Gå til innhold

Dele en kakebunn i to


hjertesukka

Anbefalte innlegg

Har bakt en rund kakebunn (form 24 cm i diameter) som skal deles i tre like deler. Altså to kutt. Jeg er ingen kakebaker og gruer meg til oppgaven.

Finnes det en glup og idiotsikker måte å gjøre det på? Det var noe med en tråd en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest navnelapp

Kutt ein cm inn i kaka rundt det heile, pass på at kuttet er i vater. Du kan for eksempel legge noko (ein kloss eller liknande) mellom benken og kniven slik at du får lik avstand. Så legg du ein sytråd inn i snittet, og sagar fram og tilbake med tråden til du er i gjennom heile kaka. Dette gjer du med øverste lag først, og så nederste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg bruker bare en stor brødkniv og det går kjempebra! :jepp: Har kjøpt en sånn kakedeler en gang men syntes det var forferdelig vanskelig å få den gjennom.

Jeg driver med kakedekorering og har delt maaaange kaker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Jeg bruker bestandig den framgangsmåten Alt godt har beskrevet her. Da er jeg sikker på at det blir jevnt, og det har bestandig fungert veldig fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Stor kniv (konditorkniv) går fint viss den er lang nok, og du er stø på handa. Men det kan godt gå gale viss ein er ustø og usikker. Sytrådmetoden er litt meir omstendeleg, men tryggare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn gikk det:

- Jeg brukte en lang og god kniv. Det med tråden er sikkert flott når man kan det, men følte meg litt på gyngende grunn der.

Så viste det seg at kaka var blitt litt smuldrete, så da var nok kniv best. Jeg fikk fine rundinger, men strevde med å flytte dem.

Holdt på å få ei svær revne i den ene.

Men fikk da smørt fyllet ut og oppå tilslutt. Og nå står den der med revet sjokolade og fine norske flagg på toppen! Jeg er helt svett, men veldig kry av meg selv. Håper den smaker bra også.

Takk for god hjelp, alle.

Jeg valgte jo ikke den letteste kaken heller da, siden det var Lady Goldenglow jeg laget. Men alle skryter sånn av den.

Endret av hjertesukka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...