Antlers Skrevet 15. mai 2010 #21 Skrevet 15. mai 2010 Hadde ikke reagert på å bli spurt, og ville nok bare tenkt at det var en fin gest. Men - ville jeg latt noen utenom nærmeste familie gå tur med hunden? Ikke snakk om, hadde vært for redd for at noe skulle gå galt
Gjest Belle Gunnes Skrevet 15. mai 2010 #22 Skrevet 15. mai 2010 Jeg hadde blitt kjempeglad om noen hadde spurt om å gå tur med hunden min. Hunder har godt av å gå med andre mennesker for miljøtreningens skyld og for å lære seg å høre på andre mennesker og. Men i mitt tilfelle var det ikke mange som stilte seg frivillig til å lufte min hund. Hun var alt annet en enkel. Men de gangene andre var ute med henne var jeg overlykkelig. Hun hadde så godt av å lære seg å stole på andre enn bare meg. Nå har jeg ingen hund mer, men innimellom så "kidnapper" jeg naboens hund og går med henne. Naboen er bare possitiv til dette.
Gjest ThatWoodcut Skrevet 15. mai 2010 #23 Skrevet 15. mai 2010 (endret) Jeg hadde blitt glad for å bli spurt hvis du presiserte at det var for din skyld, ikke vår skyld. Altså at du synes hunden trenger mer mosjon. Jeg bor på gård, og hundene står ute i bånd når vi er på jobb/skole så for en tilfeldig forbipasserende kan det jo se ut som de alltid står der Og jeg har en i familien som mener at vår behandling av dyrene nesten er en dyrevernssak og terper på dette hver gang vi møtes, så det er et veldig sårt tema. (Det er forresten ikke en dyrevernssak!) Jeg hadde ikke latt deg gå med den yngste for hun er veldig følsom for kjeft og kan heller ikke slippes ettersom hun løper etter alt som rører seg og overser oss som roper fullstendig!(Jada, bedre oppdragelse. Hørt den før) Den eldste hadde ikke vært noe problem. Hun er sta nok til å ikke bry seg om uerfarne som drar litt ekstra i båndet eller maser unødvendig og sier ifra hvis det blir for mye. Hun kan også haes løs og trenger egentlig ikke så mye tilsyn, ettersom hun begynner å dra litt på årene og har sett det meste. Hun er også liten nok til å ikke skremme vannet av de hun måtte møte Edit: Jeg skrev barnevern Endret 15. mai 2010 av ThatWoodcut
Gjest *miffy* Skrevet 15. mai 2010 #24 Skrevet 15. mai 2010 Jeg ville synes det var veldig rart å bli spurt, og ville aldri i verden lånt bort hunden min til noen jeg ikke kjente. Faktisk er det også flere av vennene mine jeg ikke ville latt gå tur med den, igrunn bare én - som har hund selv. Ellers er det bare mine foreldre og samboers foreldre og søsken jeg stoler på når det gjelder å gå tur. Stoler ikke på at folk som ikke har hund selv vet hvordan ting skal gjøres, ville vært redd for at hunden skulle fått dårlige opplevelser. Men nå er jeg kanskje veldig nøye og litt sær
Gjest AnonymBruker Skrevet 16. mai 2010 #25 Skrevet 16. mai 2010 har ikke hund selv nå, men jeg ville ikke latt noen jeg ikke kjente gå tur med den hvis jeg hadde. Rett og slett fordi jeg ikke vet hvordan de tror det er rett å behandle hunden. Det er mange nok rare "metoder" folk har for seg til at jeg i hvert fall ville tatt en lengre prat med en potensiell hundelufter, og gjerne vært med vedkommende på tur også for å se, og vise hva jeg mener er riktig selv... også ville jeg bare latt voksne lufte den, evt tenåringer, ikke mindre barn som man må regne med ikke klarer å håndtere situasjoner hvor f eks andre løse/aggressive hunder kommer bort. Men sånt ville vel vært avhengig av omstendighetene, er hunden lydig og unden kan luftes i et område hvor sannsynligheten er liten for at man møter noe særlig andre (og ikke slike idiothundeeiere), ville jeg sikkert lempet litt på kravene. Da vi hadde hund i oppveksten min var det forresten aldri noen andre enn oss som luftet den, unntatt noen voksne naboer og venner som passet den i et par ferier Det var en stor og ganske stri polarhund, så barn som spurte om å få gå tur med den måtte jo få nei.
Gjest AnonymBruker Skrevet 16. mai 2010 #26 Skrevet 16. mai 2010 Jeg hadde nettopp hundepasser til min hund da jeg skulle reise bort en helg. Hunden har hatt det helt supert, og de som passet hunden har hatt hund før så jeg var ikke skeptisk til at det skulle skje noe. Det eneste jeg la merke til når jeg fikk hunden tilbake var at den har fått lov å gjort som den ville på tur... Den satt seg på bakbeina og var skikkelig sta, nektet å gå fint i båndet og masse tull. Sånn er det når tenåringer skal gå tur med små, søte hunder og ikke "vil være streng mot de og bare syns synd på de og at hunden må jo få lov til å gjøre som den vil"... Hundepasserne hadde to tenårnger i huset. Hehe! Men det er forsåvidt greit. Ungene kjente jo ikke hunden og visste nok ikke hva som kreves. Vi får bare jobbe litt og få det på plass igjen. Tror nok ikke jeg ville hatt noen faste turgåere for hunden min...
Gjest AnonymBruker Skrevet 17. mai 2010 #27 Skrevet 17. mai 2010 Jeg hadde takket for tilbudet, men avslått på en høflig måte. Tør ikke å låne bort hunden min til andre enn nær familie og evt andre jeg kjenner veldig, veldig godt. Man vet aldri hvordan folk behandler hunder, og naboer man kun er på hils med kjenner man ikke godt nok synes jeg. En annen sak er at jeg antageligvis hadde tatt det litt ille opp om voksne mennesker kom og spurte om noe slikt, i hvertfall med mindre de presiserte at de spurte for sin egen skyld. Hadde de ikke gjort det, ville jeg antatt at de anser meg som en dårlig hundeeier.
FantasDick Skrevet 19. mai 2010 #28 Skrevet 19. mai 2010 Jeg lar ingen andre enn mamma/kennel håndtere min hund uten at jeg er tilstede, så jeg hadde sagt nei, men synes spørsmål om å låne hunden er greit likevel. Hadde jeg hatt en annen hund, så kanskje - men ikke den jeg har nå.
soulma Skrevet 20. juli 2010 #29 Skrevet 20. juli 2010 Har jeg, etter å ha pratet med f.eks en hundeinteressert nabo ved flere anledninger, dannet meg et positivt inntrykk av vedkommende - da er jeg positivt innstilt. Men - jeg har ikke verdens enkleste hund (enda). - Hun er omplassert, og på en måte myk, og lettstresset/usikker, men stor og sterk, og med en sterkere vakthundpsyke under utvikling (unghund). Dessverre opptrer hun tøff på utsiden når hun syns noe er skummelt. Selv om hun lett blir stresset-usikker i interaksjon med mennesker, prøver hun også gjerne å dominere/mobbe f.eks kjente av meg (eller folk som tar kose-kontakt i parken) hvis de ikke rolig og bestemt setter grenser. Klatre over hele dem, og kreve at de gjør ditt og datt. De som ønsker å gå turer alene med henne, vil bli tatt med på et par-tre turer sammen med dyret mitt og meg. Der vil jeg se hvordan de samhandler med henne og med andre hunder osv, og vise dem hva de bør være OBS! på og andre ting, som f.eks yndlingssteder hun har (fontener og sånt ). Er inntrykket fortsatt positivt etter dette, har hundepelsen min fått en/et par nye, morsomme turkamerater. (Etter utveksling av telefonnummer/adr o.l, vil de selvsagt få gå avtalte aleneturer med henne. (Forutsatt at de lover å ikke ta av henne kobbelet/langlinen).)
Emelie Skrevet 20. juli 2010 #30 Skrevet 20. juli 2010 (endret) Hunden vår er veldig snill og rolig, men hun kan bli litt vill hvis hun ser en katt - kort sagt; hun hater katter da drar hun noe veldig i båndet... og piper og bærer seg... Hunden vår har kommet i konflikt/kranglet med to andre hunder i sitt liv (hun er 7 år nå), det var en litt ekkel siturasjon, men en av dem er hun god venn med nå I tillegg hender det at lille pelsdyret er redd for andre hunder... Jeg ville nok ikke lånt ut hunden min, for det er ikke lett for andre å takle slike situasjoner... Jeg har fast hundepasser (mamma) de har kjent hverandre siden hunden vår var noen uker gammel, og har funnet hverandre Mitt beste råd er; bli bedre kjent med hunden og eieren... Endret 20. juli 2010 av Emelie
<CupCake> Skrevet 20. juli 2010 #31 Skrevet 20. juli 2010 Ingen meldte seg til å gå tur med hunden vår, bare noen nabounger - men voffsen likte ikke de fordi et par år tidligere hadde de kasta småstein på han når han sto ute og etter den gangen så har han alltid bjeffa og knurra mot dem så de fikk uansett ikke gå med han.. MEN, nabon min der jeg bodde når jeg var en 10 til jeg var 18.. Hun hadde en hund som jeg gikk masse tur med (men jeg passa ungene hennes av og til også) men mange av 'ungene' i nabolaget gikk tur med henne så lenge de var gammle nok til at vi kunne stole på dem. En man som var nabo lånte henne av og til til turgåing også fordi han likte å ha selskap på turene sine men egentlig ikke hadde tid tid å ha hund selv med jobben sin når han bodde alene.. det passet naboen bra for da fikk voffsen seg litt lengre turer enn vaneligere når han kanskje ikke hadde hatt tid.. Men ikke helt tilfeldige mennesker altså, men hadde ikke hatt noe imot det med voffsen min og jeg hadde hatt han ennå.
Troilltøva Skrevet 20. juli 2010 #32 Skrevet 20. juli 2010 en ting jeg reagerer på er barn som går tur med valper, ikke at det er noe gærent i den forstand. men når de er valper så skal de jo lære det grunnleggende med det og gå i bånd, lære hvordan de skal være mot andre mennesker og hunder osv osv. og det irriterer meg at de voksne lar barna få gå turer med valpen fordi det er moro. da mener jeg ikke at det er gærent og gå med hunden i bånd i nærheten av huset og leke med den utom huset der det kanskje ikke oppstår lignende situasjoner som ut på tur, men og ta den med ut og og gå for å ha den med på lek. jeg synes det blir feil. er jeg litt for streng nå eller er det flere som tenker det samme?
Troyamin Skrevet 20. juli 2010 #33 Skrevet 20. juli 2010 en ting jeg reagerer på er barn som går tur med valper, ikke at det er noe gærent i den forstand. men når de er valper så skal de jo lære det grunnleggende med det og gå i bånd, lære hvordan de skal være mot andre mennesker og hunder osv osv. og det irriterer meg at de voksne lar barna få gå turer med valpen fordi det er moro. da mener jeg ikke at det er gærent og gå med hunden i bånd i nærheten av huset og leke med den utom huset der det kanskje ikke oppstår lignende situasjoner som ut på tur, men og ta den med ut og og gå for å ha den med på lek. jeg synes det blir feil. er jeg litt for streng nå eller er det flere som tenker det samme? Neida, du er ikke for streng Mine to gutter på 5 og 9 har bestandig hatt med seg ut hunden på tur og lek. MEN! Det er blitt nøye overvåket! Fra hunden var ca ett år, så fikk eldstegutten lov å ha med hunden på tur i skogen alene (med langline). Nå er hunden snart to år og bestekompis med eldstegutten. Jeg hadde derimot aldri latt fremmede unger passe bikkja. De kjenner ikke hunden og hvordan den reagerer i visse situasjoner. Og en border collie har veldig mye energi å holde styr på...
I.am.me Skrevet 20. juli 2010 #34 Skrevet 20. juli 2010 I utlandet er det jo veldig vanlig med "dogwalkers", og de tjener godt på å lufte hundene til andre. Så tror ikke det er så veldig uvanlig, i hvert fall i andre land, at andre går tur med hunden til noen. Det viktigste for hunden min er fysisk aktivitet, og jeg får inn en tur hver dag. Men jeg bruker ikke å la noen andre enn veldig nære familiemedlemmer gå tur med henne, fordi hun er så liten enda. Å dessuten så er jeg også avhengig av den daglige turen. Det er veldig mange unge jenter i alderen 10-15 år som har kommet til oss og spurt om de fikk lufte hunden vår, da de synes hun er så skjønn. Men jeg forklarer på en pen måte at det ikke er så lurt siden hun fortsatt er valp, men at de kan få være ute sammens med henne på gårdsplassen å leke. Det synes jeg er kjempe flott, og ser ingenting galt i det jeg følger jo med, og er ute å ordner i hagen samtidig.
SiljeMa Skrevet 20. juli 2010 #35 Skrevet 20. juli 2010 Nå er min hund bare en valp, så nå lar jeg kun nærmeste familie gå tur osv med han. Han er ikke den letteste å gå med heller, da han skal sette seg ned for hver 5 meter å se på alt mulig, og må overbevises om å gå videre. Han har også en tendens til å spise tyggiser, så man må både ha god tid og være veldig oppmerksom. Men alt etter hvordan han blir når han vokser opp så tror jeg at jeg i første omgang ikke ville overgitt han til folk som ikke har hatt hund, men mest fordi jeg er av den bekymrede typen når jeg ikke er tilstede.
Piper Skrevet 20. juli 2010 #36 Skrevet 20. juli 2010 Jeg måtte bli kjent med deg først, før du fikk lov til å ta hunden min med på tur. Men siden du er en voksen person, ville jeg akseptert det. Men siden min er en smule hissig mot andre hunder med en gang, er dette noe du måtte håndtert. Siden det er en stor hund, bør du ha litt styrke for å holde henne igjen, om hun bestemmer seg for å dra mot den andre hunden. Men jeg tror jeg hadde satt stor pris på det, siden hunden da fikk flere turer
Uviten90 Skrevet 21. juli 2010 #37 Skrevet 21. juli 2010 Syns da det er greit jeg da.. Hunden vender seg også til andre og er litt mer sosial.. Så får bare håp den blir behandlet bra og sånn du ønsker av den som måtte gå tur med den.. Og følger de "reglene" du har satt for oppdragelsen til hunden din..!
Cayenne Skrevet 23. juli 2010 #38 Skrevet 23. juli 2010 Jeg ville nok takket nei på en høflig måte, men ville absolutt ikke følt meg krenket e.l for at du spurte. Er jo en del folk der ute som er glad i hunder, men av ulike grunner ikke har mulighet til å ha hund selv. Da kan en lånehund være veldig kjekk å ha Grunnen til at jeg ville takket nei er for det første at jeg ikke liker å låne vekk hundene mine til folk jeg ikke kjenner godt og som jeg vet har erfaring med hund (og trener med "mine" metoder, har samme syn på hundehold som jeg har osv); han ene er litt sær på en måte som kanskje kan være litt ekkel for folk som ikke er godt vant med hunder, og han andre er en nøye trent konkurransehund som jeg absolutt ikke tar sjansen på skal komme i situasjoner jeg ikke vet hvordan blir taklet, om du skjønner.. Og for det andre har jeg ikke noe behov for å la andre gå tur med de; jeg har null problem med å gi de det de trenger av aktivisering selv
Poppsilopp Skrevet 23. juli 2010 #39 Skrevet 23. juli 2010 Hei! Vi har fått nye naboer med hund rett nede i veien. Vi kjenner dem på det nivået at vi prates når vi er ute i hagene våre samtidig om stort og smått, men er altså ikke nære venner. Paret er i midten/slutten av 20-årene, på samme alder som oss. Jeg og sambo pleier å gå tur innimellom, og da har jeg ofte tenkt på å spørre om naboen har lyst til at jeg skal ta med hunden deres på en luftetur når vi likevel skal gå på samme tid.. (Det er kun for gøy, de er veldig flinke å lufte hunden sin selv altså.) Tenkte bare å høre hva andre synes om å låne bort hunden sin som turkamerat til folk de ikke kjenner så godt? Vil du ha oppfattet det som mas/fornærmende eller helt greit å gi hunden ekstra tur? Er litt usikker på hva hundeeiere synes om dette. Vi er jo f.eks ingen hundetrenere, og jeg tenker at mange kan synes det er "ødeleggende" om de allerede har en fast måte å trene hunden på tur evt? Om hunden selv er skeptisk ovenfor fremmede mennesker er også dette en helt forståelig grunn til at de ikke ønsker det. Er det andre ting som kan spille inn på om man synes det er ok/ikke ok å låne hunden bort til fremmede? (Husker jo at jeg som liten lånte små hunder i nabolaget stadig vekk for å lufte dem, og da var det ihvertfall bare ansett som positivt av hundeeierne tror jeg, kanskje de ikke alltid hadde tid og ork til å gå selv, og så det som en "tjeneste"?). Vil ikke spørre om det oppfattes som mas ihvertfall, for det jo ikke viktig å ha med hunden på tur for vår egen del, selv om vi synes det er trivelig med hund, men vil jo samtidig at naboene synes det er greit/positivt, og at de selv "får noe igjen" av å låne oss hunden. Håper som sagt på synspunkter fra andre? Er såpass usikker og uerfaren selv til å se hvordan andre kan se på dette, enten det er positivt eller negativt.. Hvis jeg hadde kjent dere så hadde jeg bare sett på det som koselig, selvfølgelig ville jeg sett der an, men vi har en hund som er så omgjengelig og snill til og med med kattunger at jeg hadde nok ikke hatt store betenkligheter å latt dere gå tur med han så lenge man hadde gjort opp noen "regler" så dere viste hva dere hadde å forholde dere til. Og som noen andre skiver så ser man jo selvfølgelig ann menneskene og måten det blir spurt om. Hadde jeg følt at noen beskyldte meg for å mosjonere hunden for lite så hadde jeg sagt nei, men hvis det var et koselig spørsmål fordi de genuint brydde seg om hunder så tror jeg ikke noen hadde sett på dette som noe negativt. Snakk litt med dem, og hvis det passer seg så kan du jo flette inn at dere godt kan ta med hunden på tur for dere synes det er så koselig med hunder, da merker dere fort stemningen. Og da vet dere Det var i hvertfall en hyggelig tanke
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå