shiva Skrevet 16. mai 2010 #1 Skrevet 16. mai 2010 Jeg har ikke sett lyst på å dra ned til byen imorgen å se barnetoget.. Umulig å finne parkeringsplass, kaos, venting osv. Har ei datter i 2.klasse som skulle gå i toget, men nå sier hun at hun helst vil slippe.. Får litt dårlig samvittighet for å ikke tvinge henne, selv om jeg egentlig ble kjempeglad da hun nevnte det. Er det ok å ikke bli med? Virker som om dette er obligatorisk for alle barnefamilier..
Gjest AnonymBruker Skrevet 16. mai 2010 #2 Skrevet 16. mai 2010 Jeg har aldri likt å dra og se på eller være med på toget i byen (da tenker jeg Oslo.. evt de andre største byene), jeg hater når det er tett av folk og bare kaos. Heldigvis har ikke mamma og pappa vært glad i det heller. Vi pleide å være med i toget og aktivitetene i bydelen, jeg var ikke så fan av det heller, men litt sosialisering og feiring av dagen er det nok bra for barn å lære at man kanskje bør være med på, i tillegg er det jo ofte nokså hyggelig. Som voksen og barnløs er jeg glad jeg slipper å være med på mer feiring enn jeg ønsker selv
I.am.me Skrevet 16. mai 2010 #3 Skrevet 16. mai 2010 Jeg ser ingentig galt i det dersom din datter ikke vil dra om hun angrer, kommer det jo en ny 17. mai til neste år. Er nok mye morsommere for henne og være hjemme å spise is og finne på noe gøy sammen med dere.
Gjest Iah Skrevet 16. mai 2010 #4 Skrevet 16. mai 2010 Er det ikke obligatorisk? Husker det ble tatt fravær i 17-mai-toget da jeg var barn.
Gjest AnonymBruker Skrevet 16. mai 2010 #5 Skrevet 16. mai 2010 Jeg synes det er helt i orden. Guttene våre fikk lapp fra skolen med beskjed om evt. påmelding til årets bytog. De ble spurt, og ingen ville. Helt i orden for min del, for jeg liker ikke å reise til byen på en slik dag. Mannen vil imidlertid ta de med seg, for å titte på toget. Jeg blir da hjemme og lager til koldtbord, og hvis en av de ikke har lyst får han være hjemme ilag med meg. Det lokale toget og samlingen etterpå skal vi imidlertid være med på. Det er mye kjekkere.
Kråkesaks Skrevet 16. mai 2010 #6 Skrevet 16. mai 2010 Er det ikke obligatorisk? Husker det ble tatt fravær i 17-mai-toget da jeg var barn. Sånn var det for oss også. Den eneste som slapp unna var en Jehovas Vitne. Men det praktiseres kanskje forskjellig fra skole til skole? Jeg husker i hvert fall at søskenbarna mine ikke var med sitt skoletog.
Gjest brutal_mann Skrevet 16. mai 2010 #7 Skrevet 16. mai 2010 For all del. Det er jo fint å frarøve ungene minnene om 17 mai. de er jo helt klart store nok til å se konsekvensene av sine valg.
I.am.me Skrevet 16. mai 2010 #8 Skrevet 16. mai 2010 For all del. Det er jo fint å frarøve ungene minnene om 17 mai. de er jo helt klart store nok til å se konsekvensene av sine valg. Du frarøver jo ikke minnene om 17. mai med å ikke gå i TOG. Det fins mange andre ting med 17.mai som barna minnes mye lengre, f.eks tilgangen på mye is. Også går det an å lage andre, nye tradisjoner og ikke alltid la de gamle forbli. Det kan jo bli en ny tradisjon å ikke gå i tog på 17.mai, men gjøre noe koselig hjemme den dagen istedet.
Gjest brutal_mann Skrevet 16. mai 2010 #9 Skrevet 16. mai 2010 Du frarøver jo ikke minnene om 17. mai med å ikke gå i TOG. Det fins mange andre ting med 17.mai som barna minnes mye lengre, f.eks tilgangen på mye is. Også går det an å lage andre, nye tradisjoner og ikke alltid la de gamle forbli. Det kan jo bli en ny tradisjon å ikke gå i tog på 17.mai, men gjøre noe koselig hjemme den dagen istedet. Ja! La oss gjøre 17 mai til en hvilken som helst fridag der vi griller på terrassen og holder oss vekke fra naboen.
I.am.me Skrevet 16. mai 2010 #10 Skrevet 16. mai 2010 Ja! La oss gjøre 17 mai til en hvilken som helst fridag der vi griller på terrassen og holder oss vekke fra naboen. Er det nå så viktig hvordan man feirer dagen, så lenge man vet hvorfor man feirer 17.?
Gjest Iah Skrevet 16. mai 2010 #11 Skrevet 16. mai 2010 Er det nå så viktig hvordan man feirer dagen, så lenge man vet hvorfor man feirer 17.? Måten vi feirer nasjonaldagen på her i Norge er faktisk veldig spesiell, i verdenssammenheng. Jeg synes det er viktig at vi tar vare på denne tradisjonen.
Gjest AnonymBruker Skrevet 16. mai 2010 #12 Skrevet 16. mai 2010 Sønnen min har aldri likt 17. maifeiring. Jeg tok ham med til byen da han var liten og det endre alltid opp med hyl og grin. Når han begynte på skolen og skulle gå i toget var det alltid en kamp. Fikk ham til å gå de par første årene og så sluttet jeg rett og slett å tvinge han. Obligatorisk eller ikke, vi bor tross alt ikke i et diktatur hvor folk tvinges til å delta i parader for å hylle lederen. Jeg vinklet feiringen positivt, men da han reiv av seg sløyfa og kastet flagget på bakken i fullt sinne så skjønte jeg at det slaget var tapt.
Gjest AnonymBruker Skrevet 16. mai 2010 #13 Skrevet 16. mai 2010 Du frarøver jo ikke minnene om 17. mai med å ikke gå i TOG. Det fins mange andre ting med 17.mai som barna minnes mye lengre, f.eks tilgangen på mye is. Også går det an å lage andre, nye tradisjoner og ikke alltid la de gamle forbli. Det kan jo bli en ny tradisjon å ikke gå i tog på 17.mai, men gjøre noe koselig hjemme den dagen istedet. Skulle til å skrive det samme. Ser ikke hvorfor man skal tvinge barn til å gå i tog, bare fordi de skal ha minner om noe de ikke liker. Velger da heller ut det de opplever som positivt - frilek ilag med naboguttene som også blir hjemme, is- og pølsespising, lokaltoget og leker der. Senere på dagen samles familie og venner på koldtbord. Tror de får minner nok...
Gjest brutal_mann Skrevet 16. mai 2010 #14 Skrevet 16. mai 2010 Er det nå så viktig hvordan man feirer dagen, så lenge man vet hvorfor man feirer 17.? Det er MÅTEN 17 mai feires på som gjør det til 17 mai. Hvis ikke kan vi like så godt drite i hele dagen.
Gjest brutal_mann Skrevet 16. mai 2010 #15 Skrevet 16. mai 2010 Sønnen min har aldri likt 17. maifeiring. Jeg tok ham med til byen da han var liten og det endre alltid opp med hyl og grin. Når han begynte på skolen og skulle gå i toget var det alltid en kamp. Fikk ham til å gå de par første årene og så sluttet jeg rett og slett å tvinge han. Obligatorisk eller ikke, vi bor tross alt ikke i et diktatur hvor folk tvinges til å delta i parader for å hylle lederen. Jeg vinklet feiringen positivt, men da han reiv av seg sløyfa og kastet flagget på bakken i fullt sinne så skjønte jeg at det slaget var tapt. Lykke til med å produsere en jævelunge.
Gjest Nanette Skrevet 16. mai 2010 #16 Skrevet 16. mai 2010 (endret) Jeg har alltid mislikt denne dagen fordi man MÅ ut og gå i tog, man MÅ være glad og kle seg pent selv om det regner og er kaldt. De siste ti årene har jeg tilbragt 17. mai under dyna. Nå som jeg er mor, må jeg lage nye tradisjoner og gjøre dette til noe positivt og prøve å påvirke ungen positivt med at 17 mai er en spesiell dag! H*n er for liten til å skjønne særlig av det enda, men som mor har jeg et ansvar for å føre tradisjoner videre og lære ungen betydningen av 17. mai, hvorfor vi feirer det og hva det er. Skulle bare mangle. Kan ikke tenke på sine egne behov og ønsker om å bli værende hjemme når man har små barn. Det mener jeg er egoisme og latskap. Endret 16. mai 2010 av Nanette
I.am.me Skrevet 16. mai 2010 #17 Skrevet 16. mai 2010 Det er MÅTEN 17 mai feires på som gjør det til 17 mai. Hvis ikke kan vi like så godt drite i hele dagen. Hele dagen handler jo ikke om å gå i tog! Hele dagen handler jo om å HUSKE og å vite om det som skjedde i 1814, da vi fikk grunnloven og hva det innebærte. Kan garanerte deg at med de tradisjonene vi har på 17.mai i dag, er det FÅ barn som i det hele tatt kan fortelle hva som skjedde den dagen i 1814, og i det hele tatt hvorfor vi feirer denne dagen. Og da er det litt bortkastet vel?
livesen Skrevet 17. mai 2010 #18 Skrevet 17. mai 2010 Hele dagen handler jo ikke om å gå i tog! Hele dagen handler jo om å HUSKE og å vite om det som skjedde i 1814, da vi fikk grunnloven og hva det innebærte. Kan garanerte deg at med de tradisjonene vi har på 17.mai i dag, er det FÅ barn som i det hele tatt kan fortelle hva som skjedde den dagen i 1814, og i det hele tatt hvorfor vi feirer denne dagen. Og da er det litt bortkastet vel? vel, kan de det ikke så er det vel ditt ansvar å lære de det da .
Gjest Dainty Skrevet 17. mai 2010 #19 Skrevet 17. mai 2010 Ja! La oss gjøre 17 mai til en hvilken som helst fridag der vi griller på terrassen og holder oss vekke fra naboen. Enig. Og resten av året klages det over hvor lite fellesskap og folkeliv det er i Norge; vi er så innesluttede, holder oss for oss selv osv. Jeg tror faktisk ikke unger har vondt av å bli pushet til å delta på visse arrangementer, for å lære seg å bli sosiale vesner som ser verdien av fellesskap. Til TS: Kanskje barnet ditt fanger opp at du ikke er så begeistret for 17. mai, og at denne negativiteten knyttet til dagen smitter over på h*n?
Brunhilde Skrevet 17. mai 2010 #20 Skrevet 17. mai 2010 Ja! La oss gjøre 17 mai til en hvilken som helst fridag der vi griller på terrassen og holder oss vekke fra naboen. Absolutt! Eller - ville ikke det være litt trist? Er det nå så viktig hvordan man feirer dagen, så lenge man vet hvorfor man feirer 17.? 17. mai uten barnetog er bare ikke 17. mai. Det hjelper ikke å vite hvorfor man "feirer" hvis man velger bort feiringen, gjør det? Måten vi feirer nasjonaldagen på her i Norge er faktisk veldig spesiell, i verdenssammenheng. Jeg synes det er viktig at vi tar vare på denne tradisjonen. Enig med deg i det! Det er MÅTEN 17 mai feires på som gjør det til 17 mai. Hvis ikke kan vi like så godt drite i hele dagen. Enig - atter en gang!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå