Eg kjem ikkje til å gå ned så eg blir farleg tynn, berre slankere. Eg kjem til å spise sunt og variert. Mykje protein og grønnsaker. Det blir lite kcal fordi eg dropper all godis. Men så skal det ikkje vere 1000 kcal alle dager, på bursdager og lørdager (er veldig glad i lørdagsgodt!) kjem eg til å ete meir.
Gjest AnonymBruker Skrevet 17. mai 2010 #2 Skrevet 17. mai 2010 Hehe, eg skreiv at eg kjem fra Gulen fordi eg også vil si at eg ikkje kan gå på treingssenter. Men eg kjem til å bevege meg litt, sykle, gå, jogge og vere i litt bevegelse. Har dere nokon tips til anna trening så berre i si fra!
siebaeo Skrevet 17. mai 2010 #3 Skrevet 17. mai 2010 Hvis du spiser for lite (som 1000 kcal er) vil du sulte kroppen din. Og går du ned vil du mest sannsynlig sprette opp igjen så snart du spiser normalt igjen. Og trolig gå opp litt til. Det er fordi kroppen går i sparemodus (krisemodus) og setter ned forbrenningen. Når du da begynner å spise igjen, har du lav forbrenning og kroppen vil spare på alt den får fordi den er programmert til å holde på de små reservene den tror den skal få. Dvs klassisk jojo-slanking. Det er IKKE lurt. Legg deg heller på et litt høyere matinntak (finnes utregningskalkulatorer for hva som passer for deg) og vær flink med treninga. Da går du saktere ned, på en sunnere måte og har større sjans for å bli der.
Gjest AnonymBruker Skrevet 17. mai 2010 #4 Skrevet 17. mai 2010 Takk for svar! Men eg vil ned fort! Kva med 1500 kcal da? Og kan jeg i slankeperioden spise sunnt fett (nøtter osv) og når eg har nådd vekta eg vil ha framdeles ete 1500 kcal, men da óg usunne kcal? Kva om eg går ned til 1000 kcal og når eg når målvekta så øker eg sakte inntaket til 1800 kcal? Og er det heilt sikkert at det blir jojoslanking? Eller er det nokon som kan greie å ete berre 1000 kcal og så gå opp sagte og ikkje gå opp masse i vekt? Eg har prøv å gå ned i vekt ved å ete litt mindre, men det blir berre rot. Eg tror det hadde vore enklare å berre kutte alt av smågodt. Eg veit ikkje?
Chanel.No5 Skrevet 17. mai 2010 #5 Skrevet 17. mai 2010 Hvorfor det er dumt? Det er særdeles usunt for helsen å få lange perioder med lavt inntak av viktige næringsstoffer, og svinge veldig mye i vekt. Hvis du skal og har behov for å slanke deg, så bør du heller redusere litt på det daglige kaloriinntaket og gjennomføre en vektreduksjon over lengre tid, enn å redusere mye og få helseproblemer. Du får også dårligere forbrenning. Det vil føre til at vekten vil gå like fort opp igjen når du etter hvert tvinges til å spise normalt. Du vil miste vekt fordi kaloriinntaket er ekstremt lavt, men samtidig får du så lite energi at kroppen får mangel på mange viktige næringsstoffer, og du etter hvert bli skyldig overskudd, slik at du verken har energi til å trene riktig eller energi til å være sosial.
Gjest AnonymBruker Skrevet 17. mai 2010 #6 Skrevet 17. mai 2010 Kva skal eg gjere for å gå ned 6 kg på 3 måneder? Kva er best? 1000 kcal? 1300 kcal? 1500 kcal? 1700 cal? Kva skjer om eg går ned 6 kg med 1000 kcal om dagen? Når blir forbrenninga normal og eg kan øke inntaket kcal? Eller kjem eg aldri til å få min eiga forbrenning igjen?
siebaeo Skrevet 17. mai 2010 #7 Skrevet 17. mai 2010 Kutte smågodt er uansett en veldig god ide https://www.vektklubben.no/v3/Calculator/energi Her kan du regne ut hva du bør legge deg på.
Gjest AnonymBruker Skrevet 17. mai 2010 #8 Skrevet 17. mai 2010 Ikke se deg blind på antall kalorier, pass heller på at du spiser sunt og stopper når du er mett. Belgfrukter er forøvrig aldeles ypperlig om du ønsker å spise sunt; linser er gode, enkle å tilberede sunne og billige. Finn deg en oppskrift på hummus, det er kjempegodt tilbehør til middag Og pass på at du ikke eter ris
Cand alt Skrevet 17. mai 2010 #9 Skrevet 17. mai 2010 Fortelle oss hva du spiser, så kan vi si hva du bør kutte ut. Kanskje du eter for mye digg?
Wiggins Skrevet 17. mai 2010 #10 Skrevet 17. mai 2010 Takk for svar! Men eg vil ned fort! Hvor mange ganger skal det måtte sies? Fort ned = fort opp. Det kommer av at du skal trene esktremt mye for å miste noe særlig mer enn en halvkilo fett per uke. Går du noe særlig mer ned per uke enn 0,5 kg så er det sannsynligvis mest muskelmasse. Når du får mindre muskelmasse går forbrenningen, både under hvile og aktivitet, ned. Dermed har du etter endt "kur" dårligere forbrenning, og vil ha mye lettere for å legge på deg. Kva med 1500 kcal da? 1500 kcal er omtrent det et gjennomsnittsmenneske forbrenner bare ved å holde seg i live ett døgn. Det blir egentlig helt feil å henge seg opp i et tall slik du tydeligvis vil. Hvor mye du forbrenner per dag varierer med dagsform, genetiske faktorer, hvor mye aktivitet du er i per dag osv. Det beste er å mosjonere og ikke spise mer enn at du godt kunne ha spist litt til, og selvsagt skal maten for det meste være sunn og næringsrik, ikke junkfood. Det er to ting som slår meg. Det ene er at du muligens ikke har spiseforstyrrelser nå, men at du er på god vei til å få det, så opphengt du er i kaloritall og vekt. Det andre er at du sannsynligvis er normalvektig som du er. Mulig jeg tar feil i min andre gjetning, men det er veldig mange jenter som skriver inn på forumet her som er normalvektige. Om du har BMI på 25,1 så er ikke det noen krise, det avhenger litt av kroppsbygningen din.
venus_ Skrevet 17. mai 2010 #11 Skrevet 17. mai 2010 Hvor mange kcal du skal få i deg i løpet av en dag avhenger veldig mye av hvor mye du er i aktivitet. Ca hvor mye fikk du i deg iløpet av en dag før du startet slankingen? Rundt 4-500 lavere enn det kan være riktig. Spis sunn og god mat som metter mye, mye proteiner og grønnsaker og kutt ut godteri så vil nok bare det utgjøre en del.
Gjest AnonymBruker Skrevet 17. mai 2010 #12 Skrevet 17. mai 2010 Kutte smågodt er uansett en veldig god ide https://www.vektklubben.no/v3/Calculator/energi Her kan du regne ut hva du bør legge deg på. Eg fikk 2017kcal om dagen. Det sto at det er ok å minke kcal inntaket med 500-800 kcal om dagen om eg vil ned i vekt. Så 1200-1500 er da kanskje ok? Fortelle oss hva du spiser, så kan vi si hva du bør kutte ut. Kanskje du eter for mye digg? Hehe, eg veit virkeleg ikkje. I fjor (bodde heime) lå eg stabilt på 66 kg. Husker ikkje kva eg åt. I år har eg bodd på studenthybel og maten har variert mykje. Lite i kverdagen, mykje i helga. Neste år kjem eg til å bo heime (ikkje spør kvifor). Da et eg meir enn eg gjer aleine. Eg veit ikkje kva eg skal eta, så eg tenke det var best å følge eit tall (til dømes 1000 kcal) så eg ikkje treng å tenke så og så mykje mindre enn eg gjer nå, for eg kjem ikkje til å ha dette kostholdet neste år. Mandag-Onsdag: 200 gram yoghurt 100 gram bær 1 banan 1 "pizzasnurr" med litt salatblad en frukt kanskje noko godt, som 30 gram sjokolade Torsdag-Søndag: 3 loffskivar med smør og skinke 3 frukt/to skivar loff med smør og syltetøy to store posjoner middag (med saus og potet og alt som er ) En frukt en pose potetgull/100 gram sjokolade/to kakestykker Hvor mange ganger skal det måtte sies? Fort ned = fort opp. Det kommer av at du skal trene esktremt mye for å miste noe særlig mer enn en halvkilo fett per uke. Går du noe særlig mer ned per uke enn 0,5 kg så er det sannsynligvis mest muskelmasse. Når du får mindre muskelmasse går forbrenningen, både under hvile og aktivitet, ned. Dermed har du etter endt "kur" dårligere forbrenning, og vil ha mye lettere for å legge på deg. 1500 kcal er omtrent det et gjennomsnittsmenneske forbrenner bare ved å holde seg i live ett døgn. Det blir egentlig helt feil å henge seg opp i et tall slik du tydeligvis vil. Hvor mye du forbrenner per dag varierer med dagsform, genetiske faktorer, hvor mye aktivitet du er i per dag osv. Det beste er å mosjonere og ikke spise mer enn at du godt kunne ha spist litt til, og selvsagt skal maten for det meste være sunn og næringsrik, ikke junkfood. Det er to ting som slår meg. Det ene er at du muligens ikke har spiseforstyrrelser nå, men at du er på god vei til å få det, så opphengt du er i kaloritall og vekt. Det andre er at du sannsynligvis er normalvektig som du er. Mulig jeg tar feil i min andre gjetning, men det er veldig mange jenter som skriver inn på forumet her som er normalvektige. Om du har BMI på 25,1 så er ikke det noen krise, det avhenger litt av kroppsbygningen din. Eg skal berre gå ned 0,5 kg i uka etter planen. Altså ikkje veldig fort ned, men litt fort Eg skal mosjonere meir. Men det andre var eit godt tips. Spise så lite at eg kunne spist litt meit Eg vil ikkje få ein spiseforrstyrrelse Eg veit at det er ok å ha ein BMI på 24, som eg har, men før (når eg var 15-17 år) så veide eg 57 og elska det. Det er kanskje litt mykjet for ein voksen kvinne, men eg tror 60 kg, rundt der, hadde vært perfekt for meg. Trivselmessig Dette blei veldig langt. Baklager
Gjest AnonymBruker Skrevet 17. mai 2010 #13 Skrevet 17. mai 2010 Om eg ikkje tellar kcal, men barre spiser sunt og trener meir, kan det vere at eg ikkje minker kcalinntaket eller minker med meir enn 1000 kcal. Eg er ikkje vant med å telle kcal. Om eg da plutseleg går ned gasnke mykjet og eg faktsik berre lå på ca 1000 kcal om dagen, får eg flemleis denne jojogreia med forbrenninga?
siebaeo Skrevet 17. mai 2010 #14 Skrevet 17. mai 2010 Jeg synes det høres ut som du spiser for lite og ganske feil.. Kutt ut loff og spis grovt brød i stede. Mer til frokost og lunsj og kutt ut godisen. Den "trenger" du sikkert fordi du spiser for lite ellers. Spis 4-5 måltider om dagen, og kutt masse ned på karbohydrater og sukker (loff, syltetøy, godteri, søtet yoghurt) og bytt ut med grovt brød, grov pasta, byggryn, fullkornsprodukter generellt. Og få i deg mere protein, egg, kylling, bønner, linser. Og litt fett. Men sundt fett som planteoljer. Det er forskjellige teorier på hvilken fordeling man skal legge seg på, men i ditt tilfelle ville jeg satset på å få i meg mer protein og mindre karbo (og sukker!!!) Og fyll på med grønnsaker! Frukt er fint men har også dessverre også mye sukker i seg.
Chanel.No5 Skrevet 17. mai 2010 #15 Skrevet 17. mai 2010 Om du bedriver null aktivitet så er 1500 kalorier ok, men de dagene du er aktiv bør du spise mer for da bruker du også mer. Her har du en dagsmeny for kvinner på 1500 kalorier(noe som vil gi deg en rolig nedgang på ca 0,5 kilo per uke) så vet du ca hvor mye mat/drikke du ihvertfall bør få i deg hver dag; http://www.melk.no/artikkel.aspx?mnu1id=&artid=10626
Gjest AnonymBruker Skrevet 17. mai 2010 #16 Skrevet 17. mai 2010 For det første så er det fysisk forskjell på å være 15-17 og 19, det er helt normalt at man veier mer når man blir litt mer voksen og utvokst enn når man er yngre. Jeg synes du skal starte med å være mer i fysisk aktivitet, og kutte ut/ned på godteri, og ellers ta det helt med ro. For det andre virker det nokså meningsløst å begynne på en kaloribasert slankekur nå når det er så kort tid til du flytter og må endre matvanene dine igjen. Da er i hvert fall sjansen for jojoeffekt større enn hvis det var snakk om å justere et kosthold du har tenkt å ha over tid. Og veldig mange av de som slanker seg på den måten du tenker på får jo ikke noen varig effekt, tvert i mot er det opp igjen på gjerne en høyere maksvekt enn tidligere, så ned, så opp osv... Du kan gjerne bli mer bevisst på hva som er sunt og hva som er unødvendig og usunn mat, men ta det over tid - resultatet blir mye bedre om du bruker tid på å forstå hvordan ting henger sammen enn ved å hoppe på den første og beste (verste) dietten eller ideen du kommer over. Jeg skjønner heller ikke helt hvordan du skal greie å telle kalorier når du har så ustabilt kosthold som du har, jeg tror det bare hadde blitt rot og i verste fall "føre var"-tenking så du ikke tør å spise det som er nødvendig på en dag, fordi du ikke har telling.
Gjest AnonymBruker Skrevet 17. mai 2010 #17 Skrevet 17. mai 2010 Jeg synes det høres ut som du spiser for lite og ganske feil.. Kutt ut loff og spis grovt brød i stede. Mer til frokost og lunsj og kutt ut godisen. Den "trenger" du sikkert fordi du spiser for lite ellers. Spis 4-5 måltider om dagen, og kutt masse ned på karbohydrater og sukker (loff, syltetøy, godteri, søtet yoghurt) og bytt ut med grovt brød, grov pasta, byggryn, fullkornsprodukter generellt. Og få i deg mere protein, egg, kylling, bønner, linser. Og litt fett. Men sundt fett som planteoljer. Det er forskjellige teorier på hvilken fordeling man skal legge seg på, men i ditt tilfelle ville jeg satset på å få i meg mer protein og mindre karbo (og sukker!!!) Og fyll på med grønnsaker! Frukt er fint men har også dessverre også mye sukker i seg. Et eg for lite? Meg kan vel ikkje ete mer og gå ned i vekt på ein gong?
siebaeo Skrevet 17. mai 2010 #18 Skrevet 17. mai 2010 Et eg for lite? Meg kan vel ikkje ete mer og gå ned i vekt på ein gong? Jo det er nettopp det.. Spiser du for lite går forbrenningen i kjelleren. Og det er mulig den er der nå. Du må lære deg hva som er sunt og hva som ikke er det. I helgene virker det som du spiser veldig usunt. Med loff, kaker, sauser, en hel pose potetgull og masse sjokolade. I ukedagene ser det for meg ut som du spiser minst et måltid for lite. Dersom du spiser riktigere mat kan, og bør du, spise mer for å oppnå riktig kallorimengde. Med feil matvarer når du et høyt kalloriinntak med mindre matmengde. Dvs det er altså ikke likegyldig HVA du spiser så lenge kallorimengden blir passe. Kroppen blir også lurt av et stadig inntak av sukkerholdige matvarer. Insulinet ditt spretter opp og ned og det er ikke gunstig. Du må også huske at kroppen skal ha en mengde næringstoffer man bare får ved å spise et variert kosthold med sunne matvarer.
Chanel.No5 Skrevet 17. mai 2010 #19 Skrevet 17. mai 2010 Et eg for lite? Meg kan vel ikkje ete mer og gå ned i vekt på ein gong? JOOOO!! Det kan du garantert!
Mir Skrevet 18. mai 2010 #20 Skrevet 18. mai 2010 Ikke vær redd for å spise. Kroppen trenger næring. Mange spør her inne samme spørsmål som du gjør. De vil fort ned. Hvorfor så fort ned? Vil du ikke være på godfot med kroppen? Gi den god mat, litt daglig trim i form av en gåtur med litt tempo på, enkel jogging, beveg deg 30 minutter. 30 minutter som du sikkert hadde brukt foran tv istedet på å se Paradise Hotel. Spis grove knekkebrød eller brød, rent kjøtt som kylling, fisk, ta en neve nøtter per dag, bland havregryn med litt yoghurt og KOS DEG. Du skal se det går rette veien.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå