Gå til innhold

Støl, strukket eller overbelastet?

Fremhevede innlegg

Skrevet

For tre dager siden hjalp jeg noen med å flytte. Det ble noen tunge løft, men jeg merket ikke noe ubehag da. Men da jeg skulle løfte en kasse som jeg trodde var lett, men som viste seg å være grusomt tung, kjente jeg at det stakk i korsryggen og det ene låret. Har hatt vondt begge steder siden. Et par timer etter at jeg var ferdig med løftingen kjente jeg at jeg hadde så vondt i låret at det var vanskelig å gå ordentlig. Slik er det fortsatt. Tror dere at jeg bare er støl eller kan jeg ha strukket eller overbelastet musklene der? Hvis jeg har strukket eller overbelastet burde jeg vel egentlig ta det med ro?

Videoannonse
Annonse
Gjest SmallTalk
Skrevet

Når du kjenner at det strekker til i en muskel, så er det en strekk. Den følelsen er ikke mulig å ikke kjenne. Støle blir muskler når de er brukt litt mer enn de er vandt til. Overbelastede muskler er ikke noe man kjenner med en gang, men er noe man merker når musklene får roet seg ned og begynner å bli kalde. Dette kommer som oftest ikke med en gang, men f.eks etter en del trening med feil belastning osv.

Jeg gjetter på at det er en strekk, og det du kan gjøre for å bli bedre er to ting:

- Varme musklene og tøye dem forsiktig. Ta deg f.eks et godt og varmt bad og tøy musklene veldig forsiktig. Begynn med å strekke akkurat så mye at det ikke gjør vondt, men du kjenner det. Hold til det begynner å slippe opp og legg så på litt mer press. Fortsett slik en stund, til du merker at det ikke er så vondt lenger.

- La smertegrensen bestemme hva som er lurt og ikke lurt. Gjør noe vondt, så la være.

Skrevet

Takk for svar:) Problemet er at når jeg prøver å strekke på det beinet er det ikke mulig for det er så innmari vondt.... Glemte å skrive at jeg ikke klarer å sette meg ned ordentlig....

Gjest SmallTalk
Skrevet

Du klarer ikke å strekke ut beinet og heller ikke sette deg ned? Da har du skaffet deg en skikkelig strekk, ihvertfall. Personlig så har jeg ikke vært borti slike på et par år, og takke f*** for det.

Hva legger du i at du ikke klarer å rette ut beinet? Og hvor gjør det vondt? På baksiden av låret eller på fremsiden? Tøying kan f.eks være å rette ut beinet så mye som du klarer, holde litt og prøve litt til. Poenget er at musklene må tvinges forsiktig ut igjen for å få igang helingsprosessen raskere. Men ikke så mye at det gjør mer skade. Altså start under smertegrensen og jobb deg oppover. :)

Skrevet

Jeg har nå prøvd varm dusj, massere hele området og små bevegelser eller mindre slags strekninger. De to første ga ingen forandring, og det siste var altfor vondt.

Jeg klarer å sette meg ned, men jeg bruker det andre beinet og armene til å dra meg ned/opp av stolen på en måte. Klarer ikke å sette meg "vanlig" ned fordi det låret er så vondt og ikke vil lystre.

Syns det begynner å bli ganske så irriterende dette her.

Gjest brutal_mann
Skrevet

Kan være en nerve som er i klem.

Skrevet

Kan være en nerve som er i klem.

Hva gjør jeg med det da? Gidder ikke dra til legen og bruke opp deres og andre pasienters tid hvis dette bare er noe småtteri, så setter stor pris på hjelp her.

Gjest brutal_mann
Skrevet

[quote name=Forever :)' date='15 mai 2010 - 20:15' timestamp='1273947336' post='8073782]

Hva gjør jeg med det da? Gidder ikke dra til legen og bruke opp deres og andre pasienters tid hvis dette bare er noe småtteri, så setter stor pris på hjelp her.

Skrevet

Åjda, kan det være så ille?? Tenkte at det var noe jeg kunne gjøre for å løsne opp slik at jeg kan fungere mer som normalt til mandag/tirsdag?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes du skal se det an litt, og hvis det ikke gir seg bør du kontakte lege! Dette skjedde med meg for noen år siden, jeg feilløftet en kasse med bøker, det small til i korsryggen og dagen etter hadde jeg problemer med å gå, sitte, ligge og venstre beinet var ikke helt på nett.. Tok noen tabletter med voltaren og fikk en time til kiropraktor, så det gikk seg til på et vis. Men det ble aldri helt bra.

Har hatt flere runder med denne ryggen min, vært innlagt endel ganger fordi jeg ikke har fått til å gått. Ble bare verre og verre. Kom til slutt til en spesialist i rygg (ortoped), og han kunne fastslå at jeg hadde fått en skade i ryggen den gangen for flere år siden. Ene nederste skiva var ødelagt, og to andre skiver hadde klappet sammen (prolaps).

Så nå ligger jeg her i ei sykehusseng i egen stue, ganske så nyoperert i ryggen...

Som sagt; se det an litt, og ta kontakt med lege hvis det ikke gir seg!!! Ryggen skal du ha resten av livet, og klikker den så blir ting trasig..

Skrevet

Åjda!! Håper du blir bra etter operasjonen nå da!

Men ryggen har jeg egentlig ikke så vondt i nå, mest det ene låret...

Håper virkelig ikke jeg har skadet ryggen min nå...

Skrevet

Men siden en sier strekk, og en annen sier sykemelding. Burde jeg da helst være forsiktig og bare ta det med ro og ikke strekke?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg som er ryggoperert som skriver nå...

Tror jeg ville kontaktet lege over helgen hvis det ikke gir seg innen da, ikke risiker noe iallefall!! Legen er til for alle, bedre å få det sjekket ut en å gå så langt som jeg har gjort ( i verste fall). Ikke noe jeg kunne ha endret på har jeg tatt kontakt med lege tidligere, da det var en skade som oppsto, men operasjonen kunne ha skjedd tidligere.

Har operasjonen skjedd tidligere, har jeg sluppet å gått så lenge. Jeg mistet mitt sosiale liv, jeg var sykemeldt i over et år og måtte over på tiltak fra NAV (det som tidligere het rehabilitering, og gikk drastisk ned i inntekt). Langvarig sykdom tæret og på familielivet (dog; min mann har holdt ut, og eksteskapet er solid!)

Så neste skritt nå blir å vente til ryggen har grodd sammen, trening og omskolering til et nytt yrke...

Skrevet

Du har mest sansynlig pådratt deg en liten prolaps, eller i det minste belastet ryggen slik at isjasnerven din nå er kraftig irritert. Det at det stråler ned i hofte (pasienter beskriver mer smerte godt inni rumpeballen) og nedover på baksiden av lår er klassisk for isjasnevralgi. Nevrologiske tester og evaluering av muskelstyrke (så fremt smertene tillater det) vil lett kunne fastslå mer nøyaktig hva problemet er, samt evt nivå av skade.

Så lenge situasjonen er akutt, så hold deg i lett bevegelse og ta smertestillende ved behov. Jo mer smerter og ubehag du har, jo mer vil du spenne resten av ryggen og smertene blir enda mer intense. Mange får bedre og mer langvarig effekt av et rent muskelavslappende preparat enn kun smertestillende, men dette er selvsagt reseptbelagt og krever undersøkelse først.

Stråler det nedover lår i svært utstrakt grad og smertene holder deg våken, så bør du komme deg til Skade-Akutt. Ingen fysikalsk behandling skal utføres så lenge skaden er akutt, ei heller kiropraktikk. Unngå all rotasjon av ryggen, det samme gjelder all foroverbøyde stillinger og løfting. De fleste finner at det å gå og ligge går greit, mens å stå i ro og sitte forverrer smertene. Prøv å se om du finner en liggestilling som avlaster ryggen, gjerne med bena litt opp og god støtte.

Håper dette hjelper litt, og god bedring (men ikke nøl med å dra til skaden hvis smertene blir store og du er bekymret).

Skrevet

Jeg som er ryggoperert som skriver nå...

Tror jeg ville kontaktet lege over helgen hvis det ikke gir seg innen da, ikke risiker noe iallefall!! Legen er til for alle, bedre å få det sjekket ut en å gå så langt som jeg har gjort ( i verste fall). Ikke noe jeg kunne ha endret på har jeg tatt kontakt med lege tidligere, da det var en skade som oppsto, men operasjonen kunne ha skjedd tidligere.

Har operasjonen skjedd tidligere, har jeg sluppet å gått så lenge. Jeg mistet mitt sosiale liv, jeg var sykemeldt i over et år og måtte over på tiltak fra NAV (det som tidligere het rehabilitering, og gikk drastisk ned i inntekt). Langvarig sykdom tæret og på familielivet (dog; min mann har holdt ut, og eksteskapet er solid!)

Så neste skritt nå blir å vente til ryggen har grodd sammen, trening og omskolering til et nytt yrke...

Uff, jeg skjønner jo at det kan få drastiske konsekvenser så hvis jeg ikke er bedre til tirsdag så ringer jeg nok legen ja. Din historie er trist, men det er godt å høre at du har et solid ekteskap og at du fortsatt er ved mot:)

Skrevet

Du har mest sansynlig pådratt deg en liten prolaps, eller i det minste belastet ryggen slik at isjasnerven din nå er kraftig irritert. Det at det stråler ned i hofte (pasienter beskriver mer smerte godt inni rumpeballen) og nedover på baksiden av lår er klassisk for isjasnevralgi. Nevrologiske tester og evaluering av muskelstyrke (så fremt smertene tillater det) vil lett kunne fastslå mer nøyaktig hva problemet er, samt evt nivå av skade.

Så lenge situasjonen er akutt, så hold deg i lett bevegelse og ta smertestillende ved behov. Jo mer smerter og ubehag du har, jo mer vil du spenne resten av ryggen og smertene blir enda mer intense. Mange får bedre og mer langvarig effekt av et rent muskelavslappende preparat enn kun smertestillende, men dette er selvsagt reseptbelagt og krever undersøkelse først.

Stråler det nedover lår i svært utstrakt grad og smertene holder deg våken, så bør du komme deg til Skade-Akutt. Ingen fysikalsk behandling skal utføres så lenge skaden er akutt, ei heller kiropraktikk. Unngå all rotasjon av ryggen, det samme gjelder all foroverbøyde stillinger og løfting. De fleste finner at det å gå og ligge går greit, mens å stå i ro og sitte forverrer smertene. Prøv å se om du finner en liggestilling som avlaster ryggen, gjerne med bena litt opp og god støtte.

Håper dette hjelper litt, og god bedring (men ikke nøl med å dra til skaden hvis smertene blir store og du er bekymret).

Takk for svar! Jeg føler meg litt flau som ikke tenkte på at jeg selvfølgelig kan ha skadet ryggen og at smertene kan stråle nedover slik at jeg tror at problemene er et annet sted. Skjønte ganske fort at det beste er å ligge på ryggen, så jeg har nå gjort dette siste 3 dager. Samt tatt smertestillene + zon gel.

Slik du beskriver over høres ganske likt ut som det jeg opplever nå, så tror du traff godt på der.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Fortsatt jeg som er ryggoperert som skriver..

Du bør ikke ligge helt i ro på ryggen, men gjøre som personen skriver, holde deg i lett bevelgelse..

Burde og ha tatt Voltaren (betennelsesdempende), men det er reseptbelagt. På apoteket får du kjøpt et preperat som heter Voltarol. Samme virkestoff som Voltaren, men såklart ikke like sterkt.

Tror jeg sier bare en ting; KOM DEG TIL LEGEN!!!

Er det like ille i morgen, så ta kontakt med legevakt!!

Skrevet

Ja, men jeg klarer virkelig ikke å gå rundt hele tiden det gjør altfor vondt. Det jeg har gjort de siste dagene er å ligge på ryggen i senga og stå opp en gang pr time for å vanne blomster, smøre en brødskive, se på utsikten osv hehe

Betennelsesdempende og smertestillende skal jeg egentlig ikke ta pga tidligere magesår, men i går måtte jeg ta noe. Føler meg verre i dag, så tenker å ta en telefon til legevakten nå. Får vel bare beskjed om å bestille time hos fastlegen, og fastlegen sier at de ikke har noen ledige timer de nærmeste månedene men....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...