daisy_dee Skrevet 9. mai 2010 #1 Skrevet 9. mai 2010 Jeg har gjort det store. Drev og ryddet plass på pc'en min, flyttet over en del fra C-disken til D-disken, og klarte ved et uhell å slette hele dokumentmappen min fra C-området HERREGUD! Der forsvant tre år med skolearbeid, kvitteringer for betalte oppdrag og annet "snacks" jeg ikke kan se hvordan jeg skal klare meg uten .. Men, mappen la seg ikke en gang i papirkurven - og jeg får ikke opp noe når jeg søker etter den heller .. er jeg fullstendig fortapt nå, eller finnes det en måte å få dette tilbake på? Og nei, jeg har ikke tatt noen sikkerhetskopi - så spar deg for viktigheten av dette .. er fullstendig klar over at jeg har driti meg kraftig ut!
feuerstein Skrevet 9. mai 2010 #2 Skrevet 9. mai 2010 (endret) Slutt å bruke den pcen umiddelbart. Enhver videre skriveoperasjon på disken kan overskrive dokumenter. Kontakt nærmeste datakyndige og få vedkommende innom med egen pc. Bruk deretter denne maskinen til å laste ned frelse og for å lese den tilhørende bruksanvisningen. Legg TestDisk på en usb-pinne, koble usb-pinne og ekstern disk til den pcen dere skal berge filer fra. Deretter bruker dere TestDisk (forsiktig og nøyaktig etter bruksanvisningen!) for å finne slettede filer og legge disse over på den eksterne disken. Endret 13. mai 2010 av feuerstein
Gjest Nedfall Skrevet 10. mai 2010 #3 Skrevet 10. mai 2010 Slutt å bruke den pcen umiddelbart. Enhver videre skriveoperasjon på disken kan overskrive dokumenter. Kontakt nærmeste datakyndige og få vedkommende innom med egen pc. Bruk deretter denne maskinen til å laste ned frelse og for å lese den tilhørende bruksanvisningen. Legg TestDisk på en usb-pinne, koble usb-pinne og ekstern disk til den pcen dere skal berge filer fra. Deretter bruker dere TestDisk (forsiktig og nøyaktig etter bruksanvisningen!) for å finne slettede filer og legge disse over på den eksterne disken. Har du endel erfaring med TestDisk ? Er det noen begrensninger på programmet (størrelse på disken osv? Var såpass idiot at jeg sletta en disk med DBAN ( Darik's Boot And Nuke), hadde vært fint å få tilgang til de filene igjen (dog ikke VELDIG kritiske filer da). Tror jeg kjørte "fill with zeroes", og den kjører bare en pass. Fiksa litt opp i den linken din..
Gjest AnonymBruker Skrevet 10. mai 2010 #4 Skrevet 10. mai 2010 Så lenge du ikke har lagret noe over filene er det lett å hente dem frem igjen selv. Guide og link til programvare her: http://www.akam.no/artikler/redd_bildene_dine/51575/2
daisy_dee Skrevet 12. mai 2010 Forfatter #5 Skrevet 12. mai 2010 Takk for tips! Men fikk hjelp fra noen karer på IT-service på skolen, så alt er i skjønneste orden igjen
Gjest AnonymBruker Skrevet 12. mai 2010 #6 Skrevet 12. mai 2010 Takk for tips! Men fikk hjelp fra noen karer på IT-service på skolen, så alt er i skjønneste orden igjen håper du nå har tat KOPI!!
Gjest Nedfall Skrevet 12. mai 2010 #7 Skrevet 12. mai 2010 håper du nå har tat KOPI!! For øvrig lurt å ta kopi til ekstern harddisk, og brenne det ut på DVDr plater. Får man virus på maskina, har man ingen garanti for at ikke viruset sletter alt av bilder, dokumenter mm som ligger på den eksterne disken, når man kobler den til. DVDr plater (så lenge man avlutter sesjonen), er ikke mulig å slette, med mindre man ødelegger dem.
feuerstein Skrevet 13. mai 2010 #8 Skrevet 13. mai 2010 Har du endel erfaring med TestDisk ? Er det noen begrensninger på programmet (størrelse på disken osv? ... Tror jeg kjørte "fill with zeroes", og den kjører bare en pass. Fiksa litt opp i den linken din.. Ja. Ikke som jeg har opplevd ved min bruk, annet enn at halvgammel versjon inkludert i Ubutnu ikke leser NTFS anno Vista/7. Har du "fill with zeroes" tror jeg løpet er kjørt for både TestDisk og den mer arkeologisk orienterte PhotoRec, da snakker vi heller IBAS og tilhørende kostnad. Takk, fikset min egen nå. Var på reise i dårlig nettet utland, så fikk ikke tatt tak i det tidligere.
monkey Skrevet 18. mai 2010 #9 Skrevet 18. mai 2010 Takk for tips! Men fikk hjelp fra noen karer på IT-service på skolen, så alt er i skjønneste orden igjen heisann!! vil du fortelle hva de/du har gjort for å gjenopprette filene? ev hvilke programmer som er brukt?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå