Gå til innhold

Bilde av kongefamilien på do.

Fremhevede innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Inspirert av Alt for Norge i dag lurer jeg på hvorfor det er vanlig å ha bilde av kongefamilien på hyttedoen? Hva er opprinnelsen til den tradisjonen?

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke om det er noe tradisjon å ha bilde av kongefamilien på hyttetoalettet, men husker vi hadde akkurat det samme bildet på gangen i huset da jeg var barn på 70 tallet :-) Det var et slikt bilde man så overalt på 70 tallet.

Gjest Blondie65
Skrevet

Jammen det ER veldig vanlig å ha dette på hyttedoen. Så hvis noen vet hvorfor hadde det vært veldig kjekt å vite.

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg har funnet et mulig svar, noen bedre?

Til dopapir ble gjerne brukt gammelt papir (innpakning, aviser og ukeblad) Dette måtte myknes ved å krølle og gnikke det før bruk. Det ga brukeren noe å gjøre mens h*n ventet på å bli ferdig med sitt ærend. Mange utedoer var rikt utsmykket med veggene fulle av gamle utklipp. Utklipte bilder av kongefamilien fra aviser og ukeblader ble som regel hengt opp istedet for å bli brukt som dopapir, da en slik bruk ble betraktet som respektløst.

Kilde: Utedass, Wikipedia

Gjest ThatWoodcut
Skrevet

Det kan være en mulighet...

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ah, det var et interessant svar. Kan godt være det.

Morsomt når amerikanerne stusset veldig over kongebildet på utedoen, og ikke skjønte hvorfor det var der, men jeg satt jo som et spørsmålstegn jeg også selv om jeg er norsk.

Gjest Blondie65
Skrevet

Morsomt når amerikanerne stusset veldig over kongebildet på utedoen, og ikke skjønte hvorfor det var der, men jeg satt jo som et spørsmålstegn jeg også selv om jeg er norsk.

Jeg og - tenkte søren ... jeg vet jo ikke hvorfor heller.

Og når spørsmålet kom opp her også måtte jeg bare google ...

Gjest gjestdeluxe
Skrevet

Inspirert av Alt for Norge i dag lurer jeg på hvorfor det er vanlig å ha bilde av kongefamilien på hyttedoen? Hva er opprinnelsen til den tradisjonen?

Jeg lurer veldig på hvorfor jeg ikke har hørt om den tradisjonen.

Det er harry gjort, synes jeg!

Skrevet

Det har jeg aldri hørt om - eller sett. Men jeg skjønner jo at det er bedre med et bilde på veggen enn i rompa.

Gjest ThatWoodcut
Skrevet

Jeg har visst om tradisjonen, og det var et bildet på utedoen da vi kjøpte vår hytte. Men jeg har aldri visst bakgrunnen, bare at det var noe man gjorde..

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nok ganske trøtt nå, for da jeg leste tittelen på tråden trodde jeg at du hadde litt av et scoop her og var i besittelse av et bilde av kongefamilien som satt på do... Ja, ja, visse ting vil man kanskje helst ikke se:)

Skrevet

På toalettet hos en barndomsvenn av meg hang det et bilde av prinsesse Diana, veldig spesielt. :gjeiper:

Skrevet

vi har bilde av kongefamilien på vår utedo på hytta. Ikke den nåværende kongefamilien da!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det er nok fordi at når man er på hytta så skal man ikke gjøre ting man gjør til daglig :sjarmor:

Eller, det er i hvertfall det folk vil man skal tro, men har dere sett bak bildet :sjarmor: ?

:plystre:

Skrevet

Vi har det på Hytta, og jeg vet at Pappa har et av Kong Håkon på doen sin.

Jeg vet ikke helt begrunelsen til dette, men hadde jeg vært kongelig ville jeg tatt det som den største fornærmelse.

Men jeg ser jo det at bilde av kongefamilien ikke passer helt inn på stua. Det er isåfall for de spesielt interesserte. xD

Gjest gjestdeluxe
Skrevet

På toalettet hos en barndomsvenn av meg hang det et bilde av prinsesse Diana, veldig spesielt. :gjeiper:

Det var veldig, veldig spesielt. Utedo er en uting. I 2010 bør alle ha innlagt strøm og kloakkforhold slik at man kan ha badet inne. Og der ville det også se merkelig ut med bilder av personer på veggen...

Gjest Blondie65
Skrevet

Det var veldig, veldig spesielt. Utedo er en uting. I 2010 bør alle ha innlagt strøm og kloakkforhold slik at man kan ha badet inne. Og der ville det også se merkelig ut med bilder av personer på veggen...

DET lar seg nok ikke gjøre i den norske hyttenatur med festede tomter, ikke lov å legge inn kloakk etc.

Gjest Hard Ride
Skrevet

Utedo er en uting. I 2010 bør alle ha innlagt strøm og kloakkforhold slik at man kan ha badet inne. Og der ville det også se merkelig ut med bilder av personer på veggen...

Ironi? Det er jo litt av sjarmen å leve uten strøm og med utedo.

Og kongefamilien må på plass. Vet ikke om det er patrioten i meg, men synes det er veldig hyggelig.

Skrevet

Det aller morsomste er at det slett ikke henger noe bilde av kongefamilien på den doen (har vært der flere ganger). :roll:

Jeg har jo bestandig hørt at bilde av kongefamilien hører med til en utedo, men jeg tror faktisk aldri jeg har sett det. Gamle elg- og naturbilder i svarthvitt, derimot! :fnise:

Gjest gjestdeluxe
Skrevet (endret)

Ironi? Det er jo litt av sjarmen å leve uten strøm og med utedo.

Og kongefamilien må på plass. Vet ikke om det er patrioten i meg, men synes det er veldig hyggelig.

Nei, ikke ironi. Jeg kunne ikke tenke meg å bo på en hytte uten innlagt strøm og innebad -har aldri sett sjarmen med den norske hyttekulturen. :)

Jeg ser virkelig ikke sjarmen i å ha bilder av kongefamilien på veggen - hverken i ens permanente bolig eller i hytten.

Hver sin smak!

Endret av gjestdeluxe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...