Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest llkk
Skrevet

Hvis man må ta abort, kan man gjøre dette uten å gå til fastlegen?

Hvordan går man fram for å ta abort, og hvordan gjøres det i praksis?

Jeg er fem uker på vei, og er nødt til å ta abort :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror du må til legen og få henvisning til sykehuset. Slike ting tar jo ikke så lang tid da, i og med at vedkommende må ha abort før uke 12.

Jeg vet ikke hva du får, men de har medisinsk abort og kirurgisk abort. Det er et eller annet med hvor langt du er kommet og sykehuset rutiner som avgjør hva du får. Medisinsk abort er vel bare ei pille som gjør at fosteret avstøtes fra kroppen?

Jeg er litt usikker, så du får vente og se hva de litt mer erfarne svarer :)

Skrevet

Jeg vet ikke om det er mulig å gå utenom fastlegen. Er det vanskelig å snakke med ham eller henne? Legen din setter opp en avtale med sykehuset, sånn at du kan komme dit og snakke med noen veldig hyggelige mennesker.

Dersom du bare er fem uker på vei, kan du få tilbud om medisinsk abort. Det vil si at du tar noen piller som starter aborten, og du slipper å ligge i narkose. Dette kan imidlertid være litt vondt. Om jeg ikke husker feil, så kan du ta medisinsk abort frem til du er 10 uker på vei.

Dersom du er mellom 8 og 12 uker på vei, så kan du få tilbud om kirurgisk abort. Da kommer du inn på sykehuset på morgenen, får noe å sove på, og blir lagt i narkose mens inngrepet foretas. Så våkner du opp igjen. Man kan blø litt etter kirurgisk abort, men da bruker man et bind i trusa en liten stund. Kirurgisk abort gjør ikke vondt, og man kan reise fra sykehuset samme dag.

Jeg vil uansett råde deg til å snakke med fastlegen din, eller eventuelt en helsesøster dersom du kan det?

Lykke til!

:klemmer:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Du må nok til lege på forhånd, på de aller fleste plasser.

Der tar du normalt sett graviditetstest (de henviser ikke uten å vite sikkert at du faktisk ER gravid sant, så selvom jeg hadde tatt to positive tester på forhånd så tok jeg der også). Når jeg var hos legen så var han også veldig opptatt av at jeg var 100% sikker, og ville helst at jeg skulle ta meg en uke eller to å tenke på det, også komme tilbake igjen. Jeg var også bare 5 uker på vei så hadde jo på en måte god tid. Jeg sa alikevel at jeg var helt bestemt. Tirsdagen etter ringte de fra sykehuset og sa at de ville ha meg inn på torsdagen (to dager etter altså) for undersøkelse og for å diskutere om det skulle bli medisinsk eller kirurgisk abort.

Så langt kom jeg aldri siden jeg dagen etter ringte å avlyste timen siden jeg angret. Fant ut at det ble altfor dumt å ta abort og angre resten av livet, bare fordi jeg var redd for hva familien min kom til å si (hadde ikke fylt 17 engang.).

Men søker du på abort på google så finner du også informasjon om hvordan medisinsk og kirurgisk abort foregår :)

Skrevet

Du må nok til lege på forhånd, på de aller fleste plasser.

Der tar du normalt sett graviditetstest (de henviser ikke uten å vite sikkert at du faktisk ER gravid sant, så selvom jeg hadde tatt to positive tester på forhånd så tok jeg der også). Når jeg var hos legen så var han også veldig opptatt av at jeg var 100% sikker, og ville helst at jeg skulle ta meg en uke eller to å tenke på det, også komme tilbake igjen.

Jeg måtte verken ta noen test hos legen, eller bli fortalt at jeg måtte "tenke på saken". Det holdt med det som skjedde på sykehuset senere.

Jeg synes faktisk det blir helt feil om legen ber en tenke seg om, dersom man ikke selv sier at man er usikker.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Du må ikke til fastlegen. De vil helst at du drar dit først, men hvis du ikke har mulighet, f.eks fastlege i en annen by eller bare dårlig kjemi med han så slipper du, da bare ringer du direkte til sykehuset.

Anbefaler deg å lese litt om medisinsk og kirurgisk abort hvis du får velge, jeg vil iallfall anbefale kirurgisk (har hatt det selv).

Gjest SmallTalk
Skrevet

Om du må til fastlegen eller ikke kommer an på hvor du bor. Ved større sykehus som Ullevål og liknende, så mener jeg at du selv kan ta kontakt for å få i gang prosessen.

Gjest anonym
Skrevet

I Oslo ringte jeg først til fastlegen, men ble bedt om å ringe Ullevål direkte, med mindre jeg ønsket en prat med fastlegen min først.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...