Sasha Sasha Skrevet 11. mai 2010 #1 Skrevet 11. mai 2010 Hei det begynner og bli vell mange katter i nabolaget mitt. Bor nå midlertidig hjemme i rekkehuset hos moren min. I skrivende stund er det i rekkhus hagen vår 5 katter enda vi ikke har katt selv. Det går katter frem og tilbake i hagen hele tiden og det er ikke de samme kattene en gang. Jeg er bekymret for at det skal bli enda flere katter her. Da jeg bodde i samme nabolag og var ca 12 år var det sinsykt mange som hadde katt og det var katter overalt. Problemene som oppsto da var at det på en måte ble "inn" og ha katt, og til og med de som ikke var intrisert i dyr skaffet seg katt. Med det resutat at det var katter over alt om en feks skulle bære inn varer fra bilen smatt det en katt inn. Katter fulgte etter en opp og ned fra busstopp og inn på bussen, sto og mjauet utenfor døren vår klorte og ville inn. Mange katter var tynne utsultede og ble forlatt om sommeren når folk skulle på ferie. Mange matet katter som ikke var deres og vet om flere som matet over 10 katter fast men ville samtidig ikke ta ansvar for de om de skulle reise bort. Disse ville heller ikke kastrere kattene eller ta de med til dyrlege da kattene ikke var deres de bare matet! Disse mente det godt men til sammen ble resultatet i nabolget at det gikk mange delvis utsultede, skadede og/eller gravide katter rundt. Naboen vår som er allergikere skulle bære inn en sofa og imens de bærte inn denne sofaen smatt det en katt inn og fikk katunger i klesskapet deres! Men de var ikke de eneste som opplevde at en fremmed katt smatt inn og la kattunger i fellesferien... Det var helt sinnsykt mange katter over alt og flere begynte og hate katter kaste steiner på kattene kinaputter, drepe de på uhyggelige og ekkle måter. Flere katter ble også overkjørt. Jeg har derfor veldig lyst og foreslå noen regler for katter og katteiere som gjør det mindre aktraktivt ¤ å ha katt fordi den klarer seg selv ¤ å ha katt fordi det er så lettere enn kaniner fordi en slipper og ta opp møkka ¤ velge og ha katt kun for å ungå at andre katter bersjer i hagen Å ikke minst slippe og høre utsagn som nei det er ikke vår syke katt vi har bare matet den i 5 år katter eier seg selv Jeg vet at katter eier seg selv men de kan likevel ikke gå til dyrlegen selv, det er det som er en stor del av problemet. Er det noen som har noen gode ideer til regler en kan ha for katter/katteiere i nabolaget som kan luke ut de mest uansvarlige katteierne? Dette er det jeg lurer på og fårslå ved neste boretslag møte. ¤ alle kattene må være kippet. ¤ alle katteeiere må ha kattesand kasse og den må kunne vises frem om noen fra av bestyrerene fra boretslaget ringer på. ¤ Ikke lov og mate andres katter andre steder enn der katten bor, feks kan jeg mate katten til venninna mi hjemme men må da mate katten der venninna mi bor. ¤ om katten feks halter må en ta den med til dyrlegen Dette regler jeg lurer på om en burde forslå men jeg har aldri hatt katt selv. Vil derfor høre meningene deres Jeg kan også veldig lite om kattesykdommer ormekur? osv sikkert noen som kan mer enn meg om dette her:) Noen har sikkert noen bedre forslag til regler også. Jeg vil gjerne høre de Tusen takk for alle svar og kommentarer
Gjest AnonymBruker Skrevet 11. mai 2010 #2 Skrevet 11. mai 2010 Min første tanke er hvorfor i grankauen legger du deg oppi hvor mange katter naboen-e har... Men Når du skriver videre at kattene blir forlatte, går sultne og ikke bli tatt til dyrlegen, da skjønner jeg mer av problemstillingen din. De som bor i dette *borettslaget* er nok en gjeng med tullinger som aldri burde hatt en 4-beint venn. Og tror nok ikke at du kommer igjennom med denne planen. Folk gjør som de selv vil. Ring mattilsynet i morgen, fortell dem om problemstillingen og be de komme og ta en titt. Hvis de ikke gidder truer du de med å gå til media:)
Gjest AnonymBruker Skrevet 11. mai 2010 #3 Skrevet 11. mai 2010 Når det er sagt, såer det bra at du bryr deg om disse stakkars kattene som sitter hjelpesløse i denne situasjonen.
zuperduper Skrevet 11. mai 2010 #4 Skrevet 11. mai 2010 Jeg vil tro at den eneste regelen man kan ha om dyrehold i et borettslag er at det a) er lov å ha katt b) ikke er lov å ha katt. De forslagene du nevner, går inn i hver enkelt person sin private sfære, og vil antakeligvis ikke være lovlig.
Leo Skrevet 11. mai 2010 #5 Skrevet 11. mai 2010 ¤ alle kattene må være kippet. ¤ alle katteeiere må ha kattesand kasse og den må kunne vises frem om noen fra av bestyrerene fra boretslaget ringer på. ¤ Ikke lov og mate andres katter andre steder enn der katten bor, feks kan jeg mate katten til venninna mi hjemme men må da mate katten der venninna mi bor. ¤ om katten feks halter må en ta den med til dyrlegen. Dette er desverre lite eller ingenting av dette borettslaget kan bestemme. Hvis noen setter ut kattemat tilgjengelig for alle og en hver, burde det imidlertid ikke overraske noen at det kryr av katter i nabolaget. Og at ingen eier katter er bare tull! De kattene ingen er villig til å påta seg ansvaret for 24/7, er pr. definisjon villkatter og når disse blir et problem, kontakter man Mattilsynet i kommunen.
MissMas Skrevet 11. mai 2010 #6 Skrevet 11. mai 2010 Uff, litt av et problem dere har! Jeg vet ikke om noe du kan gjøre annet enn å snakke med dyrebeskyttelsen.
Aurora M. Skrevet 12. mai 2010 #7 Skrevet 12. mai 2010 Jeg vet om flere borettslag som har mer detaljerte regler enn lov å ha katt/ikke lov å ha katt. Et borettslag jeg kjenner til har en regel om at det kun er lov med en katt pr. husstand, alle katter skal være chippet eller ha halsbånd, og de skal være kastrerte. Det er fullt mulig å få igjennom sånt på generalforsamlingen om det er flertall for det.
Leo Skrevet 12. mai 2010 #8 Skrevet 12. mai 2010 Jeg vet om flere borettslag som har mer detaljerte regler enn lov å ha katt/ikke lov å ha katt. Et borettslag jeg kjenner til har en regel om at det kun er lov med en katt pr. husstand, alle katter skal være chippet eller ha halsbånd, og de skal være kastrerte. Det er fullt mulig å få igjennom sånt på generalforsamlingen om det er flertall for det. Borettslaget kan for så vidt finne på og vedta hvilke regler de vil, men spørsmålet er om det er juridisk holdbart og, ikke minst praktisk gjennomførbart. Å innføre regler med tilbakevirkende kraft er dessuten nærmest umulig og dessuten urimelig. (Beklager avsporingen, men jeg ser for meg Narvestad utstyrt med chipleser! "Unnskyld meg fru Jensen, men dette er fjerde, og da mener jeg FJERDE, gangen jeg ser den skabbete katta di pisse på flaggstanga! Det bare sier jeg deg, at den katta dævver hvis den utviser mer samfunnsfiendlig oppførsel av det slaget!")
Brunhilde Skrevet 12. mai 2010 #9 Skrevet 12. mai 2010 Jeg hadde ønsket en lov som sa at alle (ute)katter skal være kastrerte og merket. Jeg tar vare på mine to, men er drittlei nabokatta som syns det beste i verden er å pisse ned blen, sykkelen, veden og dørmatta. Det er altfor mange katteeiere som er altfor uansvarlige, og da blir deres katt til mitt problem. Syns ts hadde mange gode poeng, jeg.
Leo Skrevet 12. mai 2010 #10 Skrevet 12. mai 2010 [quote name='Brunhilde' date='12 mai 2010 - 07:11' Det er altfor mange katteeiere som er altfor uansvarlige, og da blir deres katt til mitt problem. Syns ts hadde mange gode poeng, jeg.
Sasha Sasha Skrevet 12. mai 2010 Forfatter #11 Skrevet 12. mai 2010 Det er altfor mange katteeiere som er altfor uansvarlige, og da blir deres katt til mitt problem. Det er akuratt det det blir og det er gansk slitsomt særlig når en ikke har katt selv. Da går en jo på en måte glipp av all kosen og går bare plukker opp all dritten ganske bokstavlig. Men nabolaget har vel ikke myndighet til å gå og kreve og få se en kattesand kasse feks. Men folk i nabolaget ville kanskje blitt mer beviste på et det medfører et vist annsvar og ha katt . Og det hadde jo vært fint om flere ble ops på det før de skaffer seg katt og reiser ifra den i fellesferien. Vil gjerne ha forslag til regler og høre hva dere mener om reglene jeg har foreslått. Eller rettere sagt vil jeg ha komentarer til regler i det hele tatt
zuperduper Skrevet 12. mai 2010 #12 Skrevet 12. mai 2010 T.s.: Jeg har kommentert "reglene" dine. Dette er ikke lov - å sette denne type begrensninger på enkeltindivider.
zuperduper Skrevet 12. mai 2010 #13 Skrevet 12. mai 2010 Jeg vet om flere borettslag som har mer detaljerte regler enn lov å ha katt/ikke lov å ha katt. Et borettslag jeg kjenner til har en regel om at det kun er lov med en katt pr. husstand, alle katter skal være chippet eller ha halsbånd, og de skal være kastrerte. Det er fullt mulig å få igjennom sånt på generalforsamlingen om det er flertall for det. Dette er nok sikkert riktig, men om noen vil bestride dette i retten, vil de nok ha en god sak. Det har vært saker oppe tidligere om regler satt av borettslag, og de har som oftest blitt betegnet som ulovlige.
zuperduper Skrevet 12. mai 2010 #14 Skrevet 12. mai 2010 Jeg hadde ønsket en lov som sa at alle (ute)katter skal være kastrerte og merket. Jeg tar vare på mine to, men er drittlei nabokatta som syns det beste i verden er å pisse ned blen, sykkelen, veden og dørmatta. Jeg tror en sånn lov er på trappene, at alle katter skal være merket. Det å kastrere katter er et personlig valg av katteeier, og det tror jeg ikke vil bli lovregulert. Så lenge det er lov å ha katter i Norge, må du nok finne deg i at nabokatta er ute og går, ja . Du kan jo ta forhåndsregler med midler for å prøve å holde de unna?
Leo Skrevet 12. mai 2010 #15 Skrevet 12. mai 2010 Vil gjerne ha forslag til regler og høre hva dere mener om reglene jeg har foreslått. Eller rettere sagt vil jeg ha komentarer til regler i det hele tatt Reglene er kommentert og som sagt er det lite dere kan gjøre med de kattene som allerede finnes og har et fast hjem i borettslaget. Det er også tvilsomt om dere kan forby nye eiere å ha katt. Ut fra det du skriver, så virker det imidlertid ikke som det er de kattene som har eiere som tar seg av dem som er problemet, men de som ikke har det. Altså villkatter. Som kan fanges inn og avlives av de som Mattilsynet tillater å gjøre det. Foreslå en regel om at katter, fugler etc. ikke kan mates på borettslagets fellesområde samt at katter som påtreffes innendørs kan leveres til politiet. Politiet bryr seg lite om katter, men er problemet så stort som du hevder og de får inn flere i løpet av en kveld, får Mattilsynet også fart på seg.
Brunhilde Skrevet 12. mai 2010 #16 Skrevet 12. mai 2010 Jeg tror en sånn lov er på trappene, at alle katter skal være merket. Det å kastrere katter er et personlig valg av katteeier, og det tror jeg ikke vil bli lovregulert. Så lenge det er lov å ha katter i Norge, må du nok finne deg i at nabokatta er ute og går, ja . Du kan jo ta forhåndsregler med midler for å prøve å holde de unna? Om du hadde lest innlegget mitt skikkelig, noe du neppe har, så hadde du sett at det er den helvetes pissinga til ukastrerte hannkatter jeg vil til livs, ikke katten.
Gjest AnonymBruker Skrevet 12. mai 2010 #17 Skrevet 12. mai 2010 Jeg synes ikke borettslag skal kunne gå utover norsk lov, så man bør se på lovendringer der. Spesielt siden dette også er ett problem utenfor borettslag og tettbebygde strøk. Mitt forslag er at man påbyr merking av katter (og hunder) og kastrering av utekatter. Da kan man når ett område får for mange katter bruke fangstbur og samle inn flest mulig, og så stå med scanner og sjekke for chip eller øretatovering. Katter som har en eier i rimelig nærhet og er i godt hold kan slippes løs igjen. Når katter som kommer opp med eier som bor ett stykke unna kan man ringe eier og spørre om de savner katten sin. Er katten tydelig vanskjøttet og ikke etterlyst kan man opprette dyrevernssak mot eier. Alle umerkede katter kan avlives på en human måte, frem til den dagen vi evt får katteunderskudd her i landet, og de kan overlates til omplasseringsorganisasjoner med ledig kapasistet. Hvis man skulle være uheldig og oppleve at katten greier å stikke av før den er merket og kastrert må den selvsagt etterlyses, og alle katter som skal avlives må sjekkes opp mot ett register med disse. Dette forslaget medfører en del ekstra arbeid, men det må desverre drastiske tiltak til for å løse problemene vi har i forhold til katters velferd her i landet. Foreslår også statlig tilskudd til kastrering av katter, slik at man maks betaler en egenandel for dette.
Gjest AnonymBruker Skrevet 17. mai 2010 #18 Skrevet 17. mai 2010 Hadde katter vært ansett som DYR og ikke som leketøy hadde man sluppet mange triste kattesjebner. Problemet er egoistiske og/eller dumme katteeiere som ikke kastrerer kattene sine. Resultatet er overflod av katter, som må gis bort eller selges til spottpris fordi markedet er mettet. Prisen og statusen på kattene synker for hvert huskattkull som produseres. Hvem som helst kan skaffe seg en gratis katt, det er null problem, det er jo så mange av dem! Det blir en vond sirkel, som ikke vil ta slutt før man begynner få mer kontroll på huskattavelen. Og jeg kan ikke se for meg at det noensinne skal skje... All avl av kjæledyr/husdyr burde skje under kontrollerte former, med helsesjekker, utstillinger og andre former for kvalitetskontroll, slik at ANTALLET dyr holdes nede, bestanden forbedres, prisene holdes høye og dyrene holdes unna useriøse drittfolk som aldri skulle hatt dyr.
Champagne Skrevet 17. mai 2010 #19 Skrevet 17. mai 2010 Enig i at alle som har utekatt bør pålegges å merke og kastrere den. Men, folk som kaster kinaputter og stein på kattene bør puttes i fengsel.
Gjest Violently Happy Skrevet 18. mai 2010 #20 Skrevet 18. mai 2010 Jeg tar vare på mine to, men er drittlei nabokatta som syns det beste i verden er å pisse ned blen, sykkelen, veden og dørmatta. Det er altfor mange katteeiere som er altfor uansvarlige, og da blir deres katt til mitt problem. Jeg synes at kattene til den ene naboen min er sjenerende jeg. Det er to stykker og de har tatt beslag på hagen, terrassen, altanen, en steintrapp og en tretrapp. Jeg finner avføring og så lukter det piss ganske mange steder. I tillegg har kattene krafset opp (herpet) noen trestoler og annet møblement som står ute. Å snakke med naboen er som å snakke for døve ører. Jeg har hørt at lavender og peppermynteolje skal hjelpe(?), så nå har jeg sprutet ned steintrappen og tretrappen med peppermynteolje. Naboene bare slipper ut kattene og så er det opp til oss andre naboer å hanskes med dem. Jeg er så lei sånne folk. Det kan vel sies at naboene flyttet fra et annet sted fordi noen klagde over kattene deres der og. Og så kan det vel nevnes at dette er naboer som generelt ikke skjønner problemet med å gå inn og vandre rundt på andres eiendom, mens det er folk i huset... O.O
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå