Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har lest litt om tøybleier i det siste.

Det jeg har funnet ut om tøybleier er: de lukter ikke hvis barnet har har hatt avføring, du kan legge i rispapir, som du kaster ved avføring, og de ser fine ut.

Noen sier de er mer miljøvennlige fordi de lager mindre søppel, men strøm til vaskemaskinen, vann og såpe går jo også utover miljøet.

Papirbleier: enkelt i bruk, lager mye søppel. Jeg var fornøyd med papirbleier til sønnen min, men det betyr ikke at det er det beste alternativet.

Tar det veldig lang tid å tørke tøybleier? (Ikke i trommel.)

Blir det ikke enormt mye ekstra klesvask?

Blir det veldig dyrt? De vokser jo så fort, og trenger stadig nye størelser. Og jeg inbiller meg at de koster en del.

Alle tanker, tips og erfatinger motaes med takk. :)

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hmm, er ikke så sikker på at tøybleier ikke lukter. Har tre venninner som bruker tøybleier på barna sine og det er en spesiell og ubehagelig lukt av dem som mødrene tydeligvis ikke kjenner selv.

Skrevet (endret)

Hmm, er ikke så sikker på at tøybleier ikke lukter. Har tre venninner som bruker tøybleier på barna sine og det er en spesiell og ubehagelig lukt av dem som mødrene tydeligvis ikke kjenner selv.

Og jeg, som er "tøybleiemamma", synes det er fullstendig motsatt. ;) Engangsbleier stinker kjemikalier. :haar: Og det er når barnet bare har tisset.

---

Til saken. Ris-/fleecepapir er utrolig praktisk. I tillegg er det ganske mange tøybleiebrukere som begynner tidlig med pottetrening, og nå, som jenta mi er 15 mnd, har vi kanskje 2 bæsjebleier i løpet av uka. Resten går i do - hun sitter på doring. Hun bæsjer som regel to ganger daglig.

Tøybleier produserer mindre søppel, og selv om produksjonskostnadene til å lage en tøybleie er omtrent som for en engangsbleie, må det tas med i miljøregnestykket at man tross alt bruker betraktelig færre tøybleier enn engangs i løpet av bleieperioden. Man bruker mye mindre såpe til bleiene enn hva vaskemiddelprodusentene anbefaler at man skal bruke til en vask (ca 1/3 av anbefalt mengde, eller enda mindre). Strømregningen øker minimalt (dette har jeg sett regnestykker på på Tettinntils tøybleieforum), og vannforbruket til en moderne vaskemaskin er ikke avskrekkende.

Vi vasker nå bleier hver 3.-4. dag, tørker dem på stativ over natta (eller i sola på verandaen om været tilsier det). Vaskingen er overhodet ikke noe problem - for min del kjennes det som mer jobb å gå ut med søpla hver dag enn å sette på en vask og henge opp hver tredje dag, men det er jo utfra mine preferanser. I starten kjørte vi en bleiemaskin om dagen, men den ble fylt opp med en haug med gulpekluter (gulpebaby), vaskekluter, håndklær, litt klær osv. Tror vi vasket hver dag til hun var et par måneder gammel, deretter ble det sjeldnere.

Prisen avhenger veldig av hvilke løsninger man velger. Brettebleier med ullbukser er superbillig - man trenger 40-50 brettiser (ihvertfall hvis man bruker tøy fra fødselen av), 3-4 ullbukser i hver størrelse (strikker man selv kan man få dem ned i 10-20 kr stykket), noen innlegg etterhvert, et par Snappier (festeanordning), og evt brillebukser. Og ris-/fleecepapir om man bruker det. Da tror jeg man kan komme unna med 5-600 kr for hele bleieperioden... Kjøper man bleier vil man selvsagt bruke mer penger, men igjen kan man velge billigere løsninger, f.eks. onesize-bleier som kan brukes hele bleieperioden for de fleste. Jeg syr nå stort sett alt av bleier selv, det lønner seg også (litt) i forhold til å kjøpe alt ferdig. Får man dilla kan det bli veldig dyrt. ;) Så - prisen avhenger veldig av hva man gjør det til. :Nikke: Jeg tror vi totalt har brukt 3-4000 for bleier, bleiestoffer, fleecepapir etc. Men det må tas med i beregningen at vi kommer til å ha kanskje 200 kr i bleieutgifter til nestemann - dvs fleecepapir. Vi har valgt nokså dyre løsninger med "sized" bleier, en del kjøpte ullbukser, osv.

Jeg anbefaler helhjertet tøybleier til alle som spør. Vi har brukt tøy siden vi kom hjem fra sykehuset da jenta var 4 dager gammel, og ikke angret et sekund. Vi brukte engangs et par uker på hytta i fjor sommer, og jeg syntes det var fælt i forhold. Byttet bleier hver halvtime eller noe sånt i starten, for jeg var sikker på at hun hadde bæsja masse hver gang det hadde kommet ørlite tiss - det var den kjemikalielukten jeg skrev om over. ;) Vi valgte tøy mest med tanke på jentas hud, vi har atopisk eksem på begge sider, og hadde ikke lyst til å ha for mye kjemikalier mot huden hennes. Miljøaspektet er en positiv ekstragreie.

Anbefaler deg å ta en titt på Tettinntils tøybleieforum og tøybleier.no. :)

Endret av *Joyce*
Skrevet

Jeg har lurt på en ting lenge, hvorfor starter man med pottetrening tidligere for barn som bruker tøybleier? Ser du nevner det, Joyce, og har lest det flere ganger tidligere også :)

Skrevet

Jeg har lurt på en ting lenge, hvorfor starter man med pottetrening tidligere for barn som bruker tøybleier? Ser du nevner det, Joyce, og har lest det flere ganger tidligere også :)

Det har vel ikke noe med tøybleiene som sådan å gjøre, men såkalt EC (elimination communication) har egne underforum på de fleste tøybleieforumene, tror jeg, så det er vel i stor grad snakk om at man får kjennskap til det og prøver.

I tillegg blir visst gjerne tøybleiebarn generelt tidligere tørre, men da er det også andre faktorer som spiller inn, som at moderne engangsbleier er så effektivet at barnet ikke merker at det tisser i form av fuktighet mot huden. Moderne tøybleier suger også godt, men barnet rekker å kjenne at det blir vått. Bevissthet/bevisstgjøring i forhold til hva som skjer anses å være et viktig steg mot det å slutte med bleier, har jeg skjønt. Uten at vi har denne erfaringen selv enda, siden lillejenta "bare" er 15 mnd. Men vi tenker å trappe ned bleiebruken i sommer, og går det som vi håper er hun ferdig med bleier mot slutten av sommeren. Som nevnt har vi allerede minimalt med bæsjebleier, og tar stadig mer av tissingen på do, også.

Skrevet

Nå er jo ganske mange av fordelene ved tøybleier nevnt her. Men jeg tenkte at du kanskje vil ha erfaringer fra en som har prøvd litt av begge deler? (På samme barn.)

Vi startet med papir, og var vel egentlig fornøyde med det, fram til lillegutten var omtrent året gammel. Da måtte jeg begynne å bruke bind igjen, og orket ikke tanken på å starte med plast/papir bind, for det er så klamt og ekkelt.

Og det fikk meg til å tenke over hva jeg faktisk hadde på babyen min hver dag.

Endte med å kjøpe inn noen tøybleier. (Lommebleier og alt i ett bleier.)

Etter litt testing, fant vi en type alt i ett bleier som passet veldig godt på lillegutten.

Disse tørket faktisk fint over natta inne på badet, som var litt varmere enn resten av huset. Men tørketrommel har vi aldri trengt.

Jeg syntes ikke vi vasket noe spesielt mer, og det var utrolig deilig å slippe å stresse i helgene fordi vi plutselig ikke hadde bleier igjen... For ikke å snakke om at jeg syntes det var enklere å vaske enn å samle opp og bære ut bleiesøppel hele tiden.

Etter hvert merket jeg at engangsbleier luktet mer også. Det luktet liksom bæsj av alle bleier med bare litt tiss i...

Og det å hive bæsjen og rispapiret i do, fremfor å faktisk samle på bæsjen... Det sparte meg for ganske så mye styr.

Jeg fikk nok litt bleiedilla etter hvert, men nå skal jo vi ha en til, som forhåpentlig kan gjenbruke storebrors bleier. ;)

Kjøpte one-size bleier vi, i det meste. Så da kan jo barnet vokse og bruke de samme bleiene.

I barnehagen brukte vi etter hvert coop sine engangsbleier, for mannen var ikke motivert for å bli fulltids tøybleiepappa... (Tror det var kun innstilling og ikke noe med bleiene...)

Lillegutten ble veldig tidlig klar for å slutte med bleier, og jeg tror grunnen var at han var vant til å kjenne når noe kom i bleia.

Han foretrakk tøybleier når han fikk velge selv.

Ellers må jeg nevne at vi hadde et par nattbleier med fleece som sperrelag, som da pustet godt. Og disse ble brukt med kjempesuksess ved flere tilfeller av sår stump.

Smurte litt vanlig stellekrem på om kvelden, tok på en slik bleie med et stoff som gjorde at det var tørrt mot huden som ekstra innlegg, og vips så var alt bra neste morgen. :)

Han tisset MYE om natten, og bleiene var stappet så det nesten så ubehagelig ut, men det så ikke ut til å bry han, og det lakk heller aldri.

Skrevet

Jeg har lest litt om tøybleier i det siste.

Det jeg har funnet ut om tøybleier er: de lukter ikke hvis barnet har har hatt avføring, du kan legge i rispapir, som du kaster ved avføring, og de ser fine ut.

Noen sier de er mer miljøvennlige fordi de lager mindre søppel, men strøm til vaskemaskinen, vann og såpe går jo også utover miljøet.

Papirbleier: enkelt i bruk, lager mye søppel. Jeg var fornøyd med papirbleier til sønnen min, men det betyr ikke at det er det beste alternativet.

Tar det veldig lang tid å tørke tøybleier? (Ikke i trommel.)

Blir det ikke enormt mye ekstra klesvask?

Blir det veldig dyrt? De vokser jo så fort, og trenger stadig nye størelser. Og jeg inbiller meg at de koster en del.

Alle tanker, tips og erfatinger motaes med takk. :)

Det meste er vel sagt, men jeg sier litt jeg og.

Tøybleier belaster miljøet mye mindre enn engangs, ja. De undersøkelsene som er gjort er i tillegg gjort i England hvor energien som brukes er skitten (altså ikke fornybar, noe som belaster mer enn hva vår strømbruk gjør), maskinene er dårligere og det er antatt at man bare bruker ca. 4 engangs i døgnet (ofte bruker man mer, særlig i starten), det er forutsatt at tøybleiene er laget i bomull, noe som sjelden er tilfellet. Det forutsettes også at man bruker full mengde vaskemiddel. 1/3 er nok. Det forutsettes ofte at man kokvasker mye oftere enn hva nødvendig er. I tillegg regner de bleiefri for de som bruker engangs ved 2,5 års alder, noe som ofte ikke er en realitet. Det er helt vanlig at treåringer i dag bruker bleie, og dette skyldes i stor grad engangsbleiene. Så overfører man tøy vs. engangs til vår realitet, vil tøy komme best ut. Uansett. :)

Dessuten...hadde engangs vært en så sabla god ide, så hadde vi vel brukt det i mye større grad. ;) Det er ingen som bruker engangstøy til seg selv, engangsdekketøy og den slags i det daglige.

Hvor lang tid det tar å tørke, er avhengig a type bleier. Lommebleier tørker fort, brettebleier enda fortere.

Man behøver ikke kjøpe bleier ofte. Mange bruker kun one-size gjennom hele perioden. Det holder med 24 bleier til fulltidsbruk. Da vasker man oftere i starten og sjeldnere etterhvert. Jeg vasker hver 3 dag ca. og den maskinen hefter meg ikke det spor!

Det er også et godt bruktmarked for bleier. Jeg har kjøpt en del brukt, og er fornøyd med det.

Andre fordeler...

Ingen lukt. Nattbleia er unntaket, men det lukter ikke kjemisk slik som engangs. :eeeh:

Det er bedre for barnets hud. Vi har aldri opplevd sår stump, og vi slipper å ha bleier med blant annet kjemikalierester mot barnets hud. Dessuten puster de mye bedre enn engangs som består nesten utelukkende av plaststoffer.

Bæsj opp etter ryggen har vi aldri opplevd.

Vi har gutt, og for han er det ekstra gunstig med tøybleier, fordi de holder lavere temperatur enn engangs, noe testiklene hans har godt.

Barna blir fortere bleiefri.

I lommebleiene regulerer vi selv hvor mye oppsugende materiale vi putter i. Vi bruker hovedsaklig bambus, som er en grønn avling som suger opp mye mer enn f.eks. bomull.

Bleia eser ikke ut slik som engangs. Jeg hadde ikke likt å ha en voksende geleklump mellom bena.

Tøy bygger litt mer, men det er ikke til heft for barnet. Det er også mye med komfortabelt å falle på en sånn bleiestump. ;)

For oss var aldri engangs et alternativ, så vi har brukt tøy fra start. Vi er kjempefornøyd. Vi bruker en blanding av lommebleier og alt i ett på dagtid. One-size og bleier i størrelser. Vi har kjøpt og solgt litt, kjøpt brukt såvel som nytt. Vi kan jo selge unna når han er bleiefri, eller spare til et evt. søsken.

Om natta bruker vi formsydde, som puster enda bedre enn dagbleiene, med ulltrekk/ullbukse over som holder tett. De formsydde suger opp med hele seg, og for oss er de supre til natt. Mange bruker lommebleier også om natta. Det er litt smak og behag.

Jeg ville definitivt valgt tøy. Vi har alltid bleier på hus, vi slipper stinkende bleier og bleiesøppel, huden til barnet har mye bedre av det og det fungerer. Vil man bruke tøy, så funker det for de aller, aller fleste. :) I tillegg sparer vi miljøet...

...og det er da unektelig mye mer gøy å ta på en fin tøybleie. :sjenert:

Skrevet (endret)

Hvor kjøper man brukte tøybeleier? På tett intill sitt tøybleieforum? Og er ikek det uhygienisk?

Hvordan vet vi hva slags bleier som passer best for oss?

Jeg leste litt der, og noen brukte brettebleier i seks uker, andre i seks måneder. Og de tenkte ulikt om det.

Endret av leirbål
Skrevet

Jeg har virkelig forsøkt tøybleier. Brettebleier, formsydde, lommebleier, alt i ett - the works. Og jeg får det bare ikke til. Det er dyrt å teste ut, det er vanskelig å få til, og det lekker - med det resulatat at ungen blir grinete og klærne skitne.

Jeg har ikke gitt helt opp, men merker at jeg strekker meg oftere etter papirbleiene enn tøybleiene. Trist, men sant.

Skrevet

Hvor kjøper man brukte tøybeleier? På tett intill sitt tøybleieforum? Og er ikek det uhygienisk?

Jeg leste litt der, og noen brukte brettebleier i seks uker, andre i seks måneder. Og de tenkte ulikt om det.

Brukte bleier kan du også kjøpe på finn.no. Hva slags bleier som funker best må du egentlig bare finne ut ved å teste litt forskjellig.

Skrevet

Jeg har kjøpt på tett inntil, tøybleier.no og på finn. Det er ikke uhygienisk. Vask dreper jo alle bakterier, og om man vil, kan man jo bare sette de på en kokvask når en får de. Fordelen er at de er ferdig innvaskede. bambusinnlegg trenger en 8-10 vask før de suger optimalt, selv om de er kjempegoode lenge før den tid.

Vil du ha noe enkelt som tørker fort, er lommebleier veldig greit. Det er også et greit sted å starte. Den lommebleia som regnes som en klassiker, er bumgenius v3. Den passer de aller fleste barn. Noen få barn reagerer på innsiden som er av suedecloth, men de fleste barn passer denne bleia. Det en en onesize, og en får med to innlegg i mikrofiber. Vi begynte med litt lommebleier og alt i ett med lomme, og har fortsatt med det. Vi har også en del rene alt i ett bleier. Vi synes det fungerer fint for oss.

Hva med å melde deg inn i tøybleieforumet? Når du har 50 innlegg, kan du låne en bleiepakke hos bleioteket der. Du trenger ikke ha 50 innlegg når du setter deg på liste for å få låne da. Der er det nyfødtpakke, alt i ett og lommebleiepakke. Så kan du låne der, kjøpe litt brukt og prøve i ro og mak.

Skrevet

Jeg kjøpte brukte bleier mest på tettinntil sitt kjøp og salg. Og det er jo bare å kokevaske dem en gang, så er de helt rene. Det er ikke noe uhygienisk ved det. (Da er det i så fall uhygienisk å bruke gjenbruksbestikk istedenfor plast, og det har du tross alt i munnen...)

Jeg kjøpte litt forskjellig og testet frem til jeg fant ut hva som fungerte for lillegutten. Og fant ganske raskt en bleie som holdt like lenge som/ lenger enn en engangs i krisetilfelle, og som holdt tett, uansett.

(Og som i tillegg kom i masse forskjellige farger og mønstre...)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...