Gjest AnonymBruker Skrevet 8. mai 2010 #1 Skrevet 8. mai 2010 Dere som er studenter på et universitet, sier dere at dere går på skolen? "Vi går på samme skole", var det en som sa om en hun studerte sammen med på universitetet. "Jeg skal på skolen"? Det heter da ikke det?
Nimorna Skrevet 8. mai 2010 #2 Skrevet 8. mai 2010 Jeg sa det da jeg studerte på universitetet :gjeiper:
Gjest Spinell Skrevet 8. mai 2010 #3 Skrevet 8. mai 2010 Jeg kalte det for skolen, men da jeg begynte på mitt sivilingeniørstudium het studiestedet Norges Tekniske Høgskole, selvom det var en del av universitetet.
LetThemEatCake Skrevet 8. mai 2010 #4 Skrevet 8. mai 2010 Ja, universitetet är ju också skola.. Skola = Lära.
Sølvdugg Skrevet 8. mai 2010 #5 Skrevet 8. mai 2010 Ja, jeg kan fint si: jeg skal på skolen i dag...selv om jeg er på siste året av masterutdannelsen min ved uni.
Gina_ Skrevet 8. mai 2010 #6 Skrevet 8. mai 2010 Jeg gidder ikke å si universitetet, sier heller skolen, som i "skal på skolen i dag på et par forelesninger". Men sier ikke "vi går på samme skole", da sier jeg universitetet Merkelig.
Gjest Iah Skrevet 8. mai 2010 #7 Skrevet 8. mai 2010 (endret) Nå studerer jeg ved en høgskole, men bruker aldri det ordet, sier konsekvent skolen. Alle vennene mine som studerer ved ulike universiteter bruker også ordet skole. Edit: Begynner å bli sent gitt. Endret 8. mai 2010 av Iah
Ego Skrevet 8. mai 2010 #8 Skrevet 8. mai 2010 Jeg sier faktisk fortsatt at jeg skal på skolen, til tross for at jeg nå er ansatt ved et universitet
Gjest AnonymBruker Skrevet 8. mai 2010 #9 Skrevet 8. mai 2010 Jeg skjønner at de som går på høgskole sier skolen iom at det heter høgskole, men når man studerer ved et universitet synes jeg det hørs rart ut å si at man skal "på skolen". Det sa ingen da jeg gikk på universitetet, men det begynner å bli noen år siden.
*Numi* Skrevet 8. mai 2010 #10 Skrevet 8. mai 2010 Jo, jeg sier også at jeg skal på skolen, selv om jeg går på universitetet. Dvs. det hender jeg bytter på å bruke "skolen" og "universitetet".
Gjest Iah Skrevet 8. mai 2010 #11 Skrevet 8. mai 2010 Jeg skjønner at de som går på høgskole sier skolen iom at det heter høgskole, men når man studerer ved et universitet synes jeg det hørs rart ut å si at man skal "på skolen". Det sa ingen da jeg gikk på universitetet, men det begynner å bli noen år siden. Men universitetet er jo også en skole?
Gjest AnonymBruker Skrevet 9. mai 2010 #12 Skrevet 9. mai 2010 Men universitetet er jo også en skole? Det er vel ikke akkurat det samme? Man er ikke skoleelev når man studerer ved et universitet, man er student. Når noen snakker om "en som går i klassen min på skolen", da tenker jeg ikke at vedkommende studerer f eks medisin.
Gjest Iah Skrevet 9. mai 2010 #13 Skrevet 9. mai 2010 Det er vel ikke akkurat det samme? Man er ikke skoleelev når man studerer ved et universitet, man er student. Når noen snakker om "en som går i klassen min på skolen", da tenker jeg ikke at vedkommende studerer f eks medisin. Nei, men man er ikke skoleelev når man studerer på en høgskole heller. I følge ordboka betyr skole: 1(institusjon for planmessig) undervisning, opplæring grunns-, videregående s-, skogs-, krigss- / tegnes-, danses-, rides- / arbeide i s-n drive som lærer / s-n begynner 20. august / skulke s-n / holde s- gi undervisning / ta en i s- irettesette en / gå i en hard s- ha det hardt, vondt / lære i livets s- vinne livserfaring 2 bygning der det drives planmessig undervisning bygge ny s- / bo like ved s-n
Gjest AnonymBruker Skrevet 9. mai 2010 #14 Skrevet 9. mai 2010 Nei, men man er ikke skoleelev når man studerer på en høgskole heller. Vet det, men jeg forstår det de som går på høgskole sier at de går på skolen pga av ordet høgskole. Men jeg synes det er veldig rart at universitetsstudenter snakker om å "gå på skolen". Ser for meg ransel og cherrox.
Gjest AnonymBruker Skrevet 9. mai 2010 #15 Skrevet 9. mai 2010 Sier absoludt skolen ja, men har etter 5 år av og til gått over til å si "fakultetet" når jeg omtaler selve bygget. Til daglig sier jeg til mannen min at jeg skal på skolen i dag ja.
*Numi* Skrevet 9. mai 2010 #16 Skrevet 9. mai 2010 Men jeg synes det er veldig rart at universitetsstudenter snakker om å "gå på skolen". Ser for meg ransel og cherrox. Deg om det. Det er forresten ikke mye ransel og cherrox på videregående heller.
~Solsikke~ Skrevet 9. mai 2010 #17 Skrevet 9. mai 2010 Jeg har alltid sagt skole, både om NTNU og høgskolen jeg studerte på. Nå jobber jeg på en ungdomsskole, og sier at jeg drar på skolen...
Kladd Skrevet 9. mai 2010 #18 Skrevet 9. mai 2010 Vet det, men jeg forstår det de som går på høgskole sier at de går på skolen pga av ordet høgskole. Men jeg synes det er veldig rart at universitetsstudenter snakker om å "gå på skolen". Ser for meg ransel og cherrox. Haha, går man på NTNU Gløs, så er det jo en del ransel og cherrox å se Jeg sier skolen. Gidder ikke si "stikker en tur på universitetet". Høres så tungvint og snobbete ut!
Gjest Coarvi Skrevet 9. mai 2010 #19 Skrevet 9. mai 2010 Jeg sier skolen, fordi det er det universitetet er, en skole. Mye mer lettvint å si skole enn universitet, blir litt snobberi å si universitet bare fordi det er mer "korrekt" i følge noen. Og cherrox bruker jeg ikke, men man kan gjerne se meg med ransel og støvler på vei til skolen...
-Carrie Skrevet 9. mai 2010 #20 Skrevet 9. mai 2010 (endret) Jeg sier skole, universitet blir for tungvindt. Og selvsagt har jeg ransel, hva skal jeg ellers ha alle bøkene i? Endret 9. mai 2010 av -Carrie
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå