Gå til innhold

Kaller dere universitetet for skolen?

Fremhevede innlegg

Skrevet

"Universitetet" høres snobbete ut? Hvorfor? :klø:

Liker å være så presis i språkbruken som mulig, og siden universitetet er et universitet, så kaller jeg det for det. Jeg sier aldri skolen ihvertfall. Og jeg bruker vel ikke universitetet SÅ ofte, sier heller Blindern, instituttet, lesesalen eller biblioteket, litt sånn tilfeldig :)

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Anjelika
Skrevet

Tror faktisk jeg også sier skolen, selv om når jeg prøve å finne et eksempel så kommer jeg bare på alle de andre tingene jeg sier i stedet! Jeg går på forelesning, jeg skal innom biblioteket, jeg sitter på lesesalen, bøkene mine ligger på instituttet, skal vi møtes utenfor fakultetet osv. Evt SV, HF, UB alt etter hva byggene og bibliotekene heter.

Men det går en del i ordet skole også, som kan bety alt dette.

Hadde jeg fortalt at jeg gikk på samme universitet som en annen, så hadde jeg sagt universitet da. Åpenbart, jeg gjorde det jo nå.

Skrevet

Som jag skrev tidigare, skola betyder lära, alltså är universitetet också en skola. Universitetet har ju också elever, lärare och läroböcker, eller hur? Alltså är det en skola. ;)

Gjest Squill
Skrevet

Jeg sier ikke skolen, det har aldri falt meg naturlig. Sier Blindern, et ord som jo har like mange stavelser som skolen :) Nå synes jeg også det høres rart ut med høyskolestudenter som sier at de skal på skolen, ordet betyr for meg grunnskole og vgs.

Skrevet

Jeg brukte som oftest "skolen", men hendte jeg brukte "instituttet" også. Brukte aldri ordet "universitetet" i slik muntlig sammenheng.

Skrevet

Jeg sier ikke skolen, det har aldri falt meg naturlig. Sier Blindern, et ord som jo har like mange stavelser som skolen :) Nå synes jeg også det høres rart ut med høyskolestudenter som sier at de skal på skolen, ordet betyr for meg grunnskole og vgs.

Samme her, sa alltid Blindern og det sier de jeg kjenner som går der nå også.

Skrevet

Jeg sier enten "skolen" eller navnet på campus.

Jeg synes også "Jeg skal på universitetet" høres litt snobbete ut...jeg vet ikke hvorfor, det er jo strengt tatt ikke snobbete, mulig det er fordi de jeg vet om som bruker den formuleringen er litt snobbete av seg generelt :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Som jag skrev tidigare, skola betyder lära, alltså är universitetet också en skola. Universitetet har ju också elever, lärare och läroböcker, eller hur? Alltså är det en skola. ;)

Som tidligere sitert:

1(institusjon for planmessig) undervisning, opplæring grunns-, videregående s-, skogs-, krigss- / tegnes-, danses-, rides- / arbeide i s-n drive som lærer / s-n begynner 20. august / skulke s-n / holde s- gi undervisning / ta en i s- irettesette en / gå i en hard s- ha det hardt, vondt / lære i livets s- vinne livserfaring

2 bygning der det drives planmessig undervisning bygge ny s- / bo like ved s-n

Universietete kommer ikke inn under den definisjonen.

Skrevet (endret)

-

Endret av Fantomina
Skrevet

Som tidligere sitert:

1(institusjon for planmessig) undervisning, opplæring grunns-, videregående s-, skogs-, krigss- / tegnes-, danses-, rides- / arbeide i s-n drive som lærer / s-n begynner 20. august / skulke s-n / holde s- gi undervisning / ta en i s- irettesette en / gå i en hard s- ha det hardt, vondt / lære i livets s- vinne livserfaring

I svenskan är skola lika med lära. I gammelsvenska använde man skola istället för lära. "Du skola icke blabla".. Jag bara antog att det var samma med norska, då orden är detsamma. ;)

Skrevet

Nei, de har studenter, forelesere og fagbøker.

Jeg sa aldri skole, universitetet var noe jeg ikke klarte å sammenligne med skolen slik jeg oppfatter den.

Gjest Coarvi
Skrevet

"Universitetet" høres snobbete ut? Hvorfor? :klø:

Jeg mente at det blir snobbete å si universitetet i stedet for skolen når man egentlig føler det naturlig å si skolen. Mener altså ikke at det er snobberi av deg å si universitetet, men for meg som synes universitet-ordet blir for langt når jeg gir beskjed om at jeg stikker dit, blir det snobberi om jeg bruker det bare for å virke mer "korrekt," fordi "skolen" liksom ikke skal være et godt nok ord.

Jeg blir sliten bare av å nevne ordet universitet i denne diskusjonen jeg, så ikke rart jeg foretrekker skolen til daglig... :ler:

Gjest Coarvi
Skrevet

Som tidligere sitert:

Drives det ikke med planmessig undervisning på universitetet?

Skrevet

Som tidligere sitert:

Hva menes med planmessig undervisning? Det er vel eventuelt der universitetet faller ut, regner jeg med?

Jeg sa skolen når jeg ikke snakket med medstudenter eller andre som forventes å vite noe om UiB. Ellers brukte jeg vel fakultetet, "jeg skal på HF".

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Kanskje det er derfor norske universitetsstudenter ligger på et så mye lavere nivå enn andre? Fordi de stor de går på "skolen"? At de skal sitte på ved en pult og suge til seg det "læreren" sier og pugge det som står i bøkene i stedet for å tenke kritisk og selvstendig?

Skrevet

Jeg sier lesesal, navn på bygget jeg skal til, campus, Blindern, UB, biblioteket eller skolen. Er sjelden jeg sier "universitetet", men det hender. Har jeg undervisning sier jeg forelesning, seminargruppe eller undervisning. Jeg omtaler ikke forelesere/seminargruppeledere/vitenskapelig ansatte som "lærere", og jeg bruker ikke ordet "klasse" om meg og de jeg studerer med.

Tror ikke det at man sier "skole" har noe å si på nivået på studentene.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Drives det ikke med planmessig undervisning på universitetet?

Det vil jeg si! Men universiteter skal jo være forskningens høyborger, så kanskje det er mer fokus på den delen enn undervisningsdelen.

Fra wikipedia: I Norge omfatter skole først og fremst barneskoler, ungdomsskoler, videregående skoler, høyskoler.

Virker ikke som universitetet går under skolebegrepet på wiki i hvert fall.

Noen som kan avklare dette skikkelig?

Ikke fordi det er så viktig hva man skal kalle det, men bare fordi jeg ble nysgjerrig nå.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk på BI og vekslet mellom å si BI eller skolen. Hvis jeg fortelle noen hvor jeg var sa jeg f.eks "Jeg er på BI", men hvis jeg spurte en medstudent om hun skulle på i forelesning sa jeg skolen, eller eventuellt forelesning. Ellers kaller jeg det fortsatt lekser når jeg leser. Liker å bruke ordet :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk på BI og vekslet mellom å si BI eller skolen. Hvis jeg fortelle noen hvor jeg var sa jeg f.eks "Jeg er på BI", men hvis jeg spurte en medstudent om hun skulle på i forelesning sa jeg skolen, eller eventuellt forelesning. Ellers kaller jeg det fortsatt lekser når jeg leser. Liker å bruke ordet :)

BI er da heller ikke universitet.

• Liker 1
Gjest SmallTalk
Skrevet

Jeg sier at jeg skal på skolen. Og for min del så hadde det ikke spilt noen forskjell på om det var en høgskole eller et universitet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...