Gjest AnonymBruker Skrevet 10. mai 2010 #1 Skrevet 10. mai 2010 Hei! Vi har fått nye naboer med hund rett nede i veien. Vi kjenner dem på det nivået at vi prates når vi er ute i hagene våre samtidig om stort og smått, men er altså ikke nære venner. Paret er i midten/slutten av 20-årene, på samme alder som oss. Jeg og sambo pleier å gå tur innimellom, og da har jeg ofte tenkt på å spørre om naboen har lyst til at jeg skal ta med hunden deres på en luftetur når vi likevel skal gå på samme tid.. (Det er kun for gøy, de er veldig flinke å lufte hunden sin selv altså.) Tenkte bare å høre hva andre synes om å låne bort hunden sin som turkamerat til folk de ikke kjenner så godt? Vil du ha oppfattet det som mas/fornærmende eller helt greit å gi hunden ekstra tur? Er litt usikker på hva hundeeiere synes om dette. Vi er jo f.eks ingen hundetrenere, og jeg tenker at mange kan synes det er "ødeleggende" om de allerede har en fast måte å trene hunden på tur evt? Om hunden selv er skeptisk ovenfor fremmede mennesker er også dette en helt forståelig grunn til at de ikke ønsker det. Er det andre ting som kan spille inn på om man synes det er ok/ikke ok å låne hunden bort til fremmede? (Husker jo at jeg som liten lånte små hunder i nabolaget stadig vekk for å lufte dem, og da var det ihvertfall bare ansett som positivt av hundeeierne tror jeg, kanskje de ikke alltid hadde tid og ork til å gå selv, og så det som en "tjeneste"?). Vil ikke spørre om det oppfattes som mas ihvertfall, for det jo ikke viktig å ha med hunden på tur for vår egen del, selv om vi synes det er trivelig med hund, men vil jo samtidig at naboene synes det er greit/positivt, og at de selv "får noe igjen" av å låne oss hunden. Håper som sagt på synspunkter fra andre? Er såpass usikker og uerfaren selv til å se hvordan andre kan se på dette, enten det er positivt eller negativt..
Endlessly Skrevet 10. mai 2010 #2 Skrevet 10. mai 2010 Jeg er nok positivt innstilt til dette i utgangspunktet, det må jo være greit å ha noen i nabolaget som kjenner hunden, og kanskje dere kan passe på den en helg etter hvert også Jeg vet om en hund som ofte er på besøk til andre når matmor er på jobb, både passere og hunden koser seg, kjempeordning. Når det er sagt hadde jeg sagt nei om noen ytret ønske om å lufte dyret mitt, dette er fordi jeg ikke er trygg på ham i alle situasjoner. Derfor låner jeg ham ikke ut annet en folk jeg vet har peiling på hund og også vet om de uheldige tendensene hans.
Gjest Spinell Skrevet 10. mai 2010 #3 Skrevet 10. mai 2010 (endret) Den eneste måten å finne ut av det på, er nok å spørre! Om dette er noe som lar seg gjøre kommer mye an på hunden. For å gi et eksempel fra egen situasjon: Vi har en stor og sterk hund som er "vanskelig" å gå med for folk som ikke kjenner den. Hunden har artstypisk aggresjon mot hunder av samme kjønn, sterk jaktlyst og stor trekkvilje. Styrken er også en utfordring. Når man går med denne hunden må man alltid være oppmerksom på situasjoner som kan dukke opp, og være generelt i forkant. Dermed er det ingen hund for nybegynnere, og trenger vi hjelp til lufting, er vi nødt til å be andre hundevante. Jeg ville synes det var synd om noe skulle skje med hundelufteren (og hunden!!) på tur, og ville følt et ansvar for dette. Andre hunder er jo helt i den andre enden av skalaen, og er mer håndterlige på de fleste måter. Hvis du tilfeldigvis er min nabo, så vil du nok få et nei-svar, men jeg ville ikke blitt fornærmet En ekstra luftetur om dagen har de færreste hunder (eller eiere) noe imot, i alle fall så lenge hunden er frisk og rask. Dere kan jo snakke med naboene og fortelle at dere har lyst til å forsøke å gå med hund og spørre om de mener hunden deres kan egne seg for dere. Kanskje kan dere gå tur sammen med hundeeierne og hunden først? En av de som kan gå med vår hund hadde lite hundeerfaring, men ble kjent med "dyret" gjennom turer sammen med oss. Verken vi eller denne personen er redde for disse lufteturene. Endret 10. mai 2010 av Spinell
Gjest AnonymBruker Skrevet 10. mai 2010 #4 Skrevet 10. mai 2010 Jeg hadde i utgangspunktet vært positiv til forespørselen, men er ikke sikker på om jeg hadde sagt ja allikevel. Jeg har en omgjengelig hund, men det kan alltids oppstå uforutsette situasjoner, og jeg må vite at dere klarer å håntere en slik eventuell situasjon. Situasjonen oppstår sikkert ikke, men tenk hvis! Det kan være en løs hund uten eier som blir vel nærgående og kanskje litt agressiv mot min hund, hva ville dere gjort da? Det kan være min hund nekter å gå videre ( fordi han har sett en gammel kjenning, en meget agressiv hund med eier, som min hun vil skal passere oss først) Det kan skje at min hund begynner å halte hva gjør dere da? Årsaken er til nå, alltid vært en liten stein eller barnål som har satt seg fast mellom putene under labben. Men det er ubehagelig nok for hunden, så han ville ikke klart å gått i evigheter hjem. Mulig jeg hadde sagt ja, men ville sett dere ann hvordan dere hånterte hunden. Det er et kjært familiemedlem for oss hundeeiere :-)
Gjest Syringa_Lilac Skrevet 10. mai 2010 #5 Skrevet 10. mai 2010 Hadde vel sett på det som greit at de hadde spurt, men eg hadde sagt nei.
Sølvdugg Skrevet 10. mai 2010 #6 Skrevet 10. mai 2010 Jeg er veldig skeptisk til at andre mennesker skal håndtere hunden min. Det er mange som mener at hunder lærer best ved at man rykker i halsbåndet og denger de hvis de ikke gjør som de får beskjed om. Dermed må jeg kjenne ganske godt de personene som evt skal lufte vofsen min.
Pinkyh Skrevet 10. mai 2010 #7 Skrevet 10. mai 2010 Jeg ville stilt meg negativ, og følt det var ubehagelig å få spørsmål om det da jeg ikke liker å si nei. Men det er jo mitt problem... Grunnen til at jeg ville sagt nei er fordi jeg er ganske nøye med oppdragelsen på hundene, og ikke lar hvem som helst holde på med de. Har tidligere dårlig erfaring med å la andre gå tur med eldstejenta vår, og får da tilbake en hund som blant annet har begynt å dra i båndet igjen og som reagerer på forbipasserende hunder. Nå har jeg kanskje ikke den typiske familiehunden da jeg har en Border Collie og Dobermann som krever ganske mye av turgåeren. Så det kommer nok ann på hundene og på eierne. Jeg er kanskje litt kontrollfreak...
Vendie Skrevet 10. mai 2010 #8 Skrevet 10. mai 2010 Selv er jeg ikke helt sikker på om jeg hadde latt andre gått tur med hunden min, siden han er litt vanskelig å ha med å gjøre, men er jo lov å spørre! Kan hende naboene deres synes det er greit, det får man jo ikke vite før man spør. Vet om en mann oppi gata her som ikke har hund selv, men som pleier å låne minst tre forskjellige hunder som han går tur med, så det finnes jo tydeligvis folk som synes det er greit å låne bort hunden sin litt.
kaprifolen Skrevet 10. mai 2010 #9 Skrevet 10. mai 2010 Skal prøve å svare jeg også, uten å skremme deg bort, for tanken er god! A) jeg hadde syntes det var greit at du spurte slik du legger det frem her. B) jeg måtte vurdert styrken din, da min hund kan rykke kraftig til når hun skal kødde med katta... C) jeg ville nok også blitt litt kjent med dere, hadde du virket helt blank og uinteressert i livet med hund og disiplin, men likte "kosen", hadde det ikke vært aktuelt. Du virker dog ikke slik... D) hadde nok satt pris på hvis noen som virket trygg ville luftet min skatt.
Gjest AnonymBruker Skrevet 10. mai 2010 #10 Skrevet 10. mai 2010 Jeg har en litt kraftig rase som mange har fordommer mot, og det er derfor viktig for meg at en eventuell hundelufter er i stand til å fysisk holde hunden igjen, og takle eventuelle situasjoner som kan oppstå. I tillegg må de ha samme grunnsyn på hundeoppdragelse som vi har. Jeg synes det beste ville være å komme med tilbudet, og si at du gjerne kan ta med hunden hvis de har lyst til det, og så la dem ta det opp når de eventuelt ønsker å benytte seg av det. For min del har det ikke så mye å si hvor lenge jeg har kjent de som spør, det viktigste er at jeg har sett dem sammen med hunden. Jeg kjenner bikkja mi godt, og vi er begge ganske gode til å vurdere mennesker, så vanligvis trenger jeg bare å se noen med hunden min i fem minutter før jeg vet om jeg ville overlatt henne til dem eller ikke. Det går litt på hvordan de håndterer hunden, hvordan hunden responderer på personen, og den generelle kjemien.
Gjest AnonymBruker Skrevet 10. mai 2010 #11 Skrevet 10. mai 2010 TS her! Takk for alle svar Ser at mange synes tanken i utgangspunktet er god, men at de fleste ville være skeptisk til å la relativt ukjente gå tur med sin egen hund. Det var nok dette jeg hadde tenkt meg på forhånd, da man som hundeeier kjenner sin egen hund godt og sikkert tenker lengre enn oss uten hund i forhold til ulike ting som kan skje på tur. Om jeg hadde spurt om å gå tur med nabohunden, ville jeg garantert ha spurt om det var noe ekstra jeg måtte ta hensyn til ift noe hunden er redd for/skeptisk til, hvordan den reagerer på andre hunder/katter/folk o.l, da hver hund er ulik. (Jeg har erfaring med hester som kan være svært ulike i reaksjoner på andre hester/dyr, vann, lyder o.l, så jeg vet at alt er mulig der, pleide å ri en hest som var ekstremt nervøs for poser.. hehe! Altså plastposer som for/fløy med vinden og lagde raslelyder ). Tror nok jeg legger det på is ihvertfall, og kan heller ta det opp om vi blir bedre kjent med naboene etterhvert. Da kan det jo komme naturlig frem i samtaler hva de synes eller om det er spesielle forhold rundt hunden som sykdom eller vaner/uvaner. Om vi får en følelse av at de ikke synes dette er aktuelt, vil vi jo heller ikke spørre. Det er kanskje lettere for dem å svare etterhvert ut fra at de kjenner oss bedre og også lettere å gi et oppriktig svar også? Jeg ville uansett aldri ha blitt fornærmet av et evt. nei, men ville høre hva andre synes om å få spørsmålet, for det kan jo kanskje oppfattes som frekt/mas å spørre. Jeg er som sagt ikke noen hundekjenner, men er selvsagt klar over at folk som regel har et nært forhold til hunden sin, (vi elsker jo pusen vår som en del av familien f.eks), og at det er ulike grunner til at folk har hund og at den kan ha ulike bruksområder utenom å være til "kos" Takk for alle svar, kom gjerne med flere innspill
MissMas Skrevet 10. mai 2010 #12 Skrevet 10. mai 2010 Det kan hende at noen hadde synes dette hadde vært positivt, men helt ærlig hadde jeg ikke turt å låne bort min hund til fremmede. Ikke en gang naboer jeg har kjent i 10+ år! Man vet aldri om folk er dyreplagere, eller om de i det hele tatt klarer å ha kontroll på hunden. Det er så mye folk ikke hadde visst om min hund, som jeg ikke kunne sittet og forklart uten at det hadde tatt lang tid.
Gjest Skrevet 10. mai 2010 #13 Skrevet 10. mai 2010 Kommer litt an på både personene som hadde spurt og på hundene. Den ene hunden min kan "hvem som helst" i teorien gå tur med, mens den andre er så avhengig av meg som en sikkerhet når vi er ute at den ville jeg ikke sluppet ut med andre Skader jo ikke å spørre og evt bli litt bedre kjent med hunden hjemme først
Gjest Illiya Skrevet 12. mai 2010 #14 Skrevet 12. mai 2010 Det er jo litt ulikt hva folk mener om dette. Selv har jeg en nabo som låner hunden sin til alle nabounger som spør, og det er nok ikke helt bra. Hunden selv er snill og grei, men ungene under 10 år, har jo ingen forutsetninger til å takle situasjoner de kan komme opp i, f.eks med andre hunder involvert. Selv har jeg to store hunder. Og den ene kunne jeg nok latt andre gå tur med, hvis de behandlet henne i tråd med mine ønsker, for hun er trygg på alt, og har sterk psyke. Den andre ville jeg ikke latt noen andre gå med, for han er stor og sterk, og dessuten svært vaktsom. Han liker ikke fremmede nor særlig, liker ikke andre hannhunder osv. Så det ansvaret vil jeg helst ha selv. Hadde forresten en schæfer for noen år siden, og hadde ei dame på 50 år, som elsket å gå tur med han. De ble gode venner, og hun tok han med seg et par ganger i uka.
Gjest Marlo Skrevet 12. mai 2010 #15 Skrevet 12. mai 2010 Jeg hadde blitt positivt overrasket om noen hadde spurt meg om noe slikt. Nå ville jeg aldri latt noen gå tur med den hunden jeg har nå, men det er rett og slett fordi hun er meget vanskelig å lese og det er en stor hund som har dratt noen skuldre ut av ledd allerede. Har hatt mange andre hunder også, og ikke hatt noe problem med å la andre gå tur med dem, selvom jeg ikke kjenner dem så alt for godt.
Gjest AnonymBruker Skrevet 12. mai 2010 #16 Skrevet 12. mai 2010 Det syns jeg bare hadde vært koselig. Har gjort det samme selv med en nabo som brakk beinet. Tok med hunden hennes også på tur
sebra Skrevet 12. mai 2010 #17 Skrevet 12. mai 2010 Jeg er nok positivt innstilt til dette i utgangspunktet, det må jo være greit å ha noen i nabolaget som kjenner hunden, og kanskje dere kan passe på den en helg etter hvert også Jeg vet om en hund som ofte er på besøk til andre når matmor er på jobb, både passere og hunden koser seg, kjempeordning. Når det er sagt hadde jeg sagt nei om noen ytret ønske om å lufte dyret mitt, dette er fordi jeg ikke er trygg på ham i alle situasjoner. Derfor låner jeg ham ikke ut annet en folk jeg vet har peiling på hund og også vet om de uheldige tendensene hans. samme her =)
Gjest Huffsa Skrevet 12. mai 2010 #18 Skrevet 12. mai 2010 Jeg hadde blitt veldig glad for å bli spurt, og hadde blitt positivt overasket, men som de fleste andre, ville jeg ikke latt vedkommende gå med hunden min. Han er snill som et lam, liten og gjør ingenting galt. Men jeg lar ikke "hvem som helst" gå med han, og jeg hadde aldri vært konfirtabel med noen andre enn familie og GODE venner gå med han. Liker egentlig ikke det en gang..
absinthia Skrevet 12. mai 2010 #19 Skrevet 12. mai 2010 Jeg hadde blitt kjempeglad og svart ja med en gang om jeg trodde at du kunne klare å f.eks holde igjen hunden i et kritisk øyeblikk (har 60 kg og 85cm høy valp/unghund). Ser på det som viktig sosial trening og hadde sluppet deg som nabo avgårde med noen formaninger.
Fandenivoldsk Skrevet 15. mai 2010 #20 Skrevet 15. mai 2010 Hadde nok vært positivt innstilt hvis det var voksne, ansvarlige mennesker sånt fins ikke her oppe, her er det bare unger som kommer og ringer på liitt mer negativ da ja..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå