Gjest AnonymBruker Skrevet 10. mai 2010 #1 Skrevet 10. mai 2010 På alle skolene jeg har gått, har det vært slik at tekstbok og lydopptak har vært på britisk engelsk. Lærerne har også alltid snakket britisk-engelsk. Dette til tross for at amerikansk engelsk er langt mer utbredt, og med amerikansk engelsk mener jeg New York dialekten som vi hører på TV. Det er så jævlig unødvendig at barn skal måtte lære britisk engelsk, når det er amerikansk engelsk som er det store i media og befolkningmessig. Når vil elitistene i skolesystemet droppe den britisk-engelske dialekten og gå over til new york dialekt?
Gjest AnonymBruker Skrevet 10. mai 2010 #2 Skrevet 10. mai 2010 "Es wju cen heeer, ei hev støddid severul yers in de wjunited steits" - min engelsklærer på videregående Hvorfor skal elevene lære en dialekt? Britisk engelsk er vel det som er mest utbredt å lære for land som ikke har engelsk som morsmål. For mange er det nok å lære korrekt uttale, og da blir det bare idiotisk å blande inn talemåtene til en taxisjåfør i New York. Engelsk er engelsk. Man trenger ikke å snakke det du kaller "New York amerikansk" for å forstå.
Gjest Serena Skrevet 10. mai 2010 #3 Skrevet 10. mai 2010 Faktaopplysning: man kan selv velge som elev om man vil snakke britisk eller amerikansk engelsk. Mange blander skrivmåten på de to målformene og lager en slags skriftlig suppe av de to dialektene.
Djungelvrål Skrevet 10. mai 2010 #4 Skrevet 10. mai 2010 Hvorfor skal vi lære nynorsk når vi bare skriver og leser bokmål? Dette er et spørsmål som provoserer meg mye mer enn britisk vs. amerikansk engelsk.
Gjest AnonymBruker Skrevet 10. mai 2010 #5 Skrevet 10. mai 2010 "Es wju cen heeer, ei hev støddid severul yers in de wjunited steits" - min engelsklærer på videregående Hvorfor skal elevene lære en dialekt? Britisk engelsk er vel det som er mest utbredt å lære for land som ikke har engelsk som morsmål. For mange er det nok å lære korrekt uttale, og da blir det bare idiotisk å blande inn talemåtene til en taxisjåfør i New York. Engelsk er engelsk. Man trenger ikke å snakke det du kaller "New York amerikansk" for å forstå. Amerikansk engelsk er det som er mest vanlig å prate for ALLE som ikke har engelsk som morsmål. TV, filmer, musikk er på amerikansk engelsk i langt over 90% av tilfellene, så hvorfor skal vi lære britisk engelsk?
Gjest AnonymBruker Skrevet 10. mai 2010 #6 Skrevet 10. mai 2010 Jeg anbefaler dere å sjekke hva som står i læreplanene før dere uttaler dere. I lengre tider har man hatt "valget" mellom hhv amerikansk og britisk engelsk. Med Kunnskapsløftet introduseres en større forståelse for engelsk som et verdensspråk. Australsk og kanadisk engelsk er verken mer eller mindre riktig enn amerikansk og britisk, og variasjonene er så mange og språket er i stadig utvikling, så verken elever eller lærere har mulighet til å ha oversikt over hva som er riktig og ikke riktig. Så lenge man er konsekvent for eksempel i hvordan man skriver catalogue og colour (catalog og color) så er det det viktigste. Vi kan ikke lenger uttale oss med skråsikkerhet om et system av i dag som vi kjenner slik det var for 5 og 10 og 20 år siden. Det har nemlig forandret seg. Noen konservative lærere vil der alltid finnes, men disse forsvinner forhåpentligvis ut av rekkene etterhvert som de når permisjonsalderen.
Silveri Skrevet 10. mai 2010 #7 Skrevet 10. mai 2010 Dette til tross for at amerikansk engelsk er langt mer utbredt, og med amerikansk engelsk mener jeg New York dialekten som vi hører på TV. Det er så jævlig unødvendig at barn skal måtte lære britisk engelsk, når det er amerikansk engelsk som er det store i media og befolkningmessig. Når vil elitistene i skolesystemet droppe den britisk-engelske dialekten og gå over til new york dialekt? New York-dialekt er absolutt ikke spesielt vanlig å høre på TV. Den dialekten som brukes oftest i filmer og på TV er "General American", en dialekt som ligner på slik de snakker i Midtvesten. http://en.wikipedia.org/wiki/General_American 1
Gjest AnonymBruker Skrevet 10. mai 2010 #8 Skrevet 10. mai 2010 De fleste nordmenn snakker dårlig engelsk med norsk aksent, ikke britisk engelsk.
Gjest AnonymBruker Skrevet 10. mai 2010 #9 Skrevet 10. mai 2010 Jeg synes det burde vært opp til hver enkelt å bestemme selv. Selv husker jeg fikk langt dårlige karakter om vi utalte ordene på amerikansk, som kænt i stedenfor kant (can't). Men selv så utalte læreren dance som dææns. Så vidt jeg vet er det dans på britisk og dææns er vel mer amerikansk?
Gjest AnonymBruker Skrevet 10. mai 2010 #10 Skrevet 10. mai 2010 Jeg synes det burde vært opp til hver enkelt å bestemme selv. Det er det nå.
Gjest AnonymBruker Skrevet 10. mai 2010 #11 Skrevet 10. mai 2010 Hvorfor får franskmenn og tyskere og alle andre fra andre land prate engelsk med sin aksent og gjerne dårlig engelsk også, mens nordmenn skal snakke feilfri engelsk med kraftig britisk aksent? Hvis ikke blir man latterliggjort og bla blabla.
aluminium Skrevet 10. mai 2010 #12 Skrevet 10. mai 2010 Personlig så synes jeg britisk-engelsk er mye penere. Jeg hadde en lærer som snakket perfekt britisk, og det var en fornøyelse å høre på. Britene er så utrolig mye mer "classy" enn amerikanerene. Ellers er jeg enig med de som sier at norsk skoleengelsk som regel er en suppe av alt mulig rart...
Gjest AnonymBruker Skrevet 10. mai 2010 #13 Skrevet 10. mai 2010 Det er det nå. Da er det tydelig enkelte lærerere som ikke bryr seg om det. Har ei søster i 10. nå og der må de snakke britisk for å a mulighet til karakter 6. 100% feilfri amerikansk får de ikke bedre enn 5.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå