Gå til innhold

Beitedyr i villahage

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Finnes det et slags dyr man kan ha i villahage - som ikke bråker, er vanskelig å holde eller forbudt å ha i villastrøk - som kan brukes som "gressklipper"? Sau? Geit?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

NEI!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det er ganske strenge regler for saue- og geitehold, blant annet pga smittsomme sykdommer. Så det må du nok slå fra deg. Men hva med kanin, ender eller gjess?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

NEI!

Det var jo et nyttig svar. Store bokstaver og ingen begrunnelse. Modent...

Det er ganske strenge regler for saue- og geitehold, blant annet pga smittsomme sykdommer. Så det må du nok slå fra deg. Men hva med kanin, ender eller gjess?

Strenge regler, ja.. ok. Da blir det ikke sau eller greit. :) Kanin kunne kanskje vært en idé.. Spørsmålet er bare hvordan de er å gjerde inne (de graver vel en del?) og om de beiter nok til å holde gresset nede.

Skrevet

Kaniner kan jo være fine "gressklippere", men det å ha en kanin er et stort ansvar, og det kan til og med være veldig dyrt.

De skal jo kastreres (koster fra 500 til 1500 kr), ha et stort bur, ha innhegning, ha mat (kaninpellets og høy).

Og så må de få masse kos og stell. Klipping av klør, sjekking av tenner o.l.

Men de er stort sett stille av seg :)

Skrevet

Det var jo et nyttig svar. Store bokstaver og ingen begrunnelse. Modent...

Strenge regler, ja.. ok. Da blir det ikke sau eller greit. :) Kanin kunne kanskje vært en idé.. Spørsmålet er bare hvordan de er å gjerde inne (de graver vel en del?) og om de beiter nok til å holde gresset nede.

De må gjerdes veldig godt inn ja. De både graver og hopper!

Det du kan gjøre er å kjøpe revenetting, og planker eller noe.

Så lager du en solid, stor innhegning. Hvis du graver med revenetting i bakken, skal det holde dem inne i innhegningen.

Men gurimalla, kaniner kan være flinke til å rømme!!

Gjest Spinell
Skrevet

Ang kaninbur, så kan det kanskje være en ide å lage flyttbare "beitebur" til sommerbruk? Dette er bur med treramme og netting på alle kanter, også på undersiden. Da slipper man at kaninene graver seg ut, og samtidig beiter de gresset der buret står for øyeblikket.

Se beskrivelse her.

Skrevet

Ang kaninbur, så kan det kanskje være en ide å lage flyttbare "beitebur" til sommerbruk? Dette er bur med treramme og netting på alle kanter, også på undersiden. Da slipper man at kaninene graver seg ut, og samtidig beiter de gresset der buret står for øyeblikket.

Se beskrivelse her.

Jeg synes de så frykelig små ut?

Gjest Spinell
Skrevet

Jeg synes de så frykelig små ut?

Synes også det var tegnet inn litt vel mange kaniner i forhold til burets størrelse på tegningen. Ser også for meg at man ikke nødvendigvis bruker disse burene som permanent oppholdssted, men har andre bur i tørre og skyggefulle omgivelser, der kaninene kan være eksempelvis ved sterk varme eller striregn.

Størrelsen på buret begrenser vel gjerne seg selv hvis buret skal være rimelig enkelt å flytte.

Selv har jeg ikke vært kanineier, men ser en del bur av denne typen i villahagene rundt omkring.

Skrevet

Buret til kaninen skal stå i skyggen, bare så det er sagt, så det er ikke en god ide å flytte buret rundt hvis det innebærer at buret blir stående i sola i noen timer osv.

Jeg for min del hater trekantbur. De er bittesmå (ALLE).

Hvis man har tenkt til å kjøpe et trekantbur som faktisk er stort nok, kan man like gjerne lage en innhegning.

Som kanineier, vil jeg være litt streng og si at kaninen helst skal ha en innhegning i tillegg til buret sitt. For kaniner trenger stor plass å løpe på, og de liker å hoppe. Så får en heller gjøre innhegningen rømmesikker.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Buret til kaninen skal stå i skyggen, bare så det er sagt, så det er ikke en god ide å flytte buret rundt hvis det innebærer at buret blir stående i sola i noen timer osv.

Jeg for min del hater trekantbur. De er bittesmå (ALLE).

Hvis man har tenkt til å kjøpe et trekantbur som faktisk er stort nok, kan man like gjerne lage en innhegning.

Som kanineier, vil jeg være litt streng og si at kaninen helst skal ha en innhegning i tillegg til buret sitt. For kaniner trenger stor plass å løpe på, og de liker å hoppe. Så får en heller gjøre innhegningen rømmesikker.

Helt enig i det :Nikke: Selv om man tenker at man mest skal ha dyra for nyttens del har de det så mye bedre når de får løpe ute, og de gjør jo nytte for seg samtidig, og kan fores på billig gress hele sommeren. Det er mye triveligere å ha dyr når man kan tilby dem ok leveforhold.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Skal du ha dyr i hagen, for å holde orden på denne? Eller ønsker du deg dyr generelt og synes det er OK å ofre hagen til dette formålet?

Kaniner er flotte dyr, men de må sosialiseres med mennesker også. Om ikke så kjeder de seg og du vil ikke ha noen annen glede av de enn å rydde opp etter de.

Du kan søke om å ha ett par ponnier i hagen, men de må få lov til å komme seg ut på mosjonsturer ut fra hagen hver dag. Shettiser og fallabellaer er fine ponnier, men de trengs å brukes også. Gjerne forran en liten vogn. Og det blir møkking av hagen hver dag.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Foreslår asfaltering av hagen i stedet, hvis du ikke orker å klippe gresset orker du ihvertfall ikke å ta deg av dyr.

Gjest Spinell
Skrevet

Nå må jeg gå og legge meg, for nå feilleste jeg tittelen på denne tråden til "Beltedyr i villahage". Det vil jeg i alle fall ikke ha ;)

Skrevet

Helt enig i det :Nikke: Selv om man tenker at man mest skal ha dyra for nyttens del har de det så mye bedre når de får løpe ute, og de gjør jo nytte for seg samtidig, og kan fores på billig gress hele sommeren. Det er mye triveligere å ha dyr når man kan tilby dem ok leveforhold.

Mhm. Men husk at kaniner alltid skal ha pellets og høy i tillegg til gress. Og kaniner kan bli løse i magen av for mye grønt, så når jeg tenker meg om er det kanskje ikke et alternativ allikevel :P

Skrevet

Jeg tror folk glemmer hvor gresset blir til tilslutt også...

Jeg ville aldri verden hatt beitedyr i hagen.. All den bæsjen som kommer, og piss.

Søstera til typen skaffet seg to gjess, og de dreit jo ned hele hagen i tillegg, så hun måtte tilslutt selge dem. Og hun hadde også rundt 5-6 kaniner som ikke akkurat gjorde plenen vakker heller.

Skrevet

Nå må jeg gå og legge meg, for nå feilleste jeg tittelen på denne tråden til "Beltedyr i villahage". Det vil jeg i alle fall ikke ha ;)

:fnise:

Om det er for å slippe å klippe gresset du ønsker disse dyrene, tror jeg du bare kan slå fra deg tanken med en gang. Er nok ganske mye mer krevende å holde disse dyrene enn det er å klippe gresset i ny og ne. Hva med å bruke pengene på ny gressklipper istedet?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Foreslår asfaltering av hagen i stedet, hvis du ikke orker å klippe gresset orker du ihvertfall ikke å ta deg av dyr.

Det er visst ikke så lett for dere, dette her...? :) Tolking av innlegg og slikt, mener jeg. Dere tror visst jeg lagde denne tråden fordi bryr meg om andres meninger rundt dette? Hehe...

Årsaken til at jeg vil ha dyr i hagen er åpenbart ikke kun fordi jeg ønsker gresset klippet. At dere mistenker noen for noe slikt sier i grunn mer om dere enn det gjør om meg. ;) Og dette herved er alt jeg gidder å si om den saken.

Tilbake til tema, takk. :)

Kanskje et par shetlandsponnier hadde vært noe! Takk for tips. :) Skal undersøke mer om lovene rundt dette her.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ponnier tråkker fort opp hele plenen hvis de blir gående der lenge og hagen ikke er kjempestor. Du bør også ha andre arealer å skifte beite til slik at du kan forebygge mot parasitter (innvollsorm).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...