Gå til innhold

Bør jeg ha dårlig samvittighet?

Fremhevede innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har leid halvparten av en enebolig i 7 år. Huseier (som bor et annet sted) ser jeg ikke så ofte, men i dag har han begynt å rydde kvister og rask i hagen, vaske balkongen og huset utvendig, og han skal male det.

Her sitter jeg, inne og hører og ser at han holder på ute. Jeg har vært på jobb i dag, og er ganske sliten. Bør jeg egentlig gå ut og spørre om det er noe jeg kan hjelpe til med? Jeg vet ikke hva som forventes i slike situasjoner.

Videoannonse
Annonse
Gjest *Twinklestar*
Skrevet

tja jeg hadde kanskje tilbudt å hjelpe viss jeg var opplagt, og ikke hadde hatt en lang dag. men hadde jeg vært på jobb osv som du sier så hadde jeg nok ikke gjort det nei. regner med at han hadde spurt deg om hjelp eller skrevet det i kontrakten viss han ønsket at du skal hjelpe :) så jeg mener du kan slappe av med god samvittighet :)

Gjest Syringa_Lilac
Skrevet

Nei, eg syns ikkje du bør ha dårlig samvittighet.

Men om du vil så gjør du det selvfølgelig.

Skrevet (endret)

Med mindre det står noe i kontrakten om vedlikehold, hagestell etc., så har du ingenting å ha dårlig samvittighet over.

Endret av Sangria
Gjest gjestdeluxe
Skrevet (endret)

Jeg har leid halvparten av en enebolig i 7 år. Huseier (som bor et annet sted) ser jeg ikke så ofte, men i dag har han begynt å rydde kvister og rask i hagen, vaske balkongen og huset utvendig, og han skal male det.

Her sitter jeg, inne og hører og ser at han holder på ute. Jeg har vært på jobb i dag, og er ganske sliten. Bør jeg egentlig gå ut og spørre om det er noe jeg kan hjelpe til med? Jeg vet ikke hva som forventes i slike situasjoner.

Jeg anser det som ditt ansvar å jevnlig rydde hagen og vaske balkongen!

Så tenker jeg at det nok er huseiers ansvar å vaske samt male huset. Man står alltid fritt til å hjelpe til litt. Men er du sliten, så er du sliten, og du bør vel ikke tvinge deg til noe du absolutt ikke vil - kanskje. Det er litt avhengig av situasjonen: er eieren gammel og kunne behøve litt hjelp? En annen faktor er at du har leid samme sted i hele 7 år: da forventer man som eier kanskje litt engasjement/goodwill fra leietakeren?

Endret av gjestdeluxe
Gjest Marlo
Skrevet

Om ikke det står i kontrakten at du har ansvaret for dette, så burde du heller ikke ha dårlig samvittighet.

Her hvor jeg leier så klipper jeg gresset - thats it. Jeg gidder ikke klippe hekken eller beskjære trær. Annenhvert år er huseier her og styrer og ordner og jeg har ikke dårlig samvittighet.

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Jeg hadde heller tenkt "å s**t nå skal huset shines opp for salg"

krisemaksimering :) Men ja man bør jo holde hagen vedlike når man leier hus med hage. Men siden huseier ikke har sagt ifra på forhånd, så trenger du ikke ha dårlig samvittighet nå.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hva slags avtale har dere? Ofte klipper man vel gresset om man leier hus med hage som man disponerer, det har i hvert fall vi gjort. Men da er det jo noe vi har snakket med huseier om eller det står i kontrakten. Å gjøre mer omfattende ting som å beskjære trær og busker, stelle bed osv anser jeg ikke som opplagt at leieboere skal gjøre, men jeg har gjort det på eget initiativ fordi jeg synes det er moro og fordi vi har en veldig gunstig leie og gammel huseier som ikke rekker over alt selv. I trådstarters tilfelle høres det ut som huseier synes det er greit å ta jobben selv, men det går jo an å gå ut og spørre om man skal hjelpe til.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

En annen faktor er at du har leid samme sted i hele 7 år: da forventer man som eier kanskje litt engasjement/goodwill fra leietakeren?

Det går like mye andre veien, mange huseiere er takknemlige for stabile leieboere som blir boende i flere år, så leietaker fortjener kanskje goodwill fra eier også ;)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Trådstarter her. Takk for alle svar. Jeg og han som bor i den andre leiligheten har kontrakter der det står at vi er ansvarlige for plenklipping og snømåking. Siden jeg er veldig allergisk mot gress og planter og han hater snø, har vi blitt enige oss mellom at jeg tar snømåkingen og han tar plenklippingen.

Når jeg sier at huseier vasket balkongen, så mente jeg at han brukte husvask eller noe for å klargjøre for maling, ikke sånn vårrengjøring.

Skrevet

Jeg har vært både leietaker og huseier, så jeg kan svare for meg.

Som leietaker gjorde jeg det som sto i kontrakten. Valgte huseier å gjøre noe mer enn det er det hans/ hennes sak.

Jeg vasket ikke huset utvendig om jeg ikke hadde veldig lyst, om det ikke sto i kontakten. (Bortsett fra vinduene da.)

Som huseier gjør det meg ingenting om leietaker ikke løfter en finger om jeg velger å gjøre noe som ikke står i kontrakten.

Så enten du er sliten eller har masse overskudd, slapp av og kos deg. Måk snø, og betal husleien, så har du en fornøyd huseier. :)

Gjest gjestdeluxe
Skrevet

Det går like mye andre veien, mange huseiere er takknemlige for stabile leieboere som blir boende i flere år, så leietaker fortjener kanskje goodwill fra eier også ;)

Ja, det er sant.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Noe av det man betaler for som leietaker er å slippe å tenke på slike ting, så det er ingenting å ha dårlig samvittighet for. Huseier gjør dette for å vedlikeholde sitt hus, så det skal se pent ut, og ikke falle i verdi. Har du mye tid og lite penger kan du tilby deg å gjøre noe av det, mot kompensasjon i mindre husleie den måenden, hvis ikke hadde jeg latt det være. Du kan selvsagt også jobbe gratis, dersom du har fryktelig lyst, men det er på ingen måte forventet.

Å tenke salg synes jeg er å krisemaksimere, har ts bodd der i sju år uten at det har blitt malt er det antagelig på høy tid, dersom utleier vil unngå at huset ramler sammen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...