Gjest AnonymBruker Skrevet 11. mai 2010 #1 Skrevet 11. mai 2010 Hei! Jeg begynner å bli rimelig lei av å bo i kollektiv, og har sett litt på leilighetene på Bjølsen studentby, de med eget bad og kjøkken. Er det noen her som bor i de? Hva synes dere isåfall om de? Synes det er så dårlig beskrivelse av de på sio sine sider, er det noen som tilfeldigvis vet målene på rommet...? Hadde blitt veldig takknemlig om noen hadde kunnet fortelle meg hvor stor den innerste delen er, altså fra klesskap til veggen, vindusveggen, og fra vindusveggen til bad/bod (er det bod i tillegg til den som er inne på hybelen?). Har eget rom på 16 m2 nå, så litt redd for at leilighetene på Bjølsen kanskje blir for små for det jeg trenger av møblene mine, og går jo ikke an å komme på visning der. Så om noen kunne ha hjulpet meg hadde jeg blitt kjempeglad!
Twink Skrevet 16. mai 2010 #2 Skrevet 16. mai 2010 Dytter litt på denne jeg, skal også flytte inn i leilighet på Bjølsen! I tillegg lurer jeg på om det er fryser i kjøleskapet? Ganske kjedelig å leve på studielån uten fryser...
Gjest Wolfmoon Skrevet 16. mai 2010 #3 Skrevet 16. mai 2010 Jeg husker ikke målene, har ikke bodd der selv, men har hatt flere venner som har bodd der. Leilighetene er fryktelig små. Den ytterste delen med bod, bad og kjøkken tar jo opp en ganske stor del av de 16kvm, også er resten en ganske kvadratisk form såvidt jeg husker. Kjøleskapet er typisk lite kjøleskap, med en sånn liten fryseboks i ja.
Twink Skrevet 16. mai 2010 #4 Skrevet 16. mai 2010 Takk for svar Wolfmoon! Så da kan jeg kanskje regne med at soverom/stue delen er ca 8 m2 da? Er det bod inne i leiligheten i tillegg til at man har utenfor, eller er det bare den inni? Og hvis man har bod utenfor, vet du om det er stikkontakt på den boden? Kanskje litt rart spørsmål, men tenkte kanskje det gikk an å kjøpe en liten fryseboks å sette på boden, ønsker ikke å ha den i leiligheten pga støy.
Gjest Wolfmoon Skrevet 16. mai 2010 #5 Skrevet 16. mai 2010 Muligens rundt 8kvm ja, uten at jeg skal sette for mye lit til mitt øyemål og hukommelse Såvidt jeg vet var det bare bod inni leiligheten, vi som derimot hadde hybel hadde ekstern bod. Om det er stikkontakt inni har jeg ikke peiling på.
Solbærsaft Skrevet 16. mai 2010 #7 Skrevet 16. mai 2010 Hele leiligheten er ca 17 kvm. Soverom/stue-delen er ca 8 kvm. Resten av leiligheten er bod og bad + en kombinert gang og kjøkken. Hele hybelen er ca 3,5 * 5. Nøyaktige mål har jeg ikke. Men du får lett plass til: seng, lite tvbord, en bokhylle og et lite bord med to stoler. Noe særlig mer enn det blir overmøblert. Det er god plass til oppbevaring på kjøkkenet, så her bør du få plass til det meste av det du har. Kjøleskapet er et enkelt hybelkjøleskap (men på bjølsen har man et slikt helt alene. vet om flere andre studenthybler hvor man må dele et slikt minikjøleskap med en annen person. da blir det trangt!). Boden er ca 1 kvm stor. Jeg flyttet ut fra min studentleilighet for noen måneder siden, men kan ikke huske at det var stikkontakt her. Men det er et eget lys i taket i boden. Klesskapet var ikke nok til alle mine klær, så jeg brukte boden til klær. Kjøpte meg en sånn stang som er ment til å holde oppe dusjforheng i dusjen, og festet den ganske høyt oppe i boden, og hengte opp kjoler og lignende. Bak kjolene, inntill veggen hadde jeg en bokhylle som jeg brukte til å sko og sammenbrettede klær (og oppå den bokhyllen hadde jeg en koffert full av sesongklær pakket vekk for sommern/vintern). Badet var passe stort. Det er en liten hylle montert fast i veggen på badet. Jeg demonterte den (og oppbevarte den over klesskapet), og satt inn en hylle og en skittentøyskurv i serien Molger fra IKEA. Mye mer plass til oppbevaring av saker og ting som hører hjemme på badet.
Twink Skrevet 16. mai 2010 #8 Skrevet 16. mai 2010 Takk for beskrivelse og mange bra tips! (Nå tar jeg helt over tråden til TS her men... )
Gjest AnonymBruker Skrevet 16. mai 2010 #9 Skrevet 16. mai 2010 Bjølsen er fint! Har bare vært der en del ganger på besøk hos venner og søsken som bor/har bodd der, men inntrykket mitt er i alle fall at det er et fint sted å bo. Området er rolig og husene er jo ikke så mange år gamle - så standarden er fin. Synes dog det høres ut som at planløsningen er litt dum, altså at leilighetene er veldig lange og smale. Jeg har bare vært på besøk i hybler og de større leilighetene, så jeg har ikke sett dem selv, men har venner som bor i 17 kvm-leiligheter også. Selv bor jeg i en leilighet på nesten 19 kvadratmeter på Tullinløkka, og der er badet ca. 3 kvadratmeter, slik at jeg har nesten 16 kvadratmeter stort rom. Det er da inkludert kjøkkenet, men der er det i høyere grad en "åpen kjøkkenløsning" (om man kan kalle det det), slik at kjøkkenet ikke opptar noe særlig med plass. Der jeg bor står kjøleskapet fritt, i tillegg har jeg skrivebord med skuffeseksjon og stol, to bokhyller, seng, stol for besøkende, stuebord, stor kommode, klesskap og vegghyller både her og der... uten at det ser overmøblert ut! Med en 42-tommers tv-skjerm og ordentlig lydanlegg har jeg fått til en riktig så fin "stue" å ha besøk på :happy: Enkelt med trikk nesten rett utenfor døra er det også, da går den blant annet direkte opp til Blindern. 37-bussen og t-banen er heller ikke langt unna. Kan absolutt anbefales!
Twink Skrevet 17. mai 2010 #10 Skrevet 17. mai 2010 Jeg kjenner litt til området fra før av, er derfor jeg valgte meg ut Bjølsen, og på grunn av prisen. Men nå har jeg en ting til jeg lurer på. Dere som bor i så små leiligheter, hvordan er det med brannalarm og matlagning? Har hørt at brannalarmsystemet der er koblet direkte til brannvesen, er man litt uheldig i matlagningen og brannalarmen går, blir det full uttrykning da eller?
Solbærsaft Skrevet 17. mai 2010 #11 Skrevet 17. mai 2010 (endret) Jeg bodde på Bjølsen i ca ett år, og jeg har en venninne som nå har bodd der i snart to år. Ingen av oss har til nå opplevd at brannalarmen har gått en eneste gang! Begge to bodde/bor i disse 17kvm hybelleilighetene. Har riktignok hørt rykter om at brannalarmen går litt oftere i de vanlige hyblene med felleskjøkken... --- Da jeg bodde på ullevål studentby opplevde jeg brannalarmer stadig vekk - og så vidt jeg skjønte så må man dekke utrykningen selv dersom det er falsk . Men som sagt - stort sett ikke noe problem med at brannalarmen går i leilighetene på Bjølsen. Endret 17. mai 2010 av lema
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå