Gå til innhold

Kjønnsroller

Steinar40

Anbefalte innlegg

Du må lese Steinars innlegg om begge de ovenstående nevnte kategoriene for å forstå innlegget mitt. For det var nemlig et svar på hans innlegg hvorav han i det ene mente at høyt utdannede folk kan være jævlig kjedelige, og i det andre mente at tilbakestående folk kan være jævlig kjedelige og da spurte jeg hvem han ikke syntes var kjedelige for å se om det fantes noen mellomting i hans liv.

Skjønte du den nå? Ingenting i det innlegget representerer min mening, var kun et spørsmål.

Jeg har ikke brukt uttrykket tilbakestående.

Det er langt ifra folk med høyere utdannelse til folk som er så uheldige å være født tilbakestående.

Mange ulike grunner til at folk ikke har høyere utdannelse sikkert.

Poenget mitt var bare at jeg har sett kjedelige folk med høyere utdannelse og kjedelige folk som ikke har høyere utdannelse.

Det dreier seg mest om personkjemi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjønnsroller? Det handler vel om å innfri forventninger man oppfatter blir stillt.

Disse debattene blir nesten alltid et spørsmål om undertrykkende menn og kvinnelige ofre. Hvorfor har menn vært det de har vært og kvinner det de har vært? Jo, man har forsøkt å fylle en rolle som generasjonen før dem har definert. Og vi menn ønsker nok i stor grad å fylle den rollen kvinner forventer at vi skal fylle. Vi menn oppfatter jo disse ønskene/ kravene, selv om mange fra de politisk korrekte lag fornekter at de er der. Og jeg oppfatter at kvinner i stor grad forsøker å fylle en rolle som feminismen har definert for dem. Det er altså den store forskjellen på menn og kvinner.

En underdanig kvinne er en rød klut for feminismen. Og mannen får merkelappen "undertrykker". Men det finnes mange kvinner som ønsker å bli beskyttet, forsørget, oppvartet og ikke minst ønsker mange å bli dominert rent seksuelt og "bli tatt". Dette er jo sprengstoff inn i debatten om kjønnsroller, men realitetene er der og dette er noe feminismene må erkjenne uten at det skal stemples som uakseptabelt. Kvinner og menn inntar den rollen de føler seg komfortabel med og ofte på tvers av feminismens "krav" og virkelighetsbeskrivelse.

Alt bør handle om individer som med sin personlighet fyller en rolle som de selv har definert og som de føler at de passer inn i, og her mener jeg at feminismen per idag er en for trang ramme.

Jeg mener at feminismens spissformuleringer, dogmer og ekstrem ensidig tenkning er passè. Vi menn finner oss ikke lenger i denne realitetsfordreiningen og kvinner kan ikke lenger regne med å ha monopol på virkelighetsbeskrivelsen. Feminismen må regne med et langt mer kritisk blikk og man må venne seg til at stadig flere menn vil være med å sette premissene for veien videre.

For ordens skyld: I begrepet feminisme legger jeg ensidig og egosentrisk kvinnekamp. Jeg er klar over at det idag finnes langt mer nyanserte miljøer som kaller seg feministiske, men for meg er altså begrepene feminisme og likestilling to motstridende begrep.

Endret av Jalp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...