Gjest AnonymBruker Skrevet 11. mai 2010 #1 Skrevet 11. mai 2010 Jeg er så trøtt, så trøtt for tiden, og er forferdelig kjedelig når eksamenstiden er coming up. Sover kanskje fra 0100-0800 på en natt, altså 7 timer. Noen ganger er jeg flinkere og sovner før tolv, kanskje halv tolv? Våkner i 9-tiden av og til, og kanskje 10 hvis jeg ikke klarer å dra meg ut av sengen.. Føler uansett hvor lenge jeg sover, så er jeg trøtt gjennom heele dagen, vokner litt på kveldingen før jeg er dødstrøtt igjen... Sover veldig tungt når jeg først sover! Trener også en del - har dette innvirkning på hvor mye søvn man trenger? Så hvor mye sover dere? Når legger dere dere hvis dere er trøtt dagen etter? Er forøvrig en jente på 20 år... Svar very much appreciated!
LetThemEatCake Skrevet 11. mai 2010 #2 Skrevet 11. mai 2010 Jag sover faktiskt för länge om dagarna. Ju längre jag sover desto tröttare blir jag! Men ändå känns det som att jag behöver sova extra. Men min idealsömn ligger nog på minst 9 timmar. Men jag kan lätt sova 12 timmar! Men då får jag sjukt ont i huvudet och är sliten hela dagen. När jag tränar mycket så sover jag mycket djupare och trenger mycket mindre sömn. Sömnen blir liksom effektivare.
Antlers Skrevet 11. mai 2010 #3 Skrevet 11. mai 2010 Hvor lenge jeg sover varierer litt med hensyn til hva jeg skal dagen etterpå, men jeg trenger i utgangspunktet 9 timer med søvn. Får jeg mindre enn det fungerer jeg dårlig, og får jeg mer kjenner jeg at det ikke er helt bra heller. Nå har jeg en søvnforstyrrelse (forsinket søvnfasesyndrom), så jeg får ikke sove før tidligst klokken 3 på natten.
HulaHoop Skrevet 12. mai 2010 #4 Skrevet 12. mai 2010 Jeg har ingen døgnrytme, siden jeg jobber dagvakt, kveldsvakt og nattevakt hver uke. Er også konstant sliten og trøtt. Men sånn ideelt, tror jeg at 8 timer er bra for meg. Og at jeg da helst legger meg til samme tid hver kveld. Jeg trodde at hvis man trente og var mye i aktivitet, så fikk man energi og følte seg mer våken og opplagt, men dette stemmer da tydeligvis ikke i ditt tilfelle. Kan det være at du mangler vitaminer eller jern, siden du er så sliten og trøtt?
Gjest Syringa_Lilac Skrevet 12. mai 2010 #5 Skrevet 12. mai 2010 Sover som oftest mellom 8 og 12 timer.
Gjest Mahareth Skrevet 12. mai 2010 #6 Skrevet 12. mai 2010 Sover 6-8 timer før jeg skal på jobb, og 8-12 når jeg har fri. Legger meg tidligere enn du gjør, gjerne før 23 når jeg skal på jobb. Det hjelper meg godt. Jeg føler meg mer opplagt etter at jeg har sovet 23-06 enn 01-08, og jeg er b-menneske.
Rødtoppen86 Skrevet 12. mai 2010 #7 Skrevet 12. mai 2010 Jeg er av den typen som ikke trenger mer enn 6-7 timer søvn. Våkner alltid før ringeklokka på morgenen, og står opp rundt 8.00 i helgene. Er vel en ekte morgenfugl som blir trøtt tidlig på kvelden hehe Sover jeg for lenge, blir jeg veldig slapp og sløv resten av den dagen. De fleste trenger vel mellom 7-9 timers søvn for å fungere optimalt. Du burde legge deg til samme tid hver dag slik at kroppen får en rutine med sovingen. Å sove litt her og litt der kan nok sikkert være med på å gjøre deg trøtt og uopplagt.
-Fisken- Skrevet 12. mai 2010 #8 Skrevet 12. mai 2010 Jeg sover som regel rundt 7 timer på hverdagene. Legger jeg meg i elleve-tolv tiden, våkner jeg gjerne rundt 7. I helgene hender det at jeg kan sove 8-9 timer, men det er maks. Jeg er nok et typisk A-menneske, jeg er fryktelig trøtt når klokka blir 12 på kvelden. Greit å kunne stå opp tidlig, men litt kjedelig å måtte legge seg 12 i helgene når man koser seg med film, vin og gode venner.
Gina_ Skrevet 12. mai 2010 #9 Skrevet 12. mai 2010 Har ca samme døgnrytme som deg, og følte meg alltid trøtt. Tok blodprøver hos legen, og der var det mangler på jern og vitamin d. Anbefaler deg å sjekke. Er forøvrig like gammel som deg også.
Hanselot Skrevet 12. mai 2010 #10 Skrevet 12. mai 2010 Du må legge deg tidligere. Det er forskjell på å sove 01.00-08.00 vs 23.00-06.00. Jeg er sikker på at det for deg som for meg vil bli en helt ny verden for deg om du kommer deg i seng tidligere. Jeg "slet" med at jeg ikke var i seng før 02.00 og sov til 09.00 og var som regel helt skutt når jeg våknet, samt at dagen var i grunn ødelagt da jeg måtte være på jobb til 18.00. Har heldigvis klart å snu det i stor grad nå.
Gjest AnonymBruker Skrevet 12. mai 2010 #11 Skrevet 12. mai 2010 Legger meg kl 22 hver dag i uka, står opp 06:45. Sovner ikke før i 22:30-22:45tiden.
Gjest Idzi-bidzi Skrevet 12. mai 2010 #12 Skrevet 12. mai 2010 Hvis du aldri føler at du er uthvilt kan du dra til legen og få B vitamin sprøyte! Jeg tok noen tester og legen lurte på om jeg var vegetarianer, siden jeg hadde så mangel på B12, noe jeg ikke er! Men jeg spiser nesten bare hvitt kjøtt og drikker ikke melk. Så jeg fikk en kur med B12 sprøyter, en i uken i 5 uker ca og det hadde veldig stor innvirkning på energien min! Jeg følte meg kvikkere allerede etter en sprøyte! B12 er forøvrig noe som kroppen skiller ut dersom du får for mye av det, så du kan fint kjøpe B12 feks på Helsekost og spise det daglig.
effy Skrevet 12. mai 2010 #13 Skrevet 12. mai 2010 Jeg sover mellom 6-8 timer iløpet av et døgn. Har en sønn på 9 mnd.....
Gjest Bapp Skrevet 12. mai 2010 #14 Skrevet 12. mai 2010 Jeg legger meg i senga ca kl. 2200, og sovner som regel foer 22.30. Jeg star opp ca kl. 07.00, dette gjelder mandag-fredag. Jeg er student sa kan egentlig gjore hva jeg vil, men jeg merker at jeg trives bedre og er mindre trott med denne losningen. I helgen vakner jeg ca 08.30, og det er flott. Jeg har aldri vaert sa opplagt som etter at jeg har lagt til vaner av faste tider og tidlig opp, normal tid i seng. Om jeg fortsetter aa sove i helgen, sa odelegger jeg rytmen og far lett hodepine.
LetThemEatCake Skrevet 12. mai 2010 #15 Skrevet 12. mai 2010 Hvis du aldri føler at du er uthvilt kan du dra til legen og få B vitamin sprøyte! Jeg tok noen tester og legen lurte på om jeg var vegetarianer, siden jeg hadde så mangel på B12, noe jeg ikke er! Men jeg spiser nesten bare hvitt kjøtt og drikker ikke melk. Så jeg fikk en kur med B12 sprøyter, en i uken i 5 uker ca og det hadde veldig stor innvirkning på energien min! Jeg følte meg kvikkere allerede etter en sprøyte! B12 er forøvrig noe som kroppen skiller ut dersom du får for mye av det, så du kan fint kjøpe B12 feks på Helsekost og spise det daglig. Oj, nu blev jag nyfiken! Jag hade både järnbrist och b-vitaminbrist och hamnade till och med på sjukhus för det, men det enda jag fick var järntablett! (Och jag blev erbjuden en blodtransfusion, hehe) Men inte en enda gång har jag hört talas om något som B vitamin-sprutor. Berätta mer! vad kostar det och vad är det för skillnad på det och tabletter?
Glamann Skrevet 12. mai 2010 #16 Skrevet 12. mai 2010 (endret) Jeg ville sjekket med venner familie om du snorket om natta. Kan være lignende problem jeg hadde med snorking og pustestopp om natta. Hadde samme problemet med dårlig søvn, ukonsentert og uopplagt på dagen. Ble henvist til en spesialist for å bli utredet for om jeg hadde søvnapne. Etter at jeg fikk hjelp av de så fikk jeg en ny verdag. Sover ca 7 timer hver natt og er alltid utvilt om dagen. Endret 12. mai 2010 av Glamann
Pimpernell :-) Skrevet 12. mai 2010 #17 Skrevet 12. mai 2010 Legger meg mellom 22 og 2330 og står opp 0650.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå