Gå til innhold

Hjelp til å beregne mat!

Fremhevede innlegg

Gjest Squill
Skrevet

For første gang skal jeg og sambo arrangere 17. mai-frokost hjemme hos oss, for ca. 25 voksne. Fem stykker skal ha med seg diverse kaker/boller, resten står jeg for. Jeg vil ikke ha for lite mat!

- Jeg tenkte å bake rundstykker i vanlig størrelse, hvor mange bør jeg beregne?

- Hvor mange liter juice bør jeg beregne?

- Hvor mange egg bør jeg ha til eggerøre?

- Forslag til pålegg/annet?

Hjelp mottas med takk :)

Videoannonse
Annonse
Gjest navnelapp
Skrevet

Mengde juice kjem an på kva type glas du har, dei bør ikkje vere for store. Store glas gjer at folk fyller opp, og så drikk dei ikkje alt likevel. (det er ikkje utan grunn at det alltid er små glas på hotellfrukostar.) 4 dl per person ville eg berekna. Ha vatn med isbitar i mugger i tillegg, til dei som er veldig tørste.

Eggerøre bør lagast av minst eitt egg per person. Kjøp to stk first price 18 egg i ei eske, då har du 32 egg, og det burde bli nok.

Pålegg: Laks er ein klassikar, kjøp i stykke og skjer den tynt. Tjukke skiver med laks er udelikat og uøkonomisk. Gjer dette kvelden før, og legg plast over og kjøl. Skinke er alltid populært, du kan også ha spekeskinke og potetsalat. Her er oppskrift på ein med rømme/majones: http://altgodt.wordpress.com/2009/04/12/dagens-lunch/

Og her er ein som er mjølkefri og kjempegod: http://altgodt.wordpress.com/2009/07/05/berre-pølser/

Du kan og lage ein tunfisksalat, det er alltid populært: http://altgodt.wordpress.com/2010/03/07/frukost-til-berre-meg/

Skrevet

Hos oss består den vanligvis av pålegg som oster(gul, brun, brie + en blåmuggost),et par versjoner syltetøy, god leverpostei, kjøttpålegg(salami, kokt skinke, røkt lammelår, spekesinke e.l.), egg(eggerøre og hardkokte), reker, noe salater(italiensk + potetsalat), røkt makrell og laks, pepperrøkt laks(må være Troll :))og pepperrøkt makrell...og gjerne kokt kald laks og karbonader - de siste to litt ertter hvem som kommer...

Vi regner litt under 0,5L drikke til hver, vi - fordelt på forskjellig slags juice(appelsin, eple, blåbær)

Rundstykker - litt avhengig av damer/menn/barn (og storspisere!) regner vi i snitt 2,5 pr voksen...

Bruker nesten alltid 1 egg pr pers til eggerøre, jeg...men nå skal det også sies at vi aldri aldri aldri har hatt for lite mat i min familie - mer sånn at om det skulle dukke opp et korps som har gått feil, skal vi alltids få gitt det mat... :sjenert:

Gjest Squill
Skrevet

Tusen takk for gode svar begge to! Begge svarene var til stor hjelp! Et godt tips med små glass til drikke, og gode forslag til pålegg! Laks og spekeskinke var gode tips - og takk for oppskrift på potetsalat! 2,5 rundstykker per pers betyr rundt 60 rundstykker, jeg får sette i gang med bakingen :)

Jeg kommer fra en "korps"-familie jeg også, Rufus, så jeg vil helst beregne for mye :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...