Gå til innhold

Ketolyse - veien videre?


Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

Jeg har fulgt Ketolysekuren i 9 mnd, og gått ned 13 kilo. Nå ligger jeg bare et par kilo unna den vekten jeg ønsker å ha, og ser for meg å innføre litt mer karber i kosten om en stund. Jeg antar at ketose er ikke noe mål når idealvekten er nådd. Men jeg er litt i villrede, for hva slags mat er det man kan tillate seg da? Er det snakk om mer karborike grønnsaker, eller hva med grovbrød f.eks.? Poteter er det sjelden jeg savner, men det hadde vært veldig deilig å kunne spise vanlig brød igjen. Hva med fett, man må vel kutte ned på fettet hvis karbomengden øker?

Hadde vært fint å få noen innspill fra folk som har gått ned med ketolyse, og klart å holde vekta etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil anbefale deg å lese boka til Torkil, for han skriver en del om dette. Ihvertfall, slik jeg har forstått (jeg er fremdeles under ketolyse) at du øker inntaket med rundt 5 karber og ser hvordan vekten reagerer. Holder du deg på ønsket vekt kan du eventuelt holde deg der, eventuelt prøve flere retter. Husk at et kosthold med opptil 150 kh regnes som lavkarbo. Tror du også kan få mye tips ang. dette på lavkarbo.no. :)

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

TS her.

Takk for svar, Yvonne. :) Jeg har lest boka til Torkil, men jeg kan ikke huske at det står så mye om livet etter kuren i den. Nå har jeg lånt den bort, så får ikke sjekket heller.

Jeg har prøvd å stille samme spørsmål på lavkarbo.no, men har ikke fått noen svar. Jeg tenker da at de som har gått ned i vekt, og klart å holde seg der, kanskje ikke lenger føler behov for å "henge" på et lavkarboforum, og derfor ikke leser innlegget mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg vet det er flere der inne som holder på med den samme prosessen som deg, kan hende det tar litt tid nå som det er 17.mai og greier, hehe. :)

Men ganske enkelt så står det i boka til Torkil at man skal gjeninnføre flere karber om man ønsker det selv, og hvis man ikke går opp, men fremdeles står stille, så kan man ligge på det nivået eller prøve med enda flere karber. Tror kanskje jeg ville sjekket på ketolyse.no også. :)

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Hallo: man går opp i vekt hvis man ligger i kalorioverskudd, hvor vanskelig er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo: man går opp i vekt hvis man ligger i kalorioverskudd, hvor vanskelig er det?

På lavkarbo teller man ikke kalorier, og nei, ikke nødvendigvis. Nå får jeg i meg mye mer kalorier enn tidligere, allikevel fortsetter vekten å gå ned. Les litt om lavkarbo, så kanskje du skjønner hvorfor. ;)

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

Du får ikke gått opp i vekt av kaloriunderskudd, og du går ikke ned i vekt av kalorioverskudd.

Lavkarbo er bare en moteting de som tror det finnes et lett alternativ som ikke involverer trening henfaller seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke gått opp i vekt av kaloriunderskudd, og du går ikke ned i vekt av kalorioverskudd.

Lavkarbo er bare en moteting de som tror det finnes et lett alternativ som ikke involverer trening henfaller seg til.

Jaja, du får bare tro det da. ;)

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Bare sånn til info: Lavkarbo er ikke nødvendigvis det samme som å være i ketose. Ketose er heller ikke det samme som ketolyse; ketose er en tilstand kroppen din kommer i, ketolyse er en diett.

Lavkarbo er på ingen måte en "motegreie", men et alternativ til lavkalori og andre kosthold (som i så måte da også vil være "motegreier"). Ikke alle bruker lavkarbo for å komme i ketose og slanke seg, mange spiser lavkarbo for å holde vekta på ønsket nivå.

Du trenger ikke karbohydrater for å trene, det er en myte. Det går like fint på lavkarbo. Eneste utfordringen er at kroppen må vennes til å bruke fett som energikilde i stedet for karbohydrater, dette kan ta litt tid, som alle andre store endringer for kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Like fint går det vel ikke, men for all del.

Joda, det går så absolutt like fint, selv om det er tungt å venne kroppen til å bruke en annen energikilde. Jeg trener like bra som jeg alltid har gjort. Det samme gjør bl.a mange idrettskjendiser. Karbohydrater er energi, fett er energi. Kroppen klarer fint å bruke fett i stedet for karbohydrater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Hvilke idrettskjendiser er det som benytter seg av lavkarbo?

Bl.a Bjørn Ferry, svensk OL-skiløper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

Bl.a Bjørn Ferry, svensk OL-skiløper.

Tror jeg trenger mer ett eksempel for at jeg skal bli overbevist, gitt :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jeg som startet tråden, gidder ikke å skrive som anonym lenger.

(kun innlegg 1 og 3 som er mine)

Du som er så negativ til lavkarbo; start din egen tråd om det da vel. Jeg har hatt stor suksess med lavkarbo, derfor ønsker jeg å fortsette med det, om enn litt mindre ekstremt enn jeg har holdt på med nå. Lavkalori har jeg forsøkt mange ganger, da føler jeg meg konstant sulten og fysen på noe godt. Lavkarbo er ingen lett, kjapp løsning, men det passer for meg og jeg ser at det virker.

Endret av Meaty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...