Gå til innhold

Store versus små asparges


Gjest gjestdeluxe

Anbefalte innlegg

Gjest gjestdeluxe

I butikkene kan man gjerne velge mellom små og store asparges. Har funnet ut av at de store ikke er like enkle eller elegante som de små...stengene på de store er også i overkant tykke.

Hvordan bruker dere som spiser asparges de store? Hva serveres til, og hvor lenge damper/kokes de?

Det er enklere med de små?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenker du på de hvite? Vi brukte disse for første gang for et par dager siden. Vi trakk dem i varmt vann med sukker og serverte dem med smør som med grønn asparges. Var veldig godt. Mye god smak i dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk

Hva legger du i "store" og "små" asparges? Er store de vanlige i bunter, imens de små de som ligger på brett pakket i plast?

Tilberedningen er like enkel uansett. På de store så knekker man av den nederste delen av stengene, og koker aspargesen i noen få min. På de små så slipper man å knekke av den nederste delen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Tre minutt brukar vere nok for dei store. Ha salt og sukker i kokevatnet, då blir dei kjempegode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Du kan også pensle store, dvs vanlige, grønne asparges med olivenolje og grille dem, enten på grillpanne eller vanlig utegrill. Dryss med flaksalt når de er ferdige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Hva legger du i "store" og "små" asparges? Er store de vanlige i bunter, imens de små de som ligger på brett pakket i plast?

Tilberedningen er like enkel uansett. På de store så knekker man av den nederste delen av stengene, og koker aspargesen i noen få min. På de små så slipper man å knekke av den nederste delen.

De store, tykke i bunter er så digre...spiser/serverer en hele?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

De store, tykke i bunter er så digre...spiser/serverer en hele?!

Som Smalltalk sier i innlegget du siterer: Man knekker av den nedre delen. Hold aspargesen med begge hender, og knekk av de nederset 5 cm eller så, der det knekker naturlig. Delen som da knekker av, er treen og ikke god å spise.

Så koker eller griller man dem, og det tar virkelig ikke mange minuttene som forklart her. Og selvsagt serverer man aspargesene hele, det er jo da de er flotte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg pleier å dele dem fordi jeg ikke har stor nok kjele å koke dem i. Hender også jeg skreller det nederste "skallet" med en potetskreller. Koker, griller eller damper et par minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...