Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg er totalt ute av stand til å lage rødvinssaus (eller andre kraft-baserte sauser), og det gjør meg gal..

Forsøk 1:

-Rødvin, sjalottløk og "kraft" (kokte ut stekepannen med vann etter biffsteking) reduseres i en kjele

-Pisker så i smørbiter

Resultat: Greia har en gråaktig farge og smaker rødvin (altså ikke rødvinssaus, men rødvin)

Forsøk 2:

Samme som over, bare uten kraft. 1dl rødvin, 1 sjalottløk og 100g smør.

Resultat: Samme gråaktige farge som over, bare at denne gangen smaker det bare smør.

*grr*

Så er det noen som enten har noen forslag til hva jeg gjør galt, eller har en idiotsikker oppskrift til meg? :)

Jeg fulgte oppskrifter i de to eksemplene over og altså, men noe gikk tydeligvis galt..

Endret av mias
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det du gjør galt er at du mangler kraft. Og det er helt vesentlig.

Å koke ut pannen gir ikke kraft. Du må enten lage oksekraft fra bunnen (med kraftbein, løk, gulrot, selleri og purre, brune alt godt, dekke med vann, koke opp og skumme av, la småputre i 6-7 timer), eller bruke fond fra flaske + litt vann.

Du finner mange gode beskrivelser på framgangsmåte for kraftkoking på nettet. Det er ikke vanskelig, men det tar tid. :)

Skrevet (endret)

-

Endret av Fantomina
Skrevet

TORO:) hehe

Skrevet

Det du gjør galt er at du mangler kraft. Og det er helt vesentlig.

Å koke ut pannen gir ikke kraft. Du må enten lage oksekraft fra bunnen (med kraftbein, løk, gulrot, selleri og purre, brune alt godt, dekke med vann, koke opp og skumme av, la småputre i 6-7 timer), eller bruke fond fra flaske + litt vann.

Du finner mange gode beskrivelser på framgangsmåte for kraftkoking på nettet. Det er ikke vanskelig, men det tar tid. :)

Man altså ha kraft for at sausen skal smake "saus"? Vil det fungere med oksekraft hvis man skal ha sausen til f.eks fisk? Fiskekraft i rødvinssaus høres iallefall heslig ut.. :)

Junimarie: takk for oppskrift, den må prøves til helga :) Den hadde iallfall en god del flere ingredienser enn de jeg har prøvd til nå :)

Og torosausen smaker jo faktisk ikke så altfor ille (iallfall bedre enn det jeg har klart å lage til nå..hehe). Men er mye morsommere å få til ting selv uten å ty til poser da :)

Gjest Spinell
Skrevet

Man altså ha kraft for at sausen skal smake "saus"? Vil det fungere med oksekraft hvis man skal ha sausen til f.eks fisk? Fiskekraft i rødvinssaus høres iallefall heslig ut.. :)

Junimarie: takk for oppskrift, den må prøves til helga :) Den hadde iallfall en god del flere ingredienser enn de jeg har prøvd til nå :)

Og torosausen smaker jo faktisk ikke så altfor ille (iallfall bedre enn det jeg har klart å lage til nå..hehe). Men er mye morsommere å få til ting selv uten å ty til poser da :)

Man bør vel bruke kjøttkraft til kjøttretter og fiske-/sjømatkraft til fiske-/sjømatretter. Jeg både fniste og grøsset litt av tanken på fiskekraft i rødvinssausen :)

Har man ikke kraft, er vel den berømmelige og forhatte buljongterningen en nødløsning. Du kan m.a.o. bruke enten buljongterning eller ordentlig kraft i oppskriften fra Junimarie.

Toro er god å ha i bakhånd for oss som ikke er sauseeksperter ennå :) Jeg øver meg på å lage mer mat fra bunnen, men tyr til poser når det kniper. Å erstatte litt av melken i Toros peppersaus med en dæsj rødvin blir forresten også godt. Litt grå og kjedelig farge, men god smak.

Skrevet

Man bør vel bruke kjøttkraft til kjøttretter og fiske-/sjømatkraft til fiske-/sjømatretter. Jeg både fniste og grøsset litt av tanken på fiskekraft i rødvinssausen :)

Hihi, ja, jeg har vanskelig for å se for meg at det blir godt med fiskekraft i..

Men jeg tror rødvinssaus til torsk kan passe da, hadde det her om dagen. Sausen ble jo som jeg skrev tidligere rimelig misslykket (smakte smør), men rødvinen smakte godt til, og da skulle man tro saus laget av samme vin hadde blitt godt også :)

Gjest navnelapp
Skrevet

Husk på at du alltid skal ha raudvinen i først, og la den koke inn, gjerne saman med litt sukker. Så slår du på kraft. Når du kokar inn vinen først slepp du gråfargen, og smaken blir meir intens.

Gjest Spinell
Skrevet

Husk på at du alltid skal ha raudvinen i først, og la den koke inn, gjerne saman med litt sukker. Så slår du på kraft. Når du kokar inn vinen først slepp du gråfargen, og smaken blir meir intens.

Alt godt, du er en heltinne i matveien! :smilyblomst:

Aldri mer grå rødvinssaus fra nå av!

(Og aldri mer forveksling mellom paideig og butterdeig heller, jf en annen tråd :)

Gjest navnelapp
Skrevet

:-) Og husk å aldri gjere dette i jerngryte eller jernsteikepanne. Syra i vinen gjer at det løsnar usynlege avsetningar i gryta/panna, og gjev ein metallisk bismak til sausen.

Gjest Spinell
Skrevet

:-) Og husk å aldri gjere dette i jerngryte eller jernsteikepanne. Syra i vinen gjer at det løsnar usynlege avsetningar i gryta/panna, og gjev ein metallisk bismak til sausen.

Akkurat det har jeg fått med meg. Lager heller ikke rent tomatbaserte gryteretter i jerngryta av samme grunn. (Fløte-/kraftbaserte gryter med tomattilsetning har jeg imidlertid laget i jerngryte, da pH-verdien her ikke blir så lav.)

Skrevet

Oi, det med jernpanner og vin har jeg ikke hørt før, takk for tipset :) (ikke at jeg har prøvd på det da, men er jo greit å unngå mer feil enn nødvendig)

• 2 uker senere...
Skrevet

Tenkte jeg kunne legge ut en oppdatering her: Jeg klarte faktisk å få sausen Junimarie tipset meg om til å bli spiselig. Så hvis det er flere med sausproblemer som leser dette burde de prøve den. :)

Brukte buljongterning da, får vel eksperimentere litt mer med ordentlig kraft neste gang :)

Gjest Elastica
Skrevet

Jeg har laget supergod rødvinssaus uten bruk av kraft - selvom jeg alltid har masse selvlaget kraft på lager.

Sjalottløk, russiske erter og tørket sopp has i kjele sammen med rødvin og litt vann. Kokes inn. Fløte og ripsgele tilsettes, samt salt og pepper.

Smakte nydelig til viltkjøtt. Det hadde sikkert ikke vært feil å bruke kraft istedet for vann, men det var ikke nødvendig i denne sausen. Oppskriften er fra Arne Brimi.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...