Gå til innhold

Lavkarbo-tips?


Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

Er det noen som har gode tips til retter for oss som følger en lavkarbodiett? Både middager og frokost/lunsj.

Kaker/sukker er jo bannlyst på lavkarbodietter, men iblant "må" man jo bare spise litt kake likevel. ;) Så hva er den minst farlige av alle kaker med tanke på sukker/karbohydrater?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil anbefale deg å sjekke opp oppskriftsforumet på lavkarbo.no.

Og det er sukker og ikke kaker som er bannlyst på lavkarbo.no. Man kan lage mange gode kaker uten sukker. Suksessterte f.eks:

Mandelterte (godsmørkake)

Bunn: 4 eggehviter (eggeplommene tar du vare på de skal du bruke i kremen)

125 gr. sukrin

75 gr. mandler og 75 gr. paranøtter

1 ss fiberhusk

½ ts. bakepulver

Mal mandlene i mandel kvern. Eggehvite og sukrin piskes hvit (eggedosis). Bland resten av ingrediensene og ”skjær” de inn i eggedosisen. (Skjær = rør forsiktig til alt er blandet inn.)

Stekes i ca 30 min. ca 150°C

Krem: 4 eggeplommer

125 gr. sukrinmelis

½ ts. vaniljesukker

1 dl. fløte

125 gr. meierismør

Smøret kan du skjære i skiver og legge på et fat når du starter å bake. Da får det tid til å bli passe mykt.

Ha eggeplommer og fløte i en liten kasserolle og sikt i sukrinmelisen . Dette skal kokes på svak varme til det tykner ca 3 – 4 min. Så avkjøler du det i et vannbad i vasken. Når det er avkjølt rører du i smøret. Det trenger ikke være helt kaldt men ikke så varm at smøret smelter. Du må røre til smøret er oppløst.( Det er ikke godt med smørklumper)

Hvis du synes kremen er litt for bløt, kan du sette det i kjøleskapet ei lita stund. (Den kan bli litt bløt hvis smøret blir for mykt) Smør kremen på kaka når kaka er avkjølt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

lavkarbo.no. Google er din venn vet du.

Svarer du det samme til dem som spør om en god sjokoladekakeoppskrift? Finnes mange av dem også på nett. Eller alle andre oppskrifter for den del. Hva skal man vel med et nettforum når man har google?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine favoritter når det kommer til frokost og lunsj, dvs enkle retter, er

Oopsi-rolls:

3eggehviter stivpiskes med 1/8ts bakepulver.

100g kremost(f.eks. Tine krydder) vispes med 3 eggeplommer.

Vend eggeplommeblandingen forsiktig i stivpiska eggehvitene. Bruk en spiseskje og lag 9 oopsi'er på stekeplate med bakepapir. Dytt dem litt ned så de ikke blir for høye. Stekes på 150grader i ca. 25-30min. Spiser dem med pålegg, f.eks. salami, skinke og agurk osv. Kan fryses også :)

Ellers er jeg veldig glad i cottage cheese og spekeskinke. Eller cottage cheese med kanel :)

Favoritt lavkarbo-kake er Gerd's ostekake. Den finner du på lavkarboforumet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...