Gå til innhold

Streptokokk byll infeksjon i hals

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Fikk en streptokokk byll infeksjon i halsen for en del år tilbake. (ca 7 år siden)

Startet med 1 uke vanlig halsbetennelse. Ble helt frisk et par dager. Men så over natten ble jeg svært syk igjen.

La meg på kvelden og var helt frisk, men våknet på morgenen med en stor kul på siden av svelget og svært hoven i halve halsen (klarte ikke bøye ned haken noe som helst uten å føle at jeg ble kvalt)

Kulen var så stor at jeg ikke klarte svelge mitt eget spytt. Drøvlen var også svært hoven. Var knallrødt i hele svelget både forran og bak drøvlen.

Ble sendt til sykehus 4-5 ganger for å åpne byllen og "grave" ut værk de første ukene etterpå.

Det jeg lurer på er at etter dette ble det en liten hudbrett i området der de skar ut værken. Denne kulen har vokst med årene.

Først var det 3 bittersmå kuler, litt mindre en erter. Men med årene har det samlet seg til en større kul, ca en halv drue.

Har vært hos legen utallige ganger med dette opp gjennom årene siden det av og til kjennes ut som jeg har halsbetennelse, men så er det vist ikke det alikevel.

Har de tradisjonelle tegnene på verker i halsen og bak i svelget som om det er halsbetennelse og får feberfølelse i kroppen (temperaturen kan øke med 1 til 1 og en halv grad)

Alikevel mener legen at det værken er betennelse eller noe med den "voksende" kulen bak i svelget.

Det er meget ubehagelig å gå slik over tid. Føles konstant hoven ut bak i svelget og kan til tider værke ut i kjeven, opp i øret og der bihulene er. Men infeksjonspørver legen har tatt i de værste periodene viser ingen utslag.

Var også til øre, nese hals for noen år siden (da var kulen noe mindre) men denne mente det ikke var noe å bry seg om.

Undrer meg på hva dette kan være som gir så mye ubehag og smerter som legen ikke finner ut av (eller bryr seg om å finne ut av) er !

Er det noen som har hatt eller har lignende problem etter en streptokokk byll infeksjon ?

Videoannonse
Annonse
Gjest Spinell
Skrevet

Jeg har aldri hatt halsbyll, men hadde utallige streptokokkinfeksjoner i mandlene som barn. Vet ikke helt om dette kan sammenliknes, men mandlene mine ble permanent forstørrede på grunn av dette, og til slutt fikk jeg fjernet dem. Hvis du har kontinuerlige plager, ta dette opp med legen enda en gang og be om henvisning til en øre-nese-hals-spesialist fordi du vil ha en utredning om hva som kan gjøres.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...