Tulle Skrevet 17. mai 2010 #1 Skrevet 17. mai 2010 Det er godt over ett år siden fødsel, og da fødte jeg en stor klump på nesten fem kilo. Grunnet nedpresset under graviditeten, fikk jeg mye åreknuter. Både på beina og i underlivet. Nesten alle på beina forsvant etter fødsel, men de i underlivet er der fortsatt. Det ser fryktelig stygt ut, og da særlig etter sex er de steinharde. Sikkert pga alt blodansamligen, vil jeg tro. Det hemmer sexlivet endel, siden jeg har ny partner med null erfaringer med fødsel og graviditet. I tillegg klarer jeg ikke trene bekkenmuskelaturen. Prøvd forskjellige stillinger fra brosjyrer fra hs, vaginakuler. Fikk ikke opplysninger om bekkenbunnstrening før nummer to var født, og da var det allerede for sent. Opplever lekkasjer nå og da, spesielt etter trening. Er dette noe man kan få hjelp til? Tenker i form av operasjon til åreknutene eller noen form for fysioterapi for muskulaturen? Er det isåfall vanlig å få hjelp, og noe man kan få dekt?
Gjest navnelapp Skrevet 17. mai 2010 #2 Skrevet 17. mai 2010 Snakk med legen din. Dei fleste slike problem kan reparerast, og det er sjølvsagt dekt av folketrygda.
Tulle Skrevet 17. mai 2010 Forfatter #3 Skrevet 17. mai 2010 Jepp, tenkte å gjøre det... Men lurer på om kanskje det er noen her med lignende erfaringer, som f.eks. har utført operasjon. Slik at jeg vet sånn ca. hva jeg spør om, dersom jeg IKKE har rett på det f.eks..
Gjest hoppla Skrevet 2. juni 2010 #4 Skrevet 2. juni 2010 Aldri for sent med knipeøvelser. Like lite for sent med det som det er for sent med sit-ups. Tror nok ikke det hjelper på åreknuter, men det hjelper på mye anna! Sjekk bekkenbunnen.no, og husk at du skal knipe til det pipler svette på overleppa.
Gjest Gjest Skrevet 2. juni 2010 #5 Skrevet 2. juni 2010 Jeg gikk opp over 30 kg under min første graviditet. Andre graviditet 25 kg. Siden jeg ikke er mer en 160 å jeg var TUNG og SVÆR. Alt mageskinn under navlen og lårene er oppsprukket. Har trent svært mye men mageskinnet er såpass oppsprukket at det må til en opperasjon for å få den "normal" igjen. Jeg var også plaget med mye åreknuter og store blodårer. Både rundt puppa, på magen og nedover bena på grunn av tyngden. De på puppa og magen har gått bort med tid og stunder heldigvis. Men de på bena gikk langt fra alt bort. Fikk også mye blodsprengte årer,, slike roser av underhudsblod som stråler ut fra et pingt, eller bare en strek. Ser jo ikke mye pent ut. En åre på ene låret var veldig utvidet. Ble jeg varm ble den enda større. Siden den lå nesten over kneet presset den så på musklene rundt der at det ble vondt å gå til tider. Men er bare denne ene som var ubehagelig på grunn av presset. Så den tøt ut da jeg sto. Jeg var til opperasjon og fikk fjernet denne åren fra lysken og ned like under kneet for ca 7 år siden. Da var jeg til en ortoped som oppererte så han fikk sett på den først. Han mente jeg ville ha god nytte av å få den fjernet. Fortalte da selv at den var ubehagelig siden den strammet så mye på lår og over kneet som laget problemer for meg. Og at den ble ekstra stor om jeg ble varm (blant annet svært ubehagelig å sole seg og bade i varmt vann) Det var et enkelt inngrep på dagkirurgi. Inn på morgenen, opperert på samlebånd og ut igjen 1 time etterpå. Sved og værket en del etterpå i hele låret. Satt med bena høyt første dagene, men klarte å gå litt. Mener det tok en ukes tid før det var tilbake til det normale igjen. Kjøpte slik støttestrømpebukser på apoteket. Disse kan du bruke nå også for å unngå at det blir værre. Jeg orket ikke bruke de så veldig mye for synes det strammet altfor mye. En får både kjøpt disse som hel strømpebukse, opp til lårene og knestrømper. Blir gjærne annbefalt å bruke slikt. Men jeg ser jo nå at åren er kommet tilbake og går på kryss og tvers over hele låret igjen nå, men er ikke ubehagelig eller vond. Så det kommer gjærne tilbake igjen, bare et annet sted. Har nok helt sikkert flere årer jeg kunne tatt, mulig jeg vurderer det senere om de blir plagsomme. Men noe "svinn" må en vel bare regne med etter at en har født noen barn.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå