Gå til innhold

"Ost" uten melk

Fremhevede innlegg

Gjest Vilma
Skrevet

Finnes det "ost" uten melk som smaker ok?

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har i alle fall ikke funnet en eneste, etter å ha forsøkt mange erstattningsvarianter.

Noen tåler geiteost eller bøffelomotserella da. Kan det være noe?

Skrevet

Har ikke funnet noen ting i Norge, men i Sverige selges det Valio Emmenthaler. Den er laget av laktosefri melk. Den har de i de fleste butikkene der, og den er god, syns jeg, selv om jeg gjerne skulle hatt større utvalg. Jeg bor nå i Tyskland, og her er det et stort utvalg av slik ost laget av laktosefri melk, både gouda-type og camembert, men dessverre ikke noen muggoster (er veldig glad i blåmuggost, men har ikke smakt det på 5 år...).

Skrevet

Hvordan smaker soyaost?

Skrevet

For den som holder seg helt borte fra melk er soyaost er alternativ. Det smaker ikke like bra som vanlig ost, men er et brukbart alternativ som smaker helt greit. Soyaost selges i helsekostbutikker og i noen dagligvarebutikker som er gode på allergi og diett-produkter. Jeg har kjøpt det på Meny.

Et annet alternativ til ost kan også være tofu. Jeg har brukt det i salat som fetaost. Da hadde jeg marinert det i olivenolje sammen med urtekrydder på forhånd. Det smakte også ganske bra.

Skrevet

Soyaost smaker kitt. Har aldri smakt på kitt, men det slår meg hver gang jeg smaker på stoffet. Godt er det ikke. Har ingenting til felles med ost.

Skrevet

Syns en "cheddar" som jeg fant på helsekost smakte ganske greit. Husker ikke hva den var laget av, kanskje det var soya..

Skrevet

Syns en "cheddar" som jeg fant på helsekost smakte ganske greit. Husker ikke hva den var laget av, kanskje det var soya..

Soyaosten som skal etterligne cheddar er ganske bra. Det finnes også en som ser mer ut som norsk gulost, husker ikke helt om den heter "edamer" eller "gouda". Selv synes jeg cheddarosten er bedre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...