Gå til innhold

Den uendelige reisen...


miss dolly

Anbefalte innlegg

Kjære dagbok!

Jeg håper det å skrive her hjelper meg å få klarnet tankene og kanskje få ting på avstand. Ikke minst å få høre hva andre har av erfaringer og råd :)

Jeg er ei jente på 29 år, gift med min kjære på 31 år. Jeg sluttet på p-piller i desember 2006, nesten 1,5 år siden! Etter at jeg sluttet på pillen har jeg hatt uregelmessige og sjeldne sykluser. De varierer mellom 39-70 dager.

I november 2009 startet vi utredning hos privat gynekolog. Allerede på første konsultasjon fant vi ut, via innvendig ultralyd, at jeg har pco. Deretter forsøkte jeg 3 kurer med pergo for å se om dette ga fart på sakene. Pergo hadde ingen effekt på meg, og jeg fikk verken eggløsning eller kortere syklus. Gynekologen mente det ikke var mer hun kunne gjøre, og søknad om ivf ble sendt i mars 2010.

Nå i starten av mai var jeg på første undersøkelse på Rikshospitalet. De var enige i at det så ut som jeg hadde pco, og jeg venter nå på time hos en lege der som visstnok er ekspert på dette! Samtidig som jeg var på undersøkelse tok jeg en del blodprøver. Fikk svar på noe i dag: progesteronverdien min, på dag 23, var på 4. Altså har jeg ikke eggløsning, som ventet...

Så da er det bare å fortsette å vente da; på time hos denne spesialisten. Usikker på hva han kan gjøre, ser for meg at lap uansett blir neste steg! Mens jeg venter skal jeg prøve trippel dose med pergo!

Legg gjerne igjen en hilsen! Og gjerne erfaringer dersom du selv har pco ol :)

Så, kjære dagbok, det var alt for nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jaja, dagbok... Nedturene er aldri langt unna! Jeg var nemlig ute i sta for å kjøpe Pergo! Skal jo snart i gang med trippel pergo-kur, noe som betyr at jeg må ha 3 pakker! Men nei da... Første apotek jeg var var helt tomt. Leverandøren var visst utsolgt og de ventet ny ladning inn om 2-3 uker!!! 2-3 UKER?? Det går jo ikke! Så jeg tok en runde og fikk til slutt tak i en pakke. Men det holder jo ikke :(

Så hva gjør man da? Nå som min lange syklus snart nærmer seg slutten, bør jeg absolutt ha Pergo tilgjengelig. Orker ikke tanken på å måtte utsette dette pga apoteket ikke har Pergo!

Så dere andre - si gjerne fra hvis dere vet om et apotek som har Pergo! Jeg er desperat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære dagbok!

Du kan tro jeg ble lettet i går da jeg endelig fant et apotek med Pergo! Trodde nesten ikke mine egne ører :) Så da er det bare å vente på mensen, som forhåpentligvis kommer i løpet av en ukes tid!

Til uka skal jeg også ringe Riksen og høre om jeg snart får time hos han pco-spesialisten! Har nemlig fått høre at det hjelper å mase :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Here we go again...

Nå har jeg snakket med Riksen! Legen satt faktisk akkurat med papirene mine dag jeg ringte :)

Jeg har fått time hos han speialisten i pco nå! Timen er over sommeren!!!! Er det mulig liksom! Jeg ble så lei meg at jeg ble helt stum og ordløs på telefonen :( I ventetiden skulle jeg ta glykosebelastnin (!), og blodprøve på dag 1, 2 eller 3 i syklusen min! Og på dag 21...

Når alle disse prøvene var tatt måtte jeg si fra, så kanskje de kunne se om de fikk skviset meg innimellom. Hun sa feks at hun hadde en ledig time i morgen, men at jeg ikke fikk den fordi jeg måtte ta alle de testene først...

Jaja, da er det bare å vente da - i første omgang vente på mensen! De siste syklusene mine har vært på rundt 40 dager, så hvis det blir sånn nå og bør den komme neste helg. Men, hvis det blir som jeg frykter (verst tenkelig utfall), så kan det gå kanskje 30 dager til før den dukker opp! Da vet jeg ikke hva jeg gjør... Får prøve å ikke tenke så mye på det, og bare ta det som det kommer!

Er det forresten noen som vet om Riksen er åpent for blodprøver i helger og på helligdager? Med min flaks treffer vel syklusen en helg eller helligdag og! Da er hvertfall fastlegen stengt!

Jaja, det første jeg skal gjøre nå er å ringe og bestille time til glykosebelastning. Den kunne tas når som helst i syklusen så... Tror jeg vil ta det på Riksen, selv om jeg egentlig kunne tatt den på sykehuset her jeg bor. Fikk litt dålig inntrykk av de - sist jeg var der og skulle ta en prøve så ville de ikke... De hadde aldri hørt om den (AMH)! Så da endte jeg opp på Riksen likevel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Så pussig at du må til enda en legeundersøkelse når de først har funnet ut at du har PCO og gitt deg Pergo for det da :klø: Mulig det er noe spesielt med deg da kanskje, eller så kan det jo være vanlig med andre og for alt jeg vet, men mente kanskje ikke å ha lest om noe slikt før :vetikke:

Håper uansett at det ordner seg for deg snart, og at du slipper all ventingen - venting er det verste! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Annonse

Gjest Savannah-

nå så jeg at denne tråden var fra 09, hehe... Hvordan gikk d egentlig?

Men den er jo ikke fra 09 ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver. jeg er 28 år. sluttet med p-piller for 2,5 år siden. dette for å begynne på hormonfri prevensjon, Pearly, der jeg måler temperaturen. mensen kom som vanlig første mnd. men så begynte all uregelmessighetene. syklusen varierte fra 40-120 dager. etter et år gikk jeg til legen. der fikk jeg vite at jeg hadde pco. etterhvert begynte vi med pergotime. har tatt to doble kurer uten å lykkes.etter pergokurene har jeg hatt noe kortere sykluser. har syklus på 28-35 dager. vi tok en liten pause,vi ble litt matte av all forventning, planlegging og hormonsvingninger fra helvete.og ikke minst alle gravidsymptomer man trodde man hadde. nå før sommeren tenkte vi oss i gang igjen med pergotime. men det har ikke vært å oppdrive. siste beskjed jeg har fått er at den kommer inn igjen i september.

blir så frustrert. jeg har to doble kurer igjen før jeg skal til vidre utredning. men alt tar tid. kunne allerede vært ferdig med de to siste kurene.

nå er det en stund siden du skrev dette innlegget. hvordan går det? kom du deg på pergobølgen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...