Gå til innhold

Hvordan klare å holde treningsviljen oppe?


sophiaM

Anbefalte innlegg

Noen ganger mangler jeg rett og slett treningsmotivasjon, og som de fleste andre velger jeg den enkleste utveien ved å la joggeturen vente til i morgen. Da får jeg dårlig samvittighet, og løper en ekstra lang tur.

Målet mitt er å få ekstra bra kondis, og jogging er det jeg trener da. Er det noen spesielle måter å løpe på (intervall osv) som er anbefalet for å øke kondisjonen? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen ganger mangler jeg rett og slett treningsmotivasjon, og som de fleste andre velger jeg den enkleste utveien ved å la joggeturen vente til i morgen. Da får jeg dårlig samvittighet, og løper en ekstra lang tur.

Målet mitt er å få ekstra bra kondis, og jogging er det jeg trener da. Er det noen spesielle måter å løpe på (intervall osv) som er anbefalet for å øke kondisjonen? :D

Jeg har registrert at det de siste par årene har vært mye anbefalinger av intervalltrening i aviser og tidsskrifter. Alle utholdenhetsutøvere på høyt nivå trener omtrent 80% rolig langkjøring og 20% harde intervaller. De som trener kun intervaller vil som regel stagnere på et lavere nivå enn om de hadde et grunnlag av rolig mengdetrening.

Topputøvere bruker intervalltrening for å toppe formen mot konkurranser. Hvis du hovedsakelig trener intervaller, året rundt, vil du sannsynligvis stagnere på et ikke så veldig høyt nivå. Intervalltrening vil som regel gi deg en formtopp, men det er ikke mulig å bevare den over mange uker, så bruk helst intervalltrening i tiden fram mot konkurranser hvis du har tenkt å delta i noen.

Marit Bjørgen reduserte før sesongen 2009/2010 mengden intervalltrening betydelig, siden hun feilet så til de grader i de foregående to-tre sesongene. Vi så jo hvordan det gikk med henne i OL. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...