Gå til innhold

Datatilsynet beskytter de kriminelle

Fremhevede innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Legg ned Datatilsynet, dei det beskytter er de som er kriminelle.

Nå er det kommet ett godt forslag fra EU om en automatisk varsling ved ulykker via gps til 112, men viss det kommer til norge så vill datatilsynet ha systemet av i bilen.

Forstår ikke hva datatilsynet er så redd for, er du ikke kriminell så har en ikke noe og frykte fra ett slikt system i bilen.

Og en annen ting datatilsynet hindrer er bruk av flere overvåknings kameraer, i sentrum av byene, for og oppdage folk som er voldelig, slik att dei kan staffes, også for og forhindre vold når en veit att kamera er der.

Overvåknings kamera plagere aldri folk som er ærlig, derfor legg ned datatilsynet siden dei bare beskytter kriminelle alikevell.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er noe som heter personvern, og Datatilsynet er veldig flinke til å overholde det. Jeg er glad for at vi har datatilsynet, ikke at jeg driver med ulovlige ting, men for personvernets skyld.

Hadde man ikke tatt hensyn til personvern kunne absolutt all datatrafikk overvåkes og man kunne automatisk rapportere ulovlig virksomhet og bøtelegge/fengsle kriminelle. Det er forsåvidt greit nok, men tanken på at noen har tilgang til din nettrafikk er ikke spesielt tiltrekkende. Det at de kan gå inn og lese din epost og finne ut at du nylig har fått en pinlig sykdom eller at du nettopp har bestilt ett eller annet absurd sexleketøy fra Japan, den tanken er ikke noe som frister for min del. Det er selvsagt ikke noe farlig i det, men det er likevel snakk om privatliv...

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hvis man ikke har noe å skjule, så har ikke noe å være redd for.

Hvis vi klarer å ta bare en sexforbryter mer av at politi kan gå inn på andres pc så må jeg si at det er virkelig verdt det.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hvis vi klarer å ta bare en sexforbryter mer av at politi kan gå inn på andres pc så må jeg si at det er virkelig verdt det.

Dette er og blir stråmannsargumentasjon, og du ser vel at dette kan brukes til å "forsvare" hva som helst. Uansett er det meget svak logikk, for eksempel: Vi trenger ikke rettsvesenet, for er du uskyldig trenger du ikke frykte politiaksjoner. Logisk sa du?

Du og andre som er motstandere av datatilsynet skal faktisk være sjeleglad for at de eksisterer. Jeg tror ikke du forstår konsekvensen av at datatilsynet opphører å eksistere. Hadde det ikke vært noen som håndhevet personvernproblematikk -og lovgivning hadde det i praksis vært fritt frem for alle å sette opp overvåkningssystemer, lagre informasjon om deg og din familie med mer. For eksempel vil det ikke være noen som håndhever lovgivningen rundt beskyttelse av dine medisinske data, og man kan lett tenke seg at sterke krefter, for eksempel forsikringsselskaper vil kunne misbruke denne informasjonen til å segmentere kundegrupper og slikt sett gi deg en _skyhøy_ premie på livsforsikringa di når de får vite at du har komplikasjoner.

Dette var bare et eksempel, men tilsvarende situasjoner vil fort kunne oppstå i mange sammenhenger, og tro meg. Du som individ vil ikke nyte godt av det.

Gjest SmallTalk
Skrevet

Si meg, er du dum?

Datatilsynet er ikke til for å beskytte de kriminelle, ettersom politiet får tak i disse uansett dersom de er interessert i det. De må bare gjøre en grundigere jobb først.

Datatilsynet er til for å beskytte gud og hvermann mot overgrep fra både stat og privatpersoner. Dersom vi ikke hadde hatt datatilsynet som holder staten, politikere og domstoler i ørene, samt ikke minst private aktører, så kunne man potensielt hacket seg fult lovlig inn i hvilken som helst pc i overvåkningens navn. Resultatet da hadde f.eks blitt en mer utbredt bruk av utpressing pga sensitive opplysninger og en mye høyere grad av korrupsjon for å forhindre at sensitive opplysninger lekkes. For den vanlige mannen i gata så kan du si at dette ikke spiller noen rolle, men det spiller f.eks en rolle for de som styrer landet vårt.

På jobben kunne f.eks sjefen din fult lovlig gått gjennom alle mailene dine, og overvåket deg 24/7 på kontoret ditt uten å gjøre deg oppmerksom på det. I butikkene så kunne du blitt overvåket uten å være klar over det. De kunne bugget mobilen din uten at de hadde trengt en retslig kjennelse for det. Og dette er bare de snille tingene. Er dette virkelig et samfunn du ønsker? For dersom Datatilsynet blir lagt ned, så er vi faktisk ikke langt unna å bli Russland-, Kina- eller Nord Korea II.

Gjest AnonymBruker
Skrevet
:klappe: for innlegget til SmallTalk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...