Gjest Marit Skrevet 8. mai 2010 #1 Skrevet 8. mai 2010 Jeg har noen spørsmål ang. føflekker. Jeg har en føflekk over øret, har hatt den fra fødselen av. For noen uker siden så jeg forandringer på den. Den har blitt større eller utvidet seg og forandret farge, den er sort og litt lilla. Lurer på hva det kan være? Jeg har tatt en del solarium i det siste og blitt litt solbrent (er veldig lys i huden). Kan det være føflekk kreft eller tar jeg helt feil nå?
Berentsens Skrevet 8. mai 2010 #2 Skrevet 8. mai 2010 Det kan det være. Dersom føflekken endrer seg kan det være tegn på kreft. Jeg har selv hatt ondartede føflekker. Om du føler at føflekken har endret seg, så tar du deg en tur til legen for å sjekke det ut.
Gjest Supermimz Skrevet 8. mai 2010 #3 Skrevet 8. mai 2010 Såk på google.no etter bilder av hudkreft så du kan sammenligne..Og så ringer du til lege på mandag og spør om du kan få til en hastetime slik at du får behandling snarest mulig om det er kreft som er tilfellet.
Gjest Marit, 20 Skrevet 8. mai 2010 #4 Skrevet 8. mai 2010 Takker for svar. Må kanskje bestille time hos legen. Leste litt på nettet og der står det noe om at hvis det begynner å klø eller\og blø, så er det tydelig tegn på kreft. Men det har ikke skjedd med meg, men oppdaget ikke forandringene før en uke siden. Men den er blitt ganske stor og litt lilla\rød rundt det sorte. Har hatt kreft i familien, men aldri føflekk kreft.
Gjest AnonymBruker Skrevet 8. mai 2010 #5 Skrevet 8. mai 2010 Jeg tror ikke føflekken må oppfylle alle kravene som står listet opp for å være godartet, dessuten kan det hende den er på vei til å bli ondartet, uten å ha kommet så langt ennå (og heller ikke nødvendigvis MÅ ende med å bli farlig, men risikoen er større enn normalt). Føflekkreft kan være arvelig, men de aller fleste tilfellene er nok ikke det, og det er en av de vanligste kreftformene. Så ikke vei for og mot, bestill legetime, du Om det først er noe som får utvikle seg er det en svært aggressiv kreftform, men diagnostisert i tide går det ofte bra.
Berentsens Skrevet 8. mai 2010 #6 Skrevet 8. mai 2010 Dersom du selv er usikker, så synes jeg at du skal bestille deg en legetime. Det er bedre å få sjekket det ut tidlig. Noen ganger endrer føflekker seg uten at det er noe galt med dem. Det aller beste er å følge med.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå