Gjest AnonymBruker Skrevet 14. mai 2010 #1 Skrevet 14. mai 2010 Rundt lunsjbordet i kantina på jobben går praten ofte om slanking og helse. Det utveksles råd om hva som bør og kan spises, i hvilke mengder og hvilke kostholdsplaner som er lure å følge. Jeg er slank og trener en god del, men det er likevel veldig få som spør meg om hva jeg spiser til daglig og hvordan jeg tar vare på helsa. Det virker som om de som er overvektige er mest interesserte i å høre hva andre overvektige gjør... Det virker også som de tror at jeg har kjempehøy forbrenning og slipper å jobbe for den kroppen jeg har. Er det noen andre som har lagt merke til det samme? Hva tror dere det skyldes?
Wiggins Skrevet 14. mai 2010 #2 Skrevet 14. mai 2010 Kanskje noe av det er at de ikke tåler å høre en normalvektig fortelle at alt h*n gjør er å spise passelig mye med for det meste sunn mat og trimme jevnlig?
Gjest Idzi-bidzi Skrevet 14. mai 2010 #3 Skrevet 14. mai 2010 De tenker kanskje at du ikke klarer å sette deg inn i deres setting, at det du gjør ikke har noe med saken og gjøre siden du er helt annerledes bygd enn de som er litt overvektige. Ulike folk trenger ulikt koshold og trening, så de føler kanskje at dere ikke har så mye til felles på det området. Jeg har heller nesten aldri fått kostholds spm, fordi alle tror at jeg ikke gjør noe for å holde meg slank (noe som forøvrig er sant, så I cant blame them) :søvn:
MarianneE Skrevet 15. mai 2010 #4 Skrevet 15. mai 2010 Har du prøvd og bryte inn og fortelle på eget initiativ, eller sitter du bare og venter på og bli spurt?
Gjest Coarvi Skrevet 15. mai 2010 #6 Skrevet 15. mai 2010 Tror nok heller det har med å gjøre at hvis man er overvektig vil man høre andre overvektiges erfaringer, i stedetfor å høre erfaringer fra en som aldri har vært overvektig. En som aldri har vært overvektig og aldri har trengt å legge om kostholdet sitt har neppe like mange erfaringer å dele, "jeg har alltid bare gjort det sånn jeg" hjelper liksom ikke en som trenger å snu kostholdsvanene sine på hodet så mye. For å ta et annet eksempel, hvis jeg hadde vært plaget med uren hud hadde ikke jeg giddet å spørre en som aldri har hatt en eneste kvise i hele sitt liv om råd. Og det er jo ikke sikkert de vet at du lever sunt? Så mange slanke der ute lever utrolig usunt og har ikke peiling på kosthold, så du kan ikke bare ta for gitt at folk forventer at du er sunn fordi du er slank. Har du noe å bidra med så må du bare slenge ut det du vil si - ikke vent på at noen skal spørre akkurat DEG. Det er jo ikke sikkert du virker interessert en gang? Ta det hvertfall ikke personlig eller overanalyser det på noen måte.
Gjest AnonymBruker Skrevet 15. mai 2010 #7 Skrevet 15. mai 2010 Har du noe å bidra med så må du bare slenge ut det du vil si - ikke vent på at noen skal spørre akkurat DEG. Det er jo ikke sikkert du virker interessert en gang? Ta det hvertfall ikke personlig eller overanalyser det på noen måte. Jeg ser at det kan se ut som jeg sitter stille som en mus og er fornærmet over at jeg ikke blir spurt, men sånn er det altså ikke Jeg er mer interessert i hva det er som gjør at folk tilsynelatende heller fortsetter å gå i ring enn å ta et steg til siden og se ting fra et annet perspektiv. Så langt, og de har holdt på en stund, har de jo ikke funnet gullformelen for å si det på den måten. Likevel har de klokkertro på de prinsippene som virker "fornuftige" for dem, og er urokkelige hvis noen prøver å si noe annet. Jeg har et sunt kosthold, får i meg nok kalorier og jeg trener. Men du har rett, jeg ville mest sannsynlig sagt noe sånn som at jeg alltid har gjort det samme. Samtidig tenker jeg at det kunne vært en indikator på at svaret ikke nødvendigvis er så forbasket komplisert?
Gjest Blondie65 Skrevet 15. mai 2010 #8 Skrevet 15. mai 2010 (endret) Min erfaring er at de som er tynne som regel ikke er sunne. De jeg kjenner spiser enten for lite og/eller usunn mat (BARE - og da mener jeg virkelig bare) fint brød (loff/wittenberger/bolle, ingen frokost) og/eller røyker som en skorstein og trening er et totalt fremmedord. Siden jeg også gjorde dette da jeg var ung og tynn (bortsett fra at jeg aldri har spist for lite) trenger jeg ikke deres råd da jeg jo vet nøyaktig hva resultatet blir for mitt vedkomemnde. Jeg tar gjerne i mot råd fra hvem som helst som anbefaler et sunt og variert kosthold, moderat og regelmessig trening der fokuset er gjennomførbar regelmessig fysisk aktivitet for helsens skyld kombinert med en viss kaloriforbrenning. De tynne jeg kjenner som er sunnere i kostholdet er sjeldne. Men det finnes da en og annen treningsnarkoman - det er disse som ikke er lykkelige med mindre de har fått syklet minst 1 time hver vei til jobb og forteller alle andre at det bare er idioter som ikke gjør det samme. Siden disse trener så vanvittig kan de spise kostholdet til en elefant hver dag - så videre sunn er de ikke. Joda jeg har tynne og sunne venner. Men de trenger ikke skryte av sitt fantastiske kosthold, og jeg er ikke en gang sikker på om de ville forstått hva jeg spurte om hvis jeg bad om råd rett og slett fordi de ikke har hatt problemet. Så da gjenstår de vennene som en gang har vært overvektige og som har blitt tynne og har klart å holde vekten. De er det ytterst få av ... om noen. Minst en av dem har et stoffskifte problem - det er virkelig ikke slik at jeg kan følge deres råd. Endret 15. mai 2010 av Blondie65
tøydokka Skrevet 15. mai 2010 #9 Skrevet 15. mai 2010 Jeg opplever det samme.. Er selv veldig slank takket være at jeg følger et strengt kostholdsregime og det er ingen underdrivelse å si at det ligger knallhard jobbing hver dag for å holde kroppen slik. (For ca 4 år siden gikk jeg ned 20 kilo, og for å unngå å gå opp igjen i vekt må jeg faktisk leve slik jeg gjorde da jeg slanket meg). Jeg har opplevd at folk blir provosert av å observere at jeg som er slank spiser salat, drikker light brus, eller tilogmed trener. Kanskje de tar det ille opp fordi de antar at jeg ser ned på dem som ikke får til det samme? (Noe jeg altså ikke gjør). Jeg snakker heller aldri om kostholdet mitt, og gjør aldri noe nummer ut av det.Prøver å la felles måltider passere så diskret som mulig. Er heller ikke en slik som sitter og glor kritisk oppi matpakkene til folk. (det er sykt irriterende når folk gjør forresten). Folk er vel mer hårsåre om de får en kritisk bemerkning om noe de spiser fra en som tilsynelatende får det bedre til enn dem selv enn om "rådet" skulle kommet fra en som var overvektig..
Rosalie Skrevet 15. mai 2010 #10 Skrevet 15. mai 2010 Jeg tror det handler om hvor mye man orker å måtte føle på mislykketheten sin, faktisk.
Gjest AnonymBruker Skrevet 15. mai 2010 #11 Skrevet 15. mai 2010 Enig med Wadjet. Overvektige vil gjerne også vite hva andre har gjort for å gå ned i vekt, men mange mister totalt håpet hvis de får til svar at "jeg trener og spiser sunt". Det skal ofte gå ganske raskt, og tror derfor at overvektige finner "hjelp" i hverandre, utifra hva slags kurer eller triks de har kommet over den siste tiden.
Gjest Ylva Virvla Skrevet 15. mai 2010 #12 Skrevet 15. mai 2010 Hvis de snakker om slanking vil de kanskje høre hva de andre som slanker seg gjør. Så da spør de ikke deg fordi du ikke slanker deg. Har ikke opplevd det samme så mye. Er i grunnen glad vi ikke snakker om slanking og kosthold i lunchpausene på jobb, synes det er hyggeligere å snakke om nyheter, film, litteratur eller familie f eks. Eller trening da - det snakker vi litt om.
Pimpernell :-) Skrevet 15. mai 2010 #13 Skrevet 15. mai 2010 De føler kanskje at hvis de spør deg så føles det kanskje som å "gni det inn", og det vil de nok helst unngå.
Gjest brutal_mann Skrevet 15. mai 2010 #14 Skrevet 15. mai 2010 Tror nok heller det har med å gjøre at hvis man er overvektig vil man høre andre overvektiges erfaringer, i stedetfor å høre erfaringer fra en som aldri har vært overvektig. En som aldri har vært overvektig og aldri har trengt å legge om kostholdet sitt har neppe like mange erfaringer å dele, "jeg har alltid bare gjort det sånn jeg" hjelper liksom ikke en som trenger å snu kostholdsvanene sine på hodet så mye. For å ta et annet eksempel, hvis jeg hadde vært plaget med uren hud hadde ikke jeg giddet å spørre en som aldri har hatt en eneste kvise i hele sitt liv om råd. Og det er jo ikke sikkert de vet at du lever sunt? Så mange slanke der ute lever utrolig usunt og har ikke peiling på kosthold, så du kan ikke bare ta for gitt at folk forventer at du er sunn fordi du er slank. Har du noe å bidra med så må du bare slenge ut det du vil si - ikke vent på at noen skal spørre akkurat DEG. Det er jo ikke sikkert du virker interessert en gang? Ta det hvertfall ikke personlig eller overanalyser det på noen måte. Da burde overvektige spøre meg om råd. 174cm som tidligere veide 100kg. Med andre ord har jeg vært bælfeit og blitt rimelig slank. Samme høyde men nå med 68kg. Ikke en gang når dette nevnes vil noen spørre meg hvordan jeg kom ned i fornuftig vekt. Men la meg si med en gang, i følge Fedon sitt kvakksalveri skulle jeg enda vært bælfeit...
Gjest Blondie65 Skrevet 15. mai 2010 #15 Skrevet 15. mai 2010 Da burde overvektige spøre meg om råd. 174cm som tidligere veide 100kg. Med andre ord har jeg vært bælfeit og blitt rimelig slank. Samme høyde men nå med 68kg. Ikke en gang når dette nevnes vil noen spørre meg hvordan jeg kom ned i fornuftig vekt. Men la meg si med en gang, i følge Fedon sitt kvakksalveri skulle jeg enda vært bælfeit... Du hvordan greide du det og hvor lang tid tok det? Og hvis du kommer med noe Atkins/Skaldermans kvakksalveri går jeg
Gjest brutal_mann Skrevet 15. mai 2010 #16 Skrevet 15. mai 2010 Du hvordan greide du det og hvor lang tid tok det? Og hvis du kommer med noe Atkins/Skaldermans kvakksalveri går jeg Ved å ikke spise sjokolade hver dag. Ved å ikke spise mer enn hva jeg faktisk trenger. Ved å la magen bestemme matintaket og ikke øynene. Det handler om selvkontroll og mosjon. Jeg spiser ca et halvt brød hver dag. Samt noe varmmat. Det er min vanlige kost. Skal jeg ha noe ekstra så er det én dag i uken. Er det selskap i løpet av en uke så er det dagen jeg unner meg noen kaloribomber. Ellers et ordinært kostholt. Skiver med smør, ost og paprika. Eller smør, agurk, majones og pepper. Skiver med smør, egg og masjones. Skiver med servelat. Skiver med salamai. Kort og godt. Spis NORMALT. Slutt å frotse og ALDRI tenk, en liten bit ekstra skader jo ikke. For det er det den biten gjør, den skader. Det handler om å være fornøyd med nok.
Gjest Ylva Virvla Skrevet 15. mai 2010 #17 Skrevet 15. mai 2010 Da burde overvektige spøre meg om råd. 174cm som tidligere veide 100kg. Med andre ord har jeg vært bælfeit og blitt rimelig slank. Samme høyde men nå med 68kg. Ikke en gang når dette nevnes vil noen spørre meg hvordan jeg kom ned i fornuftig vekt. Men la meg si med en gang, i følge Fedon sitt kvakksalveri skulle jeg enda vært bælfeit... Hvordan ble du så overvektig? Hva gjorde du?
Inx Skrevet 15. mai 2010 #18 Skrevet 15. mai 2010 Med andre ord: Det finnes en masse "slanke-eksperter" i Sør-Sudan
Gjest brutal_mann Skrevet 15. mai 2010 #19 Skrevet 15. mai 2010 Hvordan ble du så overvektig? Hva gjorde du? Overvektig ble jeg ved å spise chips, sjokolade, svære middager og generelt for mye mat hele tiden. Bare det å justere middagen til en fornuftig porsjon raderte vekk 15 kilo på et øyeblikk. Men igjen, det handler om en varig omlegging av livsstilen. Har aldri vert snakk om slanking, men om å velge et annet liv.
Gjest Blondie65 Skrevet 15. mai 2010 #20 Skrevet 15. mai 2010 Men hvor lang tid tok det? Jeg er ikke ute etter farten her som i "oi tok det så lenge da gidder ikke jeg" men mer som i "så dersom jeg gjør dette kan jeg forvente resultater innen X år".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå