Gjest AnonymBruker Skrevet 13. mai 2010 #1 Skrevet 13. mai 2010 Hei! Jeg er en 22 år gammel kvinne som sliter med skikkelig overvekt. Jeg mener at jeg nå veier ca. 94 kg fordelt på 166 cm.. og det sier seg jo selv, er ikke særlig bra og det er helt klart på høy tid å ta fatt i problemene. Litt om min bakgrunn; var normalvektig helt til rundt 17 års alderen, har med andre ord ikke vært særlig plaget av overvekt før de senere år. Spiste også i alle disse normalvektige årene veldig vanlig "norsk" kost, deriblandt skive med nugatti hver dag, hehe.. så kom slutten av tenårene og jeg innrømmer glatt, at det ble en del turer på mc'donalds i typiske fritimer på skolen, kanskje 1-2 ganger i uken i et år, og jeg har alltid vært svak for sjokolade, lakris og litt smågodt. Har et veldig sterkt søtsug. Etterhvert så har jeg jo blitt klar over at jeg stadig blir større, men har fortrengt det hele tiden, og tenker at jeg begynner å slanke meg snart, men så skjer det aldri. Det må jo også nevnes at min mor har i alle år slitt med skikkelig fedme, og tok nylig oprasjon for dette og skrumpet inn magesekken sin. Hun hadde før operasjonen utviklet diabetes 2 (etter å ha hatt dette under alle graviditetene sine), problemer med ryggen, høyt blodtrykk osv. Hun mobber jo meg stadig vekk nå da, når hun selv går ned i vekt. Jeg sliter også en del med depresjoner og aner at jeg trøstespiser, men dette er ikke ene og alene pga. det med moren min. Men så er det til det som jeg synes er så rart, jeg spiser nemlig ikke så mye junk-food.. og er generelt ikke så gla i masse fete sauser, liker bedre "tørr-mat", altså gjerne bare magert kjøtt sammen med potet og grønnsaker, hehe.. Men er som sagt svak for sjokolade og frukt, så jeg tenker jo at det er der synderene ligger..I tillegg til at jeg beveger meg svært lite. Så er det over til det store spørsmålet da; hvilken kostholdsendring skal jeg ta for meg? Mine preferanser heller helt klart mot lavkalori, siden jeg er så gla i frukt bl.a., men har allerede prøvd en runde (helt klart litt halvhjertet mot slutten) på vektklubben hos VG. Og gikk da ikke ner mer en 2 kg, men trente også en del da, så jeg ble jo litt fastere, men ikke de drømme-resultatene som man liksom skal få der inne.. Også leser jeg jo så masse positivt av folk som har gått over til lavkarbo, særlig av dem som har en del overvekt som meg, at de går ned så fort, jevnt og ikke minst at trives på kosten. Men så er det jo nettopp det at jeg ikke er så veldig vant og glad i fet og sausete mat.. Så kan noen av dere snille kg'er hjelpe meg? Hvilket kosthold bør jeg satse på for å få de beste resultatene ut i fra de forutsetningene jeg har? Kom gjerne med egne efaringer.. Tenker jo at det må være noen som har vært eller er i samme situasjon. All meninger mottas med takk
Atdetvar Skrevet 14. mai 2010 #2 Skrevet 14. mai 2010 Lavkarbo er i alle fall bare tøv. Spis normalt og variert, men vær i kaloriunderskudd. Det er ikke verre. Tren gjerne også.
satina Skrevet 14. mai 2010 #3 Skrevet 14. mai 2010 lavkarbo er såvisst ikke tøv! etter å ha forsøkt å gå ned i vekt i 15 år forsøkte jeg til slutt lavkarbo, eller ketolyse som det også heter, og har gått ned 20 kg på ett år, uten sult og ubehag. føler meg tvert i mot bedre enn noensinne. alle blodprøver har kraftig forbedrede verdier. folk med diabetes kan som regel kutte ut insulin etter å ha vært på lavkarbo en stund, hvis du har en diabetes i utvikling vil den reverseres. dette fordi bukspyttkjertelen roer seg og leges. de fleste som går på lavkalori-dietter sprekker, da de sulter og det blir uutholdelig. hvis du søker på lavkarbo/ketolyse på nettet vil du få opp mange sider om emnet, bla. dr.dahlquists blogg. hun er en svensk lege som har konvertert fullstendig til lavkarbo.
Gjest AnonymBruker Skrevet 14. mai 2010 #4 Skrevet 14. mai 2010 Jeg gikk på lavkarbo og det fungerte jo flott i noen uker, buksa hand løsere og slikt. MEN jeg fikk jo ingen energi til å trene. Karbohydrater trengs hvis man skal trene, og spesielt styrketrening som er flott til å få vektnedgang er avhengig av karbohydrater. Dessuten ble jeg dritt lei av å alltid måtte planlegge måltidene så voldsomt. Ingen ris, poteter, brød etc. Og spise pålegg foran kollegaene var heller ikke det helt store. Du får tenke på hva slags viljestyrke du har. Er du en som klarer å nå målet ditt ved å ikke spise brød, ris, poteter etc og alt annet med karbohydrater så ja; hvorfor ikke lavkarbo ? Vil du dog unne deg noe nå og da som et vanlig kosthold så prøv det aller beste: Litt av alt! Og trene!
Gjest AnonymBruker Skrevet 14. mai 2010 #5 Skrevet 14. mai 2010 Jeg kombinerer litt, jeg. Kuttet ut godteri, brus, potetgull, takeaway og typiske mettede fettkilder, og reduserte karbohydratene jeg spiser til middag og på kvelden. Det blir ingen pasta/ris/poteter, men det savner jeg faktisk ikke i det hele tatt, og jeg føler meg mye lettere i kroppen. Spiser karbohydratrik mat til frokost og til dels til lunsj, så får jeg nok energi til å komme meg på trening (trener på formiddagen) og holde gjennom arbeidsdagen. Passer generelt på hva jeg spiser, men føler absolutt ikke at jeg sulter meg eller gir avkall på noe spesielt. Så tar jeg en rute sjokolade eller tre når det blir helg:)
iskaffe Skrevet 14. mai 2010 #6 Skrevet 14. mai 2010 Jeg har prøvd både lavkarbo og lavkalori. Jeg har masse respekt for lavkarbo da jeg vet om så mange som har hatt skikkelig suksess med det! - men det funket ikke på meg. Ikke fordi lavkarbo ikke virker, men på grunn av min personlighet. Jeg er student. Har masse å gjøre og lite penger å rutte med (noe man trenger for å gå på lavkarbo). Dessuten var jeg ikke spesiellt glad i fet mat, og fant ut at overgangen mellom "vanlig mat" og fet mat ble litt for stor... Så begynte jeg på lavkalori, men jeg fikk ikke noe særlig suksess før jeg kuttet ut brødet, potetene, risen og pastaen. Søtsuget så ut til å forsvinne når jeg kuttet ut karbohydratene. Da begynte det å gå nedover, men utrolig sakte fordi jeg ikke trente, og i tillegg ble lei av å være sulten. Jeg har gått ned 11 kilo på 1, 5 år, noe som er utrolig treigt synes nå jeg! Jeg veide ca. 70kg når jeg begynte, og er nå ca. 59kg (170 høy).
Thorn Skrevet 14. mai 2010 #7 Skrevet 14. mai 2010 Kombiner! Jeg gikk på lavkalori og spiste mye karbohydrater, gikk ikke ned et gram. Jeg gikk på lavkarbo, men det funket ikke for meg pga at det ble for mye stress med lunsj og den slags, i tillegg til at det ble svindyrt å kun skulle spise kjøtt og grønnsaker. Så jeg kombinerte. Null sukker, minst mulig hvitt mel og færre karbohydrater, mindre porsjoner og mer mosjon! Frukt er lov, men ikke for mye, maks to per dag. Fyll på med grønnsaker. Lørdags kveld var 'alt' lov, da spiste jeg sjokolade, pizza, potetgull... Jeg gikk ned 15 kilo fra april til august, fra 85 kilo til 70.
Gjest AnonymBruker Skrevet 14. mai 2010 #8 Skrevet 14. mai 2010 Jeg tror også på en kombinasjon. Bytt ut hvitt brød, pasta og ris med fullkornsvarianter, og ikke spis det i for store mengder. Begrens godteri til en dag i uka. Og beveg deg mer enn før- gå turer og finn aktiviteter du liker. Hver dag. Ikke bli fristet til å gå på en ekstrem lavkarbokur som ketolyse. Ja, man går ned i vekt, men det er ikke det samme som at det er sunt. Det sier seg selv at så mye animalsk fett ikke er bra for kroppen i et lengre tidsperspektiv. Lykke til!
Blowers daughter Skrevet 14. mai 2010 #9 Skrevet 14. mai 2010 Med tanke på vektreduksjon vil nok begge metoder fungere. Når det gjelder et lavkalori-inntak spiller det egentlig ikke noen rolle hvor kaloriene kommer fra, bare energiregnskapet går opp (inntak mindre enn uttak). Ved et lavkarbokosthold vil en stabilisering av insulinproduksjonen bidra til vektreduksjon. Det er så sant som det er sagt, det vanskeligste er ikke å gå ned i vekt, men å BLI der. Tenk over hva slags kosthold du vil kunne leve med over tid. For det er nemlig det langsiktige kostholdet som vil være avgjørende for din kropp i fremtiden. Har du sterk vilje, og vil klare å følge en streng diett? Husk at mat er viktig i det sosiale livet i Norge, og at du skal kunne følge en evt diett i alle situajsoner med alle slags personer. Personlig foretrekker jeg et karboredusert kosthold fremfor et lavkarbo(som har lite/ingenting karbohydrater), kombinert med en viss kontroll på kcal. Dette passer min livsstil som student med familie best, og jeg kan delta i mitt sosiale liv på omtrent samme måte som tidligere.
satina Skrevet 15. mai 2010 #10 Skrevet 15. mai 2010 det er mange misforståelser ute og går i svarene her. det er hormonet insulin som lagrer fett i cellene i kroppen. lavkarbo (15 - 20g karbo hver dag) medfører at bukspyttkjertelen nesten ikke produserer insulin. det medfører igjen at kroppen har mistet sitt verktøy for å lagre fett. når du går på lavkarbo kan du spise (og drikke!) så mye fett du bare vil. du kan fråtse i fløte, kokosfett, fett kjøtt, rømme osv. osv. har gjort det selv, tar bla. etpar gode slurket olivenolje daglig, men 20 kg er vekk på ett år! jo mindre karbo du spiser, jo mindre sug får du etter karbo. søtsuget og all annen sult blir borte så snart du går i ketose, og det skjer etter etpar dager med lavkarbodiett. ketose medfører at kroppen begynner å forbrenne sitt eget lagrede fett, uansett hvor mye fett du spiser. en kombinasjonsdiett vil ikke funke, du vil bli sulten og så snart du fyller på med karbo hopper kroppen ut av ketose og du begynner å lagre fett igjen. GLEM KALORIER hvis du vil forsøke lavkarbodiett! og husk at kombinasjonen karbo og fett medfører lagring av fett i kroppscellene, du vil gå opp i vekt.
Blowers daughter Skrevet 15. mai 2010 #11 Skrevet 15. mai 2010 en kombinasjonsdiett vil ikke funke, du vil bli sulten og så snart du fyller på med karbo hopper kroppen ut av ketose og du begynner å lagre fett igjen. GLEM KALORIER hvis du vil forsøke lavkarbodiett! og husk at kombinasjonen karbo og fett medfører lagring av fett i kroppscellene, du vil gå opp i vekt. Det var jo å ta litt hardt i. Mange opplever å gå ned i vekt ved å både redusere karbohydrater og kcal, men du har rett i at det krever at man kutter ned på fettet. Det glemte jeg å nevne i mitt innleg. Fett inneholder så mye kcal at ved å ha kontroll på kcal-inntaket vil du automatisk måtte kutte ned på det. Selv har jeg gått ned 7 kg på et slikt kosthold på 3 mnd, så det er absolutt mulig å gå ned i vekt med den maten. Jeg er enig i at man må glemme kcal om man vil forsøke lavkarbo, men etter min mening er denne dietten så vanskelig å holde over tid (livet ut), at det beste er å finne et kosthold man kan leve med på sikt. Karbohydrater er så godt innarbeidet i det norske kostholdet at man vil få problemer i sosiale sammenhenger f eks. Derfor vil jeg enbefale er karboredusert kosthold fremfor lavkarbo. Men om TS har vilje av stål, er det jo bare å prøve seg. Å komme i ketose tar ikke mer enn et par dager, så det er fort gjort å teste det ut. Uansett, når du har så mange kg som må vekk at jeg vil anbefale deg å søke hjelp og støtte hos noen. Enten fastlegen elller melde deg på kostholdskurs i regi av Grete Roede e.l. (alt etter som hvilken løsning du velger). Lykke til
Gjest AnonymBruker Skrevet 15. mai 2010 #12 Skrevet 15. mai 2010 På lavkarbo, når man kutter ut og heller lasser på med fett, betyr ikke dette at man får fete og farlige blodårer og organer smørt med lass med fett? Det er jo logisk? Det kan føre til høyt kolesterol og rett og slett "tynn utenpå, men overvektig innenpå"?
Atdetvar Skrevet 15. mai 2010 #13 Skrevet 15. mai 2010 Lavkarbo er ei skummel motegreie som tilnærmet alle kvinner som vil ned i vekt adopterer for tiden. Som om det er en heksekunst å gå ned i vekt uten bruk av potensielt farlige dietter.
Gjest AnonymBruker Skrevet 15. mai 2010 #14 Skrevet 15. mai 2010 Jeg trodde lavkarbo-diett var noe man gikk på i starten av en slankekur for å få litt fart på ting ? Mens man gradvis går over til å spise mer og mer karbohydrater..
satina Skrevet 15. mai 2010 #15 Skrevet 15. mai 2010 lavkarbo er ikke skummelt! fett er ikke skummelt! min totalkolestrol var sunket fra 5,8 til 4,7 etter noen måneder med denne dietten. alle andre blodverdier var også kraftig forbedret. jeg spiste masse fett, jeg drakk fett i form av oljer og stekefett. spiste masse seterrømme, fløte, kokosfett, flesk etc. etc. det eneste fettet som er farlig er fett som er blitt til transfett fordi mennesker har tuklet med det, dvs. margarin, fett i fedigmat, frityrolje osv. naturlig fett i sin opprinnelige form er hva vi skal ha og trenger, det inkluderer fett fra både dyr og planter. hvorfor er masaiene i afrika så sunne og slanke, hva spiser de? jo så og si utelukkende melk, blod og kjøtt fra kuene sine! hvorfor finnes det ikke hjertesykdom hos eskimoene, hva spiser de? jo så og si utelukkende spekk og kjøtt fra selen! ringer det noen bjeller?
Brunhilde Skrevet 15. mai 2010 #16 Skrevet 15. mai 2010 Kan du dokumentere at det er transfett i margarin?
satina Skrevet 15. mai 2010 #17 Skrevet 15. mai 2010 kan du dokumentere at det IKKE er transfett i margarin?
Gjest brutal_mann Skrevet 15. mai 2010 #19 Skrevet 15. mai 2010 Eneste grunnen til at lavkarbo oppleves så fantastisk er fordi en ikke lenger propper seg med sjokolade, brus, juice o.l. Første svaret i tråden sa ting rett ut og presist.
Twink Skrevet 15. mai 2010 #20 Skrevet 15. mai 2010 kan du dokumentere at det IKKE er transfett i margarin? Fin debatteknikk. Ser også at du nevner eskimoer og masaier, tror du virkelig den eneste forskjellen mellom de og oss er at de spiser mye kjøtt og produkter med mye animalsk fett? De har jo en radikalt forskjellig livsstil, i tillegg til at genetikk faktisk også spiller en rolle her. Lavkarbo har noe for seg, men det har også lavkaloridietter. Kombinert med trening. Det viktigste er at fok finner en måte å spise på som passer for de, både i forhold til hva de føler er riktig for sin kropp, sin gane, og ikke minst økonomi.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå