Gå til innhold

Ungdommer som ødelegger for seg selv

Fremhevede innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

For mange ungdommer i dag så er det veldig viktig at dem blir respektert og får ansvar.

Men dem beviser gang på gang at dem ikke makter å ta dette ansvaret dem selv ber om.

Og når noe går galt så gjelder det tydeligvis å fordele skyld og unngå å få ansvaret, og disse skal liksom ha ansvarsfulle jobber.

sitter å leser om 21 åringen som felte naboens pryd bjørk med motorsag under en fest og er dum nok til å legge videoen ut på you tube som skrytevideo.

Smarte....nei.... dem har vel forlengst bevist at dem ikke egner seg som kriminelle, og hogge ned bjørka til naboen er ikke akkurat det smarteste trekket, særlig ikke visst det har vært en tvist omkring treet fra før.

Og nå nekter gutten å betale erstatning fordi han mener at buska ikke er verdt 190.000,-.

Det er ikke prat om hvor mye buska er verdt, det er prat om å ta sitt ansvar bevisst og erstatte det man ødelegger.

50% av ungdommen er heldigvis ikke så dumme som denne gutten men han tilhører dessverre den andre 50% som ikke skjønner forskjellen på mitt og ditt.

Og nå skal kommunen kaste bort skattekroner på å løse denne saken fordi gutten som var tøff i tryne når det skjedde ikke er så tøff i trynet lengre, og foreldrene hans er sikkert heller ikke særlig høye i hatten etter å ha fostra opp en så stor idiot.

Fylla har skylda er en enkel unnskyldning å komme med, men når du ikke greier å la andres busker stå i fred så bør du vel egentlig ikke drikke alkohol.

Hadde jeg vært den uheldige naboen så hadde jeg stått på kravene om de 190.000,- og hadde ikke nabo gutten bladd opp pengene så skulle jeg gjort livet hans til et sant helvete, da skulle han bokstavlig talt få det trøkkt inn med te-skje hva mitt og ditt er.

Hvis dere ungdommer vil bli respektert og få tildelt ansvar så får dere jaggu bevise at dere er denne respekten og ansvaret fortjent.

Dere ødelegger jo kun for dere selv.

Dagens ungdommer helt ned til 16 års alderen krever å få rett til å stemme på stortingvalg og kommunevalg, men dere vet jo ikke forskjellen på rett og galt, de fleste vet knapt nok noe om noe, men ansvar vil dere ha.

De fleste unge vil ikke høre på den eldre garden dem skal gjøre ting på sin måte, men når ting går gæernt, ja da skal dere ikke ha ansvaret, hvem faan gidder å ansette en sånn person.

Det går ikke en dag uten at vi leser om noe dumt en ung gutt har gjort, hvorfor leser vi aldri om unge jenter....er det fordi dem er mer usikre og tenker seg om både 2 og 3 ganger før dem gjør noe.

Vi voksene også tenker oss om både 2 og 3 ganger, men ung guttene dem kan alt, vet alt og hvis du kritiserer dem så er helvete løs.

Men ansvar tar dem ikke....så tøffe er dem nemlig ikke.

Hva har skjedd de siste 30 årene, hvordan greide vi som ble født før 1980 å bli så gamle som vi er blitt, er det fordi vi lærte hva ansvar var allerede i 10 års alderen, at vi lærte at hvis vi gjorde noe feil så vanka det juling hvis vi ikke gjorde orntlig jobb, at det vanka juling hvis vi ødela noe, at foreldrene våres fikk kjeft hvis vi gjorde ugang på andres eiendom.

Da jeg vokste opp så fikk vi ikke dessert før vi hadde spist opp middagen mens i dag spiser dem bare dessert.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selv er jeg jente, men du kan ikke ta alle under en kam her. Ja, i dagens samfunn finnes det de guttene som driter i alt og gjør som de vil, men det finnes også de som er ordentlige ansvarsfulle gutter. Det finnes utrolig mye flott ungdom den dag i dag! Hele verden har forandret seg på 30 år, og er klart man blir påvirket av alt som står i aviser, tv og internett.

MEN, som sagt: alle kan ikke tas under en kam!

Skrevet

Ja det er mange idioter, men det blir for dumt å si at det ikke har vært like mange mange idioter før.

Tror media har mye å si, nå får vi høre mye oftere om saker der ungdommer osv har gjort dumme ting. Kanskje mer en tidligere, derfor virker det kanskje som ungdommer idag gjør mer dumme ting enn tidligere.

En annen ting du må tenke på er at de som er ung nå, har foreldre som er født 70 tallet eller tidligere. Unger blir ikke bare uansvarige idioter av seg selv.De blir det hvis foreldrene ikke lærer de om ansvar å konsekvenser.

Synes det litt for generaliserende å si at dagens ungdommer er uansvarlige.

Gjest Mikako
Skrevet

Både uansvarlige og ansvarlige finnes i alle aldrer... ;)

Skrevet (endret)

For mange ungdommer i dag så er det veldig viktig at dem blir respektert og får ansvar.

Men dem beviser gang på gang at dem ikke makter å ta dette ansvaret dem selv ber om.

Og når noe går galt så gjelder det tydeligvis å fordele skyld og unngå å få ansvaret, og disse skal liksom ha ansvarsfulle jobber.

sitter å leser om 21 åringen som felte naboens pryd bjørk med motorsag under en fest og er dum nok til å legge videoen ut på you tube som skrytevideo.

Smarte....nei.... dem har vel forlengst bevist at dem ikke egner seg som kriminelle, og hogge ned bjørka til naboen er ikke akkurat det smarteste trekket, særlig ikke visst det har vært en tvist omkring treet fra før.

Og nå nekter gutten å betale erstatning fordi han mener at buska ikke er verdt 190.000,-.

Det er ikke prat om hvor mye buska er verdt, det er prat om å ta sitt ansvar bevisst og erstatte det man ødelegger.

50% av ungdommen er heldigvis ikke så dumme som denne gutten men han tilhører dessverre den andre 50% som ikke skjønner forskjellen på mitt og ditt.

Og nå skal kommunen kaste bort skattekroner på å løse denne saken fordi gutten som var tøff i tryne når det skjedde ikke er så tøff i trynet lengre, og foreldrene hans er sikkert heller ikke særlig høye i hatten etter å ha fostra opp en så stor idiot.

Fylla har skylda er en enkel unnskyldning å komme med, men når du ikke greier å la andres busker stå i fred så bør du vel egentlig ikke drikke alkohol.

Hadde jeg vært den uheldige naboen så hadde jeg stått på kravene om de 190.000,- og hadde ikke nabo gutten bladd opp pengene så skulle jeg gjort livet hans til et sant helvete, da skulle han bokstavlig talt få det trøkkt inn med te-skje hva mitt og ditt er.

Hvis dere ungdommer vil bli respektert og få tildelt ansvar så får dere jaggu bevise at dere er denne respekten og ansvaret fortjent.

Dagens ungdommer helt ned til 16 års alderen krever å få rett til å stemme på stortingvalg og kommunevalg, men dere vet jo ikke forskjellen på rett og galt, de fleste vet knapt nok noe om noe, men ansvar vil dere ha.

De fleste unge vil ikke høre på den eldre garden dem skal gjøre ting på sin måte, men når ting går gæernt, ja da skal dere ikke ha ansvaret, hvem faan gidder å ansette en sånn person.

Det går ikke en dag uten at vi leser om noe dumt en ung gutt har gjort, hvorfor leser vi aldri om unge jenter....er det fordi dem er mer usikre og tenker seg om både 2 og 3 ganger før dem gjør noe.

Vi voksene også tenker oss om både 2 og 3 ganger, men ung guttene dem kan alt, vet alt og hvis du kritiserer dem så er helvete løs.

Hva har skjedd de siste 30 årene, hvordan greide vi som ble født før 1980 å bli så gamle som vi er blitt, er det fordi vi lærte hva ansvar var allerede i 10 års alderen, at vi lærte at hvis vi gjorde noe feil så vanka det juling hvis vi ikke gjorde orntlig jobb, at det vanka juling hvis vi ødela noe, at foreldrene våres fikk kjeft hvis vi gjorde ugang på andres eiendom.

Da jeg vokste opp så fikk vi ikke dessert før vi hadde spist opp middagen mens i dag spiser dem bare dessert.

De fleste unge har aldri hørt på den eldre garde, enten de er ung i dag elelr var det for 30 år siden. Media er nok årsaken til at flere ting kommer frem, så jeg tviler på at de unge har blitt verre på de områdene du legger frem.

Jenter er mye verre enn guttene, men da på andre områder. Jenten kan være flinkere til å ødelegge psyken til andre, og det kommer ikke frem i media. Det er rett og slett ikke interessant nok for media. Guttene gjør det på en litt annen måte, som for eksmpel kutte ned et tre, andre hærverk ol, og media er fantastik flink til å dra frem slike saker.

Det er nok likt i dag som det var for 30 år siden, men vi hører mer om de ulike tingene i dag.

Og jeg håper virkelig ikke man skal tilbake igjen til den tiden der barna fikk juling, fordi de hadde gjort noe foreldrene eller andre mente var gale.

Og for å si det slik så er det mange flott ungdommer også i dag, som tar ansvar, som oppfører seg, og som er og blir flotte ressurser for samfunnet vårt. Hadde vi klart å fokusere mer på de, ville vi kanskje hatt et litt annet syn på ungdommer. Men beklageligvis er det mange flere som vil lese om ungdommer som ikke oppfører seg, enn ungdommer som oppfører seg.

Endret av Piper
Gjest Wolfmoon
Skrevet

Med tanke på historiene jeg har hørt om min far og broren hans, brødrene til mamma, og ikke minst bestefar og alle brødrene hans, så tror jeg nok min konklusjon at ungdom ikke har blitt så mye verre med årene som mange skal ha det til.

Skrevet (endret)

Heeheehee... I am sure this is a troll. Really. The OP really seems to want to provoke a debate.

Well, OP... If you are a troll, 9/10 to you. Well played. If not, let me see what I can do to answer your ill-concieved comment.

I am against using typoes as a mean of debate, but please, OP... DE and DEM are very different words. Even I know that.

"Det er ett problem med DEM."

"DE er slik og slik."

That being said... Immaturity is not necessarily an age-based concept. You are, as you refer to later in your post, born in the eighties. [EDIT: I thought OP said IN the eighties, not before the eighties. Disregard my comment regarding that in this paragraph] So am I. But that does not mean that you, or I, are more mature than anyone born in the nineties. Let me explain a little further...

I agree, the example you give shows the person who did this as an idiot. But there is also a reason to why it made the newspaper. What would you say about a guy who raped his 16 year old daughter because he thought it was his wife? And blamed that on being drunk?

And that guy was well older than you and me combined, OP. Smart?

Nope.

Do you honestly think that anyone who acted as a nice and decent guy for his whole life makes the front page of VG? Or your newspaper of choice? Judging an entire GENERATION because of someone who made the frontpage of a newspaper by being an idiot is kind of... idiotic.

Humans are stupid. And if we aren't, we become stupid after we drink. Or when we are in love. Or when we want to show off. Or... insert whatever suits you here.

We are humans. We fuck up. I agree that the guy should take the heat for it. Make him pay. But again, read above, this does NOT condemn a generation.

Why are you so damn fascinated with that bush? Are you the neighbour?

If anyone has not done something stupid while being drunk - raise your hands. And OP, I dare you, raise yours. I stood for my fuckups, maybe, if you follow what you preach, you stood for yours. And I agree, the kiddo in the article should as well.

But...

Do you remember how it was when you was younger, and you got to hear that "shite, your generation is a gathering of retards because you ..." and gotten some example of one idiot doing something that YOU suddenly was indirectly blamed for, just because you were born during the same time as he or she?

If you old*** want to have some form of respect, learn to debate properly. And learn to draw a difference between individual and coordinated action. You might feel insulted by me in this entry, but truly, you are the one who insulted me.

I was born in 1985, and according to you, I am a good for nothing, worthless piece of shit. Because an idiot cut down a tree. So, prove me wrong. Show me that I have a reason to respect you. And don't cite AGE as reference. The fact that you are older means little to nothing. Give me a reason to why YOU should have more respect from me than the stupid shitkid that cut down a tree?

90% of the human kind should not have responsibility. I count shitkids, myself, and you, OP, in that cathegory. Again, I could give more than enough references of people born before 1980 doing shit far worse than cutting down a bush while drunk, and giving far worse excuses.

OP, are you male or female? Just curious... Since you are Anon, meaning you don't want to show your "face" here. Is it because you are afraid we will think you are biased if you tell us "who" you are?

And you are that much tougher, not even wanting to stand up with your netname, which cannot be traced to you any more than "Anonymous" can. You write an entry that basically places everyone born after 1980 in a group of blabbering, stupid, inexperienced retards, unwilling to take responsibility. Least you can do is sign this.

Yes. And when you went to school, both ways went upwards. And if you thought about anything controversal you got spanked by your mum and dad. This is not even relevant. Your experience from 1970 to 1980 might be as fucked up as mine 1980 to 1990 was. Or maybe mine was worse and more educating. That is not up to you to say OP.

Bitter old femanon that wants more desert here?

----

I apologize, as I am usually a reasonable man, and I usually do not reply to troll threads, or get involved in debates that actually annoy me.

But this Anon really did direct an insult at ME, by proxy, and thus I feel I have a right to defend myself and my generation. The fact that there is one idiot does not mean we all are, and if you guys and gals really want to push "oh, the horrible youth nowadays" argument, I shall always counter with "the adults nowadays are not better".

The kid cut down a tree and made a front page. Another kid killed a few and himself in a traffic accident. Do I have to start quoting stuff about what people aged 30+ did during the last year?

So fscking annoying. OP, if you are a troll, I give you creds.

-L.

Endret av Linoge
Skrevet

Smarte....nei.... dem har vel forlengst bevist at dem ikke egner seg som kriminelle

de egner seg ikke som kriminelle, hva i all verden skal det bety???

, og hogge ned bjørka til naboen er ikke akkurat det smarteste trekket, særlig ikke visst det har vært en tvist omkring treet fra før.

på det siste avsnittet her viser du vel nøyaktig hvor voksen og ansvarlig du er selv.

jeg er ung selv og jeg ser at du har fått mange ting veldig mye galt her.

du mener de skal bli lært hva som er rett og galt å stemme? du vet at det ikke er noe slikt, alle må gjøre opp sin egen mening om dette.

de vet knapt nok noe om noe? for en generallisering. alle er ikke like, og de fleste ungdommer vet veldig mye forskjellig, men sannsynligvis har de ikke hatt interesse av å lære seg mye om de samme temaene en ensom,bitter gammel dame har.

Skrevet

I had to give you five stars for that one, Linoge.

Skrevet

I had to give you five stars for that one, Linoge.

Danke Schon. :)

Skrevet

MEN, som sagt: alle kan ikke tas under en kam!

Eventuelt "å skjære alle over en kam". :fnise:

Skrevet

Jeg er ikke så sikker på om ungdom i dag er så mye værre enn "i går". Idioter finner du i alle generasjoner (og dette er jo bare blåbær mot tre av gutta i årskullet over meg (90tallet), som dro på danskebåten og knivdrepte en mann for en 1000lapp). Forskjellen fra i går til i dag er vel heller mediedekningen og -vinklingen.

Og ellers vil jeg bare komme med en bikommentar til AnastasiaR; Har du hørt uttrykket "Å feie for egen dør", evt "Å kaste stein i glasshus"? Det ser veldig rart ut når du kommeterer andres språkfeil, når du selv ikke starter setninger med stor bokstav og har veldig mange andre skrivefeil.

Skrevet

Jeg er ikke så sikker på om ungdom i dag er så mye værre enn "i går". Idioter finner du i alle generasjoner (og dette er jo bare blåbær mot tre av gutta i årskullet over meg (90tallet), som dro på danskebåten og knivdrepte en mann for en 1000lapp). Forskjellen fra i går til i dag er vel heller mediedekningen og -vinklingen.

Og ellers vil jeg bare komme med en bikommentar til AnastasiaR; Har du hørt uttrykket "Å feie for egen dør", evt "Å kaste stein i glasshus"? Det ser veldig rart ut når du kommeterer andres språkfeil, når du selv ikke starter setninger med stor bokstav og har veldig mange andre skrivefeil.

grunnen til at jeg tok med dette var fordi OP så ut til å ville skylde alt på de unge, og når h*n vet alt så mye bedre enn de unge så var det nettopp det jeg syntes h*n gjorde, kastet stein i glasshus.

men jeg hintet aldri til at alt var andres feil eller at jeg viste alt så mye bedre grunnet min alder. så det blir ikke det samme reveal.

Gjest redstar
Skrevet

Både uansvarlige og ansvarlige finnes i alle aldrer... ;)

Enig! Men mennesker/ungdommer har forandret seg kraftig de siste årene... skummelt!Hva skjer de neste 10årene lisom!?

Gjest Tsunade
Skrevet

Hats off to Linoge! :tommelopp: Et særdeles velskrevet, klokt og ikke minst morsomt innlegg. Jeg er eldre enn deg, ihvertfall, og kan bare si meg så enig i det du og de fleste andre skriver her. Selv syns jeg at dagens unge for det aller, aller meste er fine og ordentlige folk.

"Ungdommen nå til dags!De eier ikke respekt for noen!!" Dette ble sagt av en av de greske filosofer(husker dessverre ikke hvem) for noe sånt som 2500 år siden. Det ble sikkert sagt av andre 2500 år før der igjen, og vil helt sikkert bli sagt om 2500 år!

Til dere som faktisk mener at unge er verre enn tidlige generasjoner: se på verdenshistorien. Tenk. Les Jens Bjørneboes dikt "Om ungdommens råskap". Tenk mer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...